Икономичността започва да се превръща във въпрос на чест дори при пълноразмерните SUV автомобили - новият VW Touareg Blue Motion Technology се впуска в първото си съревнование с обновения BMW X5 x-Drive 30d и особено грижовния към околната среда Mercedes ML 350 Bluetec.
В момента на много от хората, които си купуват масивни всъдеходи, им се налага да потърсят допълнителни аргументи, за да оправдаят избора на точно такъв тип автомобил. Всъщност това е повече следствие на ширещите се в автомобилните среди „зелени” настроения с леко маниакални оттенъци, отколкото на това, че SUV моделите не са в крак с времето. Истината е, че тези машини са тъкмо такива, каквито трябва да бъдат, и това важи в особена сила за случаите, когато задвижването им е поверено на модерни шестцилиндрови дизели, както именно стоят нещата при BMW X5 30d, Mercedes ML 350 Bluetec и VW Touareg V6 TDI.
Например трилитровият редови шестак на обновения BMW Х5 може да се похвали с десет конски сили повече мощност, но независимо от това отделя с 22 грама по-малко CO2 на километър. Touareg V6 TDI Blue Motion Technology отчита точно същата стойност, както и BMW - 195 грама CO2 на километър. Един бензинов Citroën Berlingo 1.6 отделя точно същото количество от вредния газ, само че досега не сме чули някой да го окачествява като надвиснала опасност над околната среда... При ML 350 Bluetec специална технология дотолкова намалява количеството на азотните окиси, че моделът даже успява да покрие критериите на стандарта Euro 6.
Без компромиси
На практика се оказва, че превръщането на огромните возила в сравнително икономични автомобили съвсем не е толкова трудна задача. Докато при малките модели на конструкторите им се налага да се борят буквално с всеки грам, при един едър SUV нещата изглеждат доста по-прости. Например VW бележи с новия си Touareg намаляване на теглото с цели 200 килограма спрямо предшественика. Друг е въпросът, че тази разлика почти се обезсмисля при наличието на свръхразточителната допълнителна екипировка на тестовия екземпляр. Въпросният отчете, меко казано, внушителна собствена маса от 2320 килограма, но е факт, че усещането за солидност при него е още по-силно, отколкото при двамата му опоненти. Това впечатление се бетонира окончателно от вида на интериора, където от VW са се постарали да има от всичко, което се приема за израз на благородство в този клас: разточителни тапицерии от фина естествена кожа, велурени подови постелки, изискани фурнири от ценна дървесина, множество хромирани елементи и тук-там по малко пианолак. На моменти усещането за висока себестойност може би дори изглежда пресилено, но няма и най-малко съмнение за прекрасното качество на материалите и изработката.
Touareg събира точки също с добра функционалност и максимално опростена ергономия. Новата мултимедийна система с чувствителен на докосване екран и централен контролер спокойно може да се определи като едно от най-добрите предложения в своята категория. Освен това голяма част от важната информация може бързо и лесно да бъде изобразена на централния информационен дисплей зад волана. Предните седалки на VW Touareg са изключително удобни, а облегалките на задните места могат да се регулират по наклон. Седящите на втория ред имат основание да поискат малко по-добра странична опора в областта на раменете, а ако сред тях има такива с висок ръст, то те вероятно биха се оплакали и от намаленото пространство над главата при поръчване на допълнително предлагания стъклен таван.
Иначе VW не си позволява почти никакви компромиси – опционалното пневматично окачване е гарант за чудесен пътен комфорт, макар че с 20-цолови колела се усеща лека нервност при преодоляване на напречни неравности. Настройката на ходовата част е твърде сполучлива: автомобилът се води достатъчно прецизно и изключително сигурно, като е лишен от всякаква ненужна твърдост. Кормилната уредба работи прецизно и спокойно, давайки акуратна обратна връзка за контакта на колелата с пътя.
Задвижването на модела от Волфсбург също трупа плюсове. То е нагледно доказателство за това, че едно ефективно съчетание на двигател и трансмисия може да доведе до впечатляващ потенциал за икономия на гориво дори при автомобил от най-тежка категория. Автоматичната трансмисия талантливо допълва възможностите на двигателя и при равномерно шофиране още при около 80 километра в час преминава на осма предавка, доверявайки се на могъщата тяга на задвижващия агрегат. При нужда от ускорение с пълна бързина тя бързо и неусетно преминава с няколко предавки по-надолу. Амбициите за постигане на колкото се може по-ниска консумация се допълват и от системата старт-стоп. Усилията на инженерите очевидно са си заслужавали - VW отчете среден разход в теста от точно 10,7 литра на 100 километра.
