Първи впечатления от най-мощния представител в гамата на BMW X4
Всички налични данни към момента сочат, че класът на SUV моделите и производните им кросоувъри се намират в цветущо здраве и имат всички шансове да запазят този статут и в обозримо бъдеще. Поради това апетитът на производителите към тази своеобразна златна мина е също толкова разбираем, колкото и желанието им да разширят асортимента и да привлекат нови клиенти към своите марки с нови и уникални за сегмента предложения.
BMW X4 M40i е ярък пример в тази насока. След успеха на Х5/Х6 в по-високата категория, баварците развиха експанзията си и при Х3, където след дебюта на SAC-модела (Sports Activity Coupé) Х4 сега ставаме свидетели и на разработената от М GmbH спортна версия. И в този случай най-мощната модификация в гамата на Х4 не е класически М-модел, но в Мюнхен са се постарали наличието на „най-мощната буква в света” в названието на новото попълнение в гамата да бъде подплатено с подобаваща стилистика и технически характеристики.
По дрехите посрещат…
Всъщност външността на BMW X4 M40i с акцент върху въздухозаборниците в предната част и модифицирания дифузор отзад може спокойно да се окачестви като сдържана на фона на технологичното равнище и динамичния потенциал на редовия шестцилиндров мотор. Добре познатата от 35i битурбо-машина с обем три литра е въоръжена с усилени бутала и лагери на коляновия вал от арсенала на M3, а покачването на налягането на турбокомпресорите и увеличаването на количеството впръсквано гориво е повишило максималната мощност с 54 к.с., достигайки 360 к.с. между 5800 и 6000 оборота на коляновия вал. Максималният въртящ момент от 465 Нм също е отбелязал значителен ръст и вече е 465 Нм между 1350 и 5250 оборота.
Ефектът на всички тези мерки върху динамиката на новия модел се илюстрира достатъчно красноречиво от подобряването на времето за ускорение от 0 до 100 км с цели 0,6 секунди в сравнение с повече от порядъчната стойност от 5,5 секунди при версията 35i, което на свой ред е наложило редица модификации на ходовата част. Промени има в геометрията на предния мост на BMW X4 M40i, използвани са по-сериозно оразмерени пружини и стабилизатори, а адаптивните амортисьори са получили изцяло нови настройки. Усилването е засегнало и спирачната система, а по желание моделът се предлага с 20-цолови колела и гуми Michelin Pilot Super Sport. За разпределението на тягата се грижат познатите осемстепенна автоматична трансмисия и система за двойно предаване xDrive, чиито променени настройки в случая отдават предпочитания на традиционните за баварската марка задни колела.
Всичко това звучи впечатляващо на хартия, но не може да се сравни с изненадващото усещане за динамика и повратливост, което спортния модел демонстрира на пътя. Под превъзходния, леко дрезгав акомпанимент на двигателя, работещ в перфектен синхрон със спортния режим на трансмисията, BMW X4 M40i превръща 4,9-те секунди до 100 км/ч в шеметно изживяване, сякаш напълно лишено от присъствието на 1915-те килограма живо тегло на новото SUV купе. Работата на инженерите по окачването и настройките на двойното предаване на свой ред намира достойната си обосновка по отсечки с последователни завои, където човек може да забрави дори високата позиция на седалките, увлечен в преследването на идеалната линия с любезното съдействие на острия като бръснач волан и професионалните реакции на окачването в спортен режим. Страничните колебания на каросерията са сведени до абсолютен минимум, а неутралното като цяло поведение хармонира добре с активното пренасочване на по-голямата част от въртящия момент към задния мост.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Извънредно впечатляващ по отношение на динамиката и поведението на пътя модел, който успява да дематериализира теглото от близо два тона и да влее плът и кръв в иначе доста абстрактната абревиатура SAC (Sports Activity Coupé).
Текст: Мирослав Николов