Изпълнителният директор на McLaren е изпратил писмо на ФИА по темата
Преди седмица ФИА оповести резултатите от финансовия одит на отборите за миналата година и отчете нарушения при три екипа. При Williams и Aston Martin става дума единствено за неспазване на процедурите, докато при Red Bull има преразход спрямо фиксирания бюджет. Той е под 5% спрямо общата сума, което според финансовия правилник е „незначително“. Според изпълнителния директор на McLaren Зак Браун обаче става дума за измама.
„Влизането в преразход и потенциалните процедурни нарушения представляват измама, тъй като осигуряват значително предимство спрямо техническите, спортните и финансови разпоредби“, пише Браун в писмото, което е адресирано към президента на ФИА Мохамед Бин Сулайем и изпълнителния директор на Формула 1 Стефано Доменикали.
„В крайна сметка всеки тим, който изразходва повече от позволеното, печели нечестно предимство както за съответната година, така и за следващата при развитието на автомобила.“
Браун е препратил писмото и към останалите отбори, които не са съгласни с действията на Red Bull и критикуват публично австрийския екип заради липсата на финансов феърплей. Най-активни в тази посока са преките конкуренти от Mercedes и Ferrari, но Alpine, Alfa Romeo, Haas F1 и Williams също са получили копие от писмото.
ФИА все още няма официална позиция относно наказанието, което ще бъде наложено на Red Bull. Санкцията може да варира от обществено порицание до отнемане на точки в шампионата на конструкторите, отнемане на точки в шампионата на пилотите, декласиране от състезания, ограничения върху тестовете в аеродинамичния тунел или глоба.
Същевременно от Red Bull имат възможност да защитят позицията си, че не става дума за преразход, а единствено за некоректно тълкуване на заплащания относно консултантските услуги на Ейдриън Нюи. Браун обаче е категоричен, че финансовият правилник не остава възможност за подобни интерпретации.
„ФИА направи изключително задълбочена, съвместна и отворена процедура. Осигури ни дори една година за подготовка с достатъчно възможности да търсим разяснения при появата на каквито и да са неясноти. Ето защо не виждам причина даден отбор да твърди, че е изненадан (от тълкуването на финансовите правила).“
Същевременно Браун допълва, че финансовата санкция няма да е достатъчно наказание за подобно нарушение. „Очевидно е необходимо прилагането на спортни наказания в тези случаи така, както е упоменато от ФИА“, продължава изпълнителният директор на McLaren.
“Нашето предложение е преразходът да се наказва с намаляване на тавана на бюджета за годината след решението и санкцията да е равна на преразхода плюс допълнителна глоба, т.е. преразход от 2 милиона долара за 2021 г., отчетен през 2022 г., да води до намаляване на бюджета с 4 милиона (2 милиона преразход и 2 милиона глоба).“
„Само за сравнение сумата от 2 милиона долара представлява между 25 и 50% от годишния бюджет за развитие на автомобила, което означава, че може да доведе до дългосрочни ползи.“
„Същевременно смятаме, че трябва да има спортни наказания за незначителен преразход като намаляване с 20% на времето, прекарано в компютърни симулации и в аеродинамичния тунел. Това трябва да се прилага за следващата година, за да се анулира нечестно