Чиста работа
С това количество гориво ML 350 Bluetec може да измине само 92 километра. Неговият мотор претендира да бъде „най-чистият” сред конкурентите си, което в голяма степен наистина е така, само че наред с това той определено не е нито сред най-темпераментните, нито сред най-култивираните представители на сегмента си. Докато по-ниската му в сравнение с двамата опоненти мощност рядко създава поводи за недоволство, ясно изразената слабост при потегляне е съществен минус. Седемстепенният автоматик не успява да достигне до висотата на осемстепенните си противници. Той често кара V6 двигателя да поддържа доста по-високи от необходимите обороти, което се отразява негативно не само на разхода, но и на нервите на пътниците поради не особено приятния звук на щутгартския турбодизел.
Mercedes по традиция поставят приоритет на комфорта. Опционалното пневматично окачване галантно поглъща неравности от всякакъв вид – за съжаление обаче ML продължава да се гмурка силно по завоите дори когато Airmatic работи в режим Sport. Това естествено няма как да не повлияе на пътното поведение. Водимостта е доста тромава, а кормилната уредба със сигурност не подтиква водача към спортно каране. По отсечки с много завои клатушкащият се Mercedes се нуждае от малко повече място на пътя в сравнение с двамата си противници, но това остава и единственият му реален недостатък в областта на активната безопасност. Автомобилът е особено приятен за дълги пътувания – заради ниското равнище на шума в салона, най-удобните задни седалки в този тест и изобилието от място. Пилотът и копилотът също седят доста удобно, но малко повече опора в областта на бедрата със сигурност не би била излишна. Фактът, че ML е на пазара от 2005 година, почва да проличава и от някои функционални решения. Структурата на бордовия компютър е доста сложна, прекалено ниско монтираният екран на системата Comand също не е на нивото на останалите два модела в сравнението. Към положителните черти на модела следва да прибавим високите стандарти за безопасност и впечатляващата проходимост.
За справяне с по-тежки ситуации VW и Mercedes могат да бъдат поръчани и с допълнителен офроуд пакет. При ML той включва блокажи на централния и задния диференциал, понижаващ режим на трансмисията и защитни кори за дъното на автомобила. В така наречения Terrain Tech пакет VW от своя страна предлагат блокаж на задния диференциал, ламелен съединител на средния диференциал и трансмисия с демултипликатор.
Поздрави от Бавария
Наскоро подложеният на частично обновяване X5 продължава да бъде лишен от подобни възможности, затова пък с още по-голяма сила отпреди затвърждава ролята си на абсолютен шампион в пътното поведение върху асфалт. Усещането в удобните седалки с множество варианти за настройване на позицията и огромните размери на вътрешното пространство действително напомнят донякъде на всъдеход, но още след първите метри с този автомобил всеки здравомислещ човек започва да си мисли за значително по-приятни неща от преодоляването на тежки терени.
Обективно погледнато, комфортът на возене при BMW е съвсем задоволителен, но твърдата настройка на окачването му води със себе си доста по-осезаеми в сравнение с противниците му сътресения при преминаване през къси или по-резки неравности. Х5 при всички положения няма нужда да се притеснява за титлата си за най-динамичен SUV в класа – кормилната уредба работи извънредно точно и дава съвършена обратна връзка с пътя, превръщайки карането по завои в истинска радост. Граничният режим на автомобила се достига много късно и едва тогава Х5 става склонен към приплъзване с четирите си колела. Достатъчно е да споменем, че резултатите от ISO теста са съизмерими с тези на Mini One... Безупречната активна и пасивна сигурност се допълва от фантастичното представяне на спирачната система - 2,2-тонната машина спира точно толкова добре, колкото едно 523i.
X5 е получил от петата серия последната генерация на системата i-Drive, която в момента категорично е най-добрата комплексна командна система в автомобилния сектор. Срещу доплащане към приборните уреди може да се прибави и особено полезен във всекидневието Head-up дисплей. Без никакви резерви можем да препоръчаме и редовия шестцилиндров трилитров двигател, чийто агресивен тембър пасва добре на спортния нрав на автомобила. Моторът реaгира с направо феноменална за турбодизел спонтанност, набира обороти като на шега и тегли с чудивищна сила. Осемстепенната автоматична трансмисия почти е в състояние да чете мислите на водача и по всяко време подбира най-подходящата за случая предавка. Ръчно превключване? Съществува като възможност и функционира чудесно, само че обикновено няма никакъв практически смисъл, освен ако просто ви се занимава с подобна дейност.
And the winner is...
Всъщност с изключение на малко по-твърдото окачване и по-големия в сравнение с другите два модела в теста радиус на завиване, X5 не показва никакви съществени недостатъци и докрай остава съвсем близо до окончателната победа. В крайна сметка тя отива при VW основно заради добрия комфорт и икономичното задвижване. 10,7 л/100 км са постижение, което няма как да не впечатли и най-отявления противник на SUV сегмента.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. VW Touareg V6 TDI - 515 точки
Пълноразмерен SUV с изключително добре балансирани качества – изобилие от вътрешен простор, отличен комфорт при пътуване, умерен разход на гориво и достатъчно удоволствие от шофирането. Всичко това има своята доста солена цена.
2. BMW xDrive 30d - 509 точки
Превъзходната динамика на Х5 донякъде ощетява комфорта на возене. Със своето фантастично задвижване и обширно вътрешно пространство баварската машина се класира плътно след Touareg.
3. Mercedes ML 350 Bluetec 4Matic - 482 точки
Чудесен избор за дълги пътешествия – който държи на финия комфорт повече, отколкото на динамиката, със сигурност ще оцени качествата на ML. Негативно впечатление правят грубата работа на двигателя, високият разход и твърде високите цени.
Технически данни
1. VW Touareg V6 TDI - 515 точки | 2. BMW xDrive 30d - 509 точки | 3. Mercedes ML 350 Bluetec 4Matic - 482 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 240 к.с. при 4000 об./мин | 245 к.с. при 4000 об./мин | 211 к.с. при 3400 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,9 с | 7,6 с | 8,9 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
37 м | 37 м | 38 м |
Максимална скорост | --- | --- | --- |
Среден разход на гориво в теста |
10,7 л | 11,2 л | 11,6 л |
Базова цена | 102 774 лева | 109 900 лева | 60 792 евро |
sena
А къде забрявате оригиналът jeep
bedouin
Ако се запознаеш със значението на абревиатурата SUV в уикипедията,ще разбереш колко невярно е твърдението ти.SUV или sport utility vehicle е маркетингов термин за автомобили с форма на комби, повишен пътен просвет и двойно задвижванe.Макар че в последните години,в стремежа си да станат по-достъпни масово марките пускат сув-ове с единично задвижване.SUV и Off-road vehicle са съвсем различни автомобили,а марки като БМВ и АУДИ са проучили маркетингово какъв е интереса на масовия потребител.Собственици на возила като горните три избират подобни коли заради по-високия конфорт,добра видимост и сигурност с 4х4 предаване,и ползват най-вече предимствата им докато карат към зимните курорти, най-много до неотъпкани заснежени пътища стигат.А ако става въпрос за Оff-road vehicle,то там немското присъствие е много оскъдно - една G-класа.Машини като Нисан Патрол,Митсубиши Паджеро,Тойота Ленд Крюзър и Ленд Ровър Дифендър са ненадминати.
mariovial
Може би не се изразих правилно. На асфалтирани пътища е по добре да караш който и да е седан. Х5 не е лош а без мислен! Просто не е SUV
Aнонимен
Да няма понижаващи предавки и различните демопликаторни устройства, като мл и туарег, но кога ще отидеш да караш скъп и луксозен суф по чукарите? Х5 е да го караш по хубавите ни пътища, с по- малък шанс да паднеш в някоя дупка, благодарение на големият просвет. Според социологически проучвания много хора смятат джиповете за по сигурни от останалите автомобили, ако такава кола те прави по сигурен, значи тя е за теб. Ако сте почитатели на офроуда и имате време да го практикувате, имате кола за града, или не ползвате, вземете си нещо грубо. Ако искате кола за града, която да може да се кара по НЕ толкова стръмни и планински пътища вземете си немско. Ако през седмицата отивате във възможно най-лошите възможни пътища вземете си друг тип автомобил, но повечето купувачи едвали са екстремни почитатели на офроуда.
mariovial
Искам да попитам Х5 какво е. След като не може да се движи извън асфалта значи просто не е SUV. Според мен на асфалтирани пътища е по добре да караш който и да е седан на Фирмата отколкото този огромен сандък който не може нищо повече. А това го казват в прав текст в статията.
Aнонимен
Колев, стилът ти си личи от 100 километра.
ванко242
всъдеходи!???това са 3 различни модела SUV...я покарайте по плажа,върху пясък да ги видите как се окопават веднага.....разбирачи!NISSAN PATROL GR,TOYOTA 100,DEFENDER-това са джипове!
Aнонимен
da be, tozi ot kade se obadi s tozi nissan,sto ne go sravnish s sl65amg naprimer be pi4
Aнонимен
Нерде Ямбол, нерде Стамбул! Къде ги смесихте ГТ-Р с Туарег и Х5? Допирните точки са само 4-те колела
Aнонимен
Това са трите най-дори всъдехода, най-добрите автомобили се произвеждат в Германия! Не знам къде му е мястото тук на нисанчето, за тебе уважаеми сигурно е една, в мечтите и списанията, въпросния нисан е пълен боклук и недоправлек. Който на всичкото от горе му бяха нужни спортни сликиве за да ''победи'' Порше и на края нисанчето беше прегряло та му е била нужна пътна помощ!
Aнонимен
Това е спортна кола! В тази статия става въпрос за джипове, не за непрактични автомобили
Aнонимен
Да, ама има само една кола на тоя свят - Нисан ГТ-Р!
Aнонимен
Кисело ли е гроздето?
Aнонимен
Ебати боклуците! И трите не струват!