Флагманът в гамата на Х3 доставя емоции, които трудно ще оставят някого равнодушен
Новото поколение на Х3 е значително еволюирало в сравнение със своя предшественик. Пет сантиметра повече в дължина, пет сантиметра по-голямо междуосно разстояние, един сантиметър повече в широчина и 1,5 сантиметра по-малка височина. Впечатляващо, но все още недостатъчно индикативно за динамични качества. Не е достатъчен и фактът, че седалките изкушават с удобството си – в края на краищата за всеки модел може да се поръчат спортни седалки, ако клиентът да пожелае това.
B58B30M0
Когато обаче заемете позиция върху тях и ви обгърне пелената на гърления басов звук, идващ някъде изотзад от дълбините на изпускателната система, нещата започват да стават различни. Под предния капак се подвизава един трилитров шестцилиндров редови мотор. „Един“ ли казах… не, това е трилитровият шестцилиндров мотор. Турбо. Бензинов. Или, ако трябва да сме точни, B58B30M0. Стремителен и в същото време крещящ за обороти. До 7000 в минута. Толкова могъщ, че поема с престорена лекота 1,9-те тона на M40i и с 500-те си нютонметра ги понася в пространството. Дълбокият му обемен глас владее чувствата, достига до краищата на всеки нерв в тялото ви и го активира. Включително и през седалката, която се превръща в директна връзка между вашата природа и тази на уникалната машина.
На този фон може да се случи така, че да игнорирате инфо-развлекателна система, която сама по себе си предлага безупречно управление и контрол, постепенно сливащи се с изобилието от функции. Като обработката на имейли, възможността за извикване на данни за времето, или стрийминг на музика.
Боже мой, този Х3 не само звучи, но и се движи феноменално – независимо че минава в графата SUV. M40i реагира още в началото на завоя, информира с чувствителната си кормилна уредба надеждно за коефициента на триене с пътя, позволява си съвсем леко накланяне и толкова неумолимо тегли към изхода на завоя, че се озовавате там много по-бързо от очакваното.
Моделът М не само играе ролята на най-върхов в гамата – той просто е такъв. Опционалните адаптивни амортисьори получават собствени настройки, диапазонът на работа е стеснен, към това се добавят с 15 процента по-твърди стабилизатори, по-голям с 30 минути ъгъл на вертикалния наклон на предните колела, електронно управляван блокируем диференциал на задния мост и 20-цолови колела. Този „пакет“ на ходовата част доставя радост и някаква форма на първично и новооткрито удоволствие във всеки завой. Можеш прецизно да контролираш задната част, докато предните колела невъзмутимо следват радиуса на завоя. Комфортът на возене, напълно логично, е по-ограничен в сравнение с останалите представители на моделното семейство, но в никакъв случай не е лош.
Твърди интересно е да се обърне внимание на нещо, което принципно не е първи приоритет при подобен тип автомобили - разходът на гориво. По време на четиридневното изпитание на X3 M40i при най-разнообразни условия, средната консумация отчете точно десет литра на сто километра, а един поглед към бордовия компютър даде да се разбере, че 60 от общо 600-те изминати километра са били с т.нар. "реене" - режим на трансмисията, който се активира при движение без тяга. Вярно, това не е най-впечатляващото в този автомобил, но е впечатляващо допълнение към цялото технологично съвършенство, което той притежава.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова