Въглеродният неутралитет е постигнат, компанията се представи по-добре от очакванията
През 2020 г. Група Bosch постигна положителен резултат въпреки въздействието на кризата с коронавируса и спада в автомобилното производство. В действителност доставчикът на технологии и услуги се представи по-добре от първоначалните очаквания. По предварителни данни[ Според отчетите на компанията] печалбата преди лихви и данъци (EBIT) възлиза на близо 1,9 милиарда евро, като маржът на EBIT е около 2,5%. След коригиране на разходите за преструктуриране, очакваната печалба е приблизително 3,3 милиарда евро - марж от около 4,5%. Приходите от продажби на Група Bosch възлизат на 71,6 милиарда евро: годишен спад от 4,4% след корекция на ефекта от курсовите разлики.
„Въпреки въздействието на пандемията, успяхме да постигнем много положителен резултат. Преди всичко трябва да благодарим за изключителната ангажираност на нашите служители“, каза д-р Фолкмар Денер, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH, при представянето на предварителните данни за бизнеса. Широката диверсификация и глобалното присъствие на компанията също доказаха своята роля, добави той.
„Инвестирайки в области от значение за бъдещето, като устойчивата мобилност, интернет на нещата и изкуствения интелект, ние разширяваме още повече нашето иновационно лидерство“. В Bosch са убедени, че AIoT - комбинацията от изкуствен интелект (AI) и интернет на нещата (IoT) - ще създаде възможности за пазарен ръст за милиарди. „Искаме да се превърнем във водеща AIoT компания“, заяви Денер. „Благодарение на широките ни познания в тази сфера и на богатия опит в електрониката и софтуера, ние разполагаме с повече предимства от голяма част от конкурентите ни”.
Решителни действия – големите парични потоци осигуряват финансова свобода на действие
След като продажбите на Bosch спаднаха рязко вследствие на пролетния локдаун, обхванал много държави и индустрии, през втората половина на 2020 наблюдавахме значително възстановяне. „Много сме доволни от развитието на бизнеса през 2020, въпреки кризата“, заяви проф. Щефан Азенкершбаумер, финансов директор и заместник-председател на Управителния съвет. „Действахме бързо, за да адаптираме разходите и инвестициите към спада в оборота - без да пренебрегваме обещаващите нови бизнес области“. В резултат на това Bosch генерира свободен паричен поток от около 5 милиарда евро. Това е най-високата цифра в историята на компанията, която й осигури достатъчно финансова свобода на действие в кризата. С дял на инвестиционните разходи от около 5%, Bosch успя да спести около един милиард евро финансови средства в сравнение с предходната година.
Устойчив растеж – с климатична неутралност и електромобилност
Въпреки кризата Bosch продължава да фокусира стратегията си върху области от бъдещо значение, като същевременно акцентира върху устойчивите бизнес практики. Компанията отбеляза значителен успех през пролетта на 2020, когато, въпреки пандемията, Bosch постигна климатична неутралност на своите 400 локации в целия свят. „Удържахме на думата си. Според вътрешните изчисления Bosch стана първото глобално действащо индустриално предприятие, постигнало климатична неутралност през пролетта на 2020 - по-рано, с по-малко компенсации и разходи и по-ефективно от планираното “, заяви Денер, и добави, че в момента се извършва независим одит. Той потвърди и следващата цел на Bosch, а именно намаляване на емисиите от CO2 по логистичните вериги с 15% до 2030 г.
Bosch предава своя опит в постигането на климатичен неутралитет и на други компании чрез оперативното си позразделение Bosch Climate Solutions – Bosch Решения за климата, чиито клиенти включват Freudenberg, Hansgrohe и Koehler Paper Group. „Новата ни консултантска услуга проправя пътя на компаниите към климатична неутралност, като същевременно открива нови области за растеж“, заяви Денер. Ето защо Bosch се фокусира върху новите подобрени технически решения за бъдещето на шофирането. По пътя към устойчивата мобилност, обясни главният изпълнителен директор на Bosch, компанията вече е инвестирала 5 милиарда евро в електрическите задвижвания. И тази година Bosch ще похарчи 700 милиона евро за разработване на решения за електрическата мобилност, включително горивни клетки. Това е с близо 40% повече от миналата година.
