Новото поколение на Х5 в първо сравнение с основните си опоненти
Луксозните SUV модели са новия символ на висок статус. Време е новото поколение на BMW X5 да се изправи с внушителната си радиаторна решетка срещу своите не по-малко наперени противници Audi Q7, Volvo XC90 и VW Touareg.
Сега всички погледи са вперени в BMW X5. Благодарение на огромните бъбреци на радиаторната си решетка, четвъртото поколение на баварския модел гледа на света по-самоуверено отвсякога. Всъщност е интересно да се отбележи, че решетката му на практика е почти толкова голяма, колкото тази на Audi Q7. Задачата на дизайнерите на луксозни SUV модели е именно това – да направят автомобилите да изглеждат възможно най-внушително. Този тип машини са създадени, за да внушават респект и да излъчват висок просперитет.
При VW Touareg стилистите дори малко са се поувлекли, защото хромовата украса тук минава границите на това, което се приема за красиво според европейските вкусове. От друга страна, точно това несъмнено много се харесва на изток... Ами Volvo XC90? Той е предназначен за хора, които търсят различното. На фона на тримата немски гиганти, шведът изглежда едва ли не скромен и по-скоро прилича на повдигнато комби. Иначе дори само клиренсът на моделите в този тест е достатъчен, за да предизвика страхопочитание.
Ако човек поръча X5 с пневматично окачване, може дори да използва опцията да вдигне каросерията с два допълнителни сантиметра в движение със скорост до 30 километра в час. Само че подобен тип автомобили специално в града имат и своите очевидни недостатъци: в непрекъснато сгъстяващия се трафик и паркоместа, проектирани за автомобили от 80-те, с подобен масивен SUV рано или късно започвате да се чувствате като слон в стъкларски магазин. От друга страна, благодарение на множеството камери и асистенти, маневрирането в тесни пространства се случва сравнително лесно, или поне по-лесно от очакваното. X5 разполага и с асистент, който е в състояние безопасно да спре автомобила в случай, че на водача му прилошее внезапно. Като цяло този път BMW буквално изземва ролята на ангел-пазител, който принципно се смята за запазена марка на Volvo – баварецът има най-богат арсенал от системи за безопасност в този тест.
Същевременно в ценовата листа на впечатляващо голям брой места можете да срещнете и думата „Sport“, в комбинация например с изпускателна система, трансмисия, диференциал, настройка на окачването или пък спирачките. Да разбираме ли, че този път не комфортът е най-важното в един SUV от висшия клас? Нали именно граничещата с арогантност непоколебимост, с която такъв тип огромни машини преминават през всякакви предизвикателства, е най-големият им чар? За щастие, BMW са се справили забележително добре с комбинирането на принципно взаимно изключващи се качества. Пневматичното окачване осигурява без преувеличение съвършен комфорт върху всякаква настилка, а благодарение на системата за компенсиране на колебанията и акустичните стъкла вътре в салона цари пълно спокойствие. Ако трябва да назовем някакъв недостатък на X5, то това е фактът, че заради широките прагове човек почти задължително си нацапва крачолите при качване или слизане. Да, колкото и изискан да е Х5, не трябва да забравяме, че човек не влиза в него, а по-скоро се качва върху него.
От BMW видимо са се опитали да направят автомобила и възможно най-динамичен. Достатъчно е да направите съвсем малко движение с волана и големият SUV отривисто сменя посоката. X5 постига най-спортната управляемост и най-добрите резултати в тестовете за пътно поведение, в голяма степен благодарение на системата за управление на задните колела. Което не е изненада – неочакван е по-скоро фактът, че задницата на автомобила на моменти поднася доста по-силно, отколкото човек би очаквал от един 2,3-тонен колос, какъвто е Х5. За някои това може би увеличава удоволствието от карането и покачва адреналина, но според нас е не съвсем на място.
Добра управляемост само в комбинация със скъпи екстри
Ходовата част на Volvo е абсолютно конвенционална. Тестовият автомобил не разполагаше дори с пневматично окачване и подскачаше доста невъздържано по всякакъв тип неравности, давайки ни доста по-детайлна информация за пътната настилка, отколкото ни се искаше. Не, това не може да бъде комфорт при пътуване, който отговаря на класата на XC90. От друга страна моделът се оказва неочаквано чевръст на пътя. Обстоятелство, което дължим преди всичко на неговия наподобяващ на комби характер и най-вече на по-ниското спрямо конкурентите тегло.
Със своето въздушно окачване Audi вози значително по-хармонично от Volvo, но се усеща прекомерно тежък на пътя. Как така, при положение, че в предишни тестове Q7 се е представял толкова силно именно при пътното поведение? Отговорът се крие ето тук: тестовият екземпляр имаше система за управление на задните колела, но не и спортно окачване и технология за намаляване на колебанията на каросерията. Очевидно именно на последната спомената система се дължи добрата управляемост на модела, само че тя е опция, при това доста скъпа. При изпробвания автомобил минус бяха и 21-цоловите колела, които изглеждат чудесно, но силно влошават возията. Тук нормални 19-цолови колела биха били доста по-смислено решение.