„В обозримо бъдеще електромобилността ще се превърне в един от основните бизнеси на Bosch. Целта ни е да станем лидер на пазара на електромобилността при автомобилите, задвижвани от батерии и горивни клетки ”, каза Денер. „Вече разполагаме с по-богато портфолио в сферата на е-мобилността от всички други компании – обхващаме от е-байковете до камионите“. Сериозните предварителни инвестиции на Bosch в тази област се изплащат: бизнесът на компанията за електрификация на задвижването в момента расте два пъти по-бързо от пазара и вече струва няколко милиарда евро, обясни Денер. От 2018 г. досега Bosch е спечелил 90 проекта за електрически задвижвания; само за миналата година те са 30 на стойност 7,5 милиарда евро. В момента над 2,5 милиона автомобила по света са оборудвани с компоненти за електрозадвижване на Bosch.
Структурните промени изискват плавен преход
Според Денер структурните промени в индустрията и предстоящото въвеждане на регламента Евро 7 поставят автомобилния сектор в предизвикателна фаза на преход. „Електромобилността идва и Bosch от години активно тласка тази промяна напред“, каза той. „Но първоначалните инвестиции за финансирането й трябва да идват от съществуващия ни бизнес с автомобилни задвижвания“. За да се запазят възможно най-много работни места по време на тази трансформация, добави той, от решаващо значение за Bosch и за другите компании от бранша е преходът да бъде плавен. „Електромобилите са въглеродно неутрални, когато работят с възобновяема електроенергия, същото важи и за дизеловите и бензиновите автомобили - при условие, че се движат със синтетични горива. Не бива да позволяваме чрез предстоящия регламент Евро 7 да се пропилее тази възможност за смекчаване на глобалното затопляне". И сега модерните дизелови и бензинови двигатели не оказват значително влияние върху качеството на градския въздух.
„Само защото нещо е социално и икономически правилно, то не е непременно вредно за околната среда“, продължи Денер. „Трябва да поддържаме баланс между икономическите, екологичните и социалните съображения“. Целта ни е да съдействаме на прехода на автомобилната индустрия към екологична, щадяща климата мобилност, като същевременно се запазят и работните места, каза той.
AIoT като възможност за растеж – свързаните продукти стават интелигентни
Чрез комбиниране на изкуствения интелект с интернет на нещата, Bosch се стреми да се позиционира на един нов пазар за милиарди. С иновативни AIoT решения компанията ще създаде допълнителна полза за клиентите чрез намаляване на енергийните разходи и повишаване на комфорта и безопасността. Свързаността дава информация как се използват продуктите на Bosch. Компанията иска да се възползва от тези данни, за да подобри приложението им чрез актуализации на софтуера и като база за нови функции и услуги.
През последните години Bosch въведе техническите предпоставки: IoT софтуерът свързва устройствата, сензорите и гейтуеите, а облачната инфраструктура обработва данните. Освен това AI платформата създава условия за бързо разрастване на приложенията с изкуствен интелект.
“Следващата стъпка е да превърнем технологичната ни експертиза в бизнес“, посочи Денер. Bosch вече е продал около десет милиона електроинструменти, домакински уреди и отоплителни системи с опция за свързаност, а броят на активните потребители нараства. За да надгради своя опит в областта на изкуствения интелект, в началото на 2017 г. компанията създаде Bosch Центъра за изкуствен интелект (BCAI) - стъпка, която вече дава плодове. Само три години след създаването му първоначалната инвестиция се изплати - приносът на BCAI за финансовия резултат сега е около 300 милиона евро.
В момента в BCAI работят общо около 270 специалисти по изкуствен интелект, които разработват над 180 проекта в областта на мобилността, производството, умния дом и селското стопанство.
Новата дивизия за интердисциплинарни компютърни системи с около 17 000 сътрудници също ще играе важна роля по пътя на Bosch към превръщането му в AIoT компания. „Новата дивизия обединява разработването на хардуер и софтуер за нови архитектури на автомобилната електроника“, обясни Денер. „Това е нашият портал към един нововъзникващ пазар, движен от по-високи нива на интелигентност в автомобилите“. Само през втората половина на 2020 Bosch спечели поръчки на стойност около 2,5 милиарда евро за своите автомобилни компютри. Допълнителни сделки за милиарди ще последват през тази година.
Bosch разработва AIoT приложения във всички свои бизнес сектори. Един пример е Aviotec, видео-базирана пожароизвестителна система, която използва изкуствен интелект за откриване на дим и пламъци, дори и ако единственият светлинен източник е инфрачервена светлина. Друг пример е апликационната платформа за визуална проверка на детайли, която с помощта на изкуствения интелект открива и най-малките повърхностни драскотини. А новия самообучаващ се сензор с AI във фитнес тракерите минимизира латентността и консумацията на енергия. Тук интелeктът е вграден в самия сензор (edge AI).
Развитие на бизнеса през 2020 по бизнес сектори
Пандемията от коронавируса се отрази негативно върху продажбите на бизнес секторите на Bosch; ръст на оборота отбеляза само бизнесът с потребителски стоки. Бизнес сектор Автомобилни технологии, който бе особено тежко засегнат от спирането на производството в автомобилната индустрия, отчете продажби в размер на 42,3 милиарда евро. Въпреки спада от 9,5% спрямо преходната година, бизнесът се развиваше по-бързо от пазара, където автомобилното производство се сви с 15%. След корекция на ефекта от курсовите разлики спадът в оборота е 8,1%. Бизнес сектор Потребителски стоки увеличи продажбите си с 5,2% до 18,6 милиарда евро. След коригиране на ефекта от курсовите разлики се отчита ръст от 8,2%. Бизнесът с домакински уреди и електроинструменти се възползва от тенденцията на потребителите да фокусират енергията си върху домашната среда. Въпреки ръста на поръчките от есента насам, бизнес сектор Индустриална техника не успя да избегне продължителната слаба пазарна конюнктура. Оборотът в размер на 5,1 милиарда евро е 16,0% по-нисък от предходната година. След коригиране на ефекта от курсовите разлика спадът в продажбите е с 15,0% спрямо предходната година. Бизнес сектор Енергийна и Сградна техника постигна оборот от 5,4 милиарда евро. Докато програмите за субсидиране помогнаха на бизнеса с отоплителни системи да се представи благоприятно, отмяната на много събития оказа влияние върху бизнеса с конферентна и оповестителна техника. Продажбите намаляха с 3,4%, или с 2,0% след коригиране на ефекта от курсовите разлики.
Развитие на бизнеса през 2020 по региони
Bosch усети въздействието на пролетния спад на продажбите във всички региони: приходите от продажби в Европа възлизат на 38,0 милиарда евро. Това представлява спад с 5,7% спрямо предходната година или с 4,6% след коригиране на ефекта от курсовите разлики. Продажбите в Северна Америка намаляха с 14,0% до 10,8 милиарда евро - спад от 12,0% с коригирани курсови разлики. В Южна Америка продажбите възлизат на 1,1 милиарда евро. В номинално изражение това представлява спад от 21,0%. Без ефекта от курсовите разлики спадът е само 2,5%. В Азиатско-Тихоокеанския регион продажбите възлизат на 21,7 милиарда евро, което е само с 1,4% по-малко от предходната година. След корекция на ефекта от курсовите разлики оборотът всъщност е нараснал с 0,5%. Бързото възстановяване на пазара и положителното развитие в Китай помогнаха за това. За първи път в историята на Bosch продажбите в Китай надвишиха продажбите в Германия.
Развитие на персонала през 2020: стабилно ниво на заетост
Към 31 декември 2020 г. в Група Bosch работят около 394 500 служители по целия свят. Това показва, че въпреки кризата, Bosch успя да поддържа стабилни нива на заетост, като промени настъпиха предимно в Китай и Германия. Bosch леко увеличи броя на служителите в сферата на научноизследователската и развойната дейност, за да гарантира напредъка на ключовите си стратегически инвестиции.
Перспективи за 2021: целта е да излезем по-силни от кризата
Bosch очаква глобалната икономика да се възстановява бавно през 2021. След свиването с около 4,5% през миналата година, за тази година компанията предвижда ръст от малко под 4%. „Кризата не е приключила“, заяви Азенкершбаумер. Според него не само продължаващата висока степен на заразяване и свързаните с това социални и икономически ограничения ще задържат растежа. Той обясни, че политическите събития като Брекзит и продължаващата стратегическа конкуренция между САЩ и Китай с потенциални търговски ограничения също могат да повлияят на глобалното икономическо развитие.
„Въпреки всички предизвикателства, целта ни е да растем по-бързо от пазарите в секторите и регионите, които са важни за нас“. Независимо от по-нататъшното развитие на пандемията, Bosch възнамерява да продължи с мерките, необходими за реагиране на структурните промени, и да ги направи възможно най-социално приемливи. „Последователните усилия за намаляване на разходите и повишаване на конкурентоспособността осигуряват стабилната финансова основа, от която можем да навлезем в обещаващи нови области”.