Остава Touareg. Заемайки място зад волана, човек първоначално има усещането, че ще кара космически кораб или поне презокеански лайнер. И донякъде има нещо вярно, защото автомобилът далеч не се усеща толкова динамичен, колкото X5, а за съжаление има и най-слабите спирачки в теста. Вместо с несвойствени за класа спортни амбиции, моделът предпочита да печели точки с усещане за увереност и спокойствие. Снабден с пневматично окачване и система за компенсиране на колебанията на каросерията, автомобилът всъщност е почти толкова бърз в теста за аварийна смяна на лентата, колкото и BMW. Очевидно субективното усещане и реалността тук се разминават – автомобилът е доста по-бърз, отколкото се усеща в действителност.
Луксозни и функционални
Все пак за един SUV функционалността би трябвало да бъде по-важна от динамиката, защото ако търсите автентични спортни постижения, в този клас просто сте на грешното място, колкото и да твърдят друго от маркетинговите щабове на компаниите. Може да обобщим, че освен пневматично окачване и акустични стъкла, препоръчваме и опцията за комфортни седалки – все пак от тези машини се очаква да ви обгръщат с възможно най-фини удобства. Най-добрите седалки в теста отново са дело на BMW. Като опция X5,Q7 и XC90 могат да бъдат поръчани и с трети ред седалки. И да не забравим нещо не по-малко важно – един SUV обикновено има нужда от теглич. Иначе ако говорим за практичност, на първо място може би се класира Audi, който единствен може да се похвали с пълноценно средно място на втория ред седалки.
Ами гъвкавостта на вътрешния обем? VW се ограничава до регулиране на задните места в хоризонтална посока; иначе като товарен обем Touareg е на нивото на X5 и XC90, докато Q7 е шампион със своите максимални 2050 литра. Ако искате да използвате пълния товарен капацитет на тези модели, ще достигнете тегло 2,6 до 2,8 тона. Излишно е да споменаваме, че при това положение ще ви е необходим сериозен въртящ момент.
С по около 600 Нм разполагат шестцилиндровите дизелови агрегати на Audi, BMW и VW, докато на Volvo му се налага да се задоволи с 480 Нм. Иначе неговият четирицилиндров мотор е доста енергичен и не проявява изявена слабост при най-ниските обороти, каквато ясно се забелязва при двигателя, монтиран в Q7 и Touareg. Но задвижването на XC90 няма как да се мери с великолепната трилитрова машина под капака на BMW – редовият „шестак“ на Х5 работи с копринена мекота, тегли с чудовищна сила и набира обороти с истинско настървение. И като допълнение с разход от средно 9,2 литра на 100 километра в теста е впечатляващо икономичен.
Символ на статус
Тъй като при големите SUV темата с опазването на околната среда рядко е на преден план, дребните разлики в разхода на гориво изглеждат по-скоро маловажни. Това, че тези автомобили са скъпи и изискват сериозна поддръжка, също надали ще притесни някой от купувачите им. Дори напротив: нали високият статус означава да си позволиш нещо, което е достъпно за малцина. Въпреки всичко обаче цената е фактор, който по принцип има значение в нашите сравнителни тестове. А оценката на разходите имат значение и всички споменати дотук опции, които допринасят за пътното поведение и комфорта. X5 предлага най-богат набор от технологии и съответно е най-скъп. Touareg e най-достъпен като цена. Volvo предлага много срещу цената си, но е скъп. Във версия Inscription той почти струва почти колкото Х5. Въпреки това Volvo печели ценни точки именно при разходите. Това, че в общото класиране остава последен, е следствие най-вече на недостатъчно добрия комфорт на возене и ненужно усложнената ергономия в интериора. На трета позиция застава добре позиционираният в ценово отношение VW, който с по-добри спирачки и по-пълно оборудване би могъл да финишира и доста по-напред. Първото място в теста абсолютно заслужено е за BMW, чийто модел е и най-нов. Х5 побеждава Audi с голяма преднина при оборудването за безопасност, комфорта и управляемостта. Ето че Х5 явно има основания да изглежда толкова самоуверен.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. BMW
Ако не броим на моменти изненадващата склонност към активизиране на задната част, моделът се представя блестящо по абсолютно всички показатели и заслужено заема първото място в своята категория.
2. Audi
Без наличието на предлаганото като опция активно стабилизиране н колебанията на каросерията, водимостта на модела е на средно ниво. Q7 изостава и при комфорта на возене. Вътрешният простор и качеството обаче са на върхово ниво.
3. VW
Въпреки добрата си пригоденост за дълги пътувания и впечатляващата управляемост, моделът остава трети в крайното класиране. Това се дължи основно на дефицити по отношение на спирачната система и оборудването.
4. Volvo
Най-големият недостатък на модела е нехармоничния комфорт на окачването. При размерите и функционалността на вътрешния обем Volvo също отстъпва на опонентите си. За сметка на това пътното поведение е неочаквано чевръсто.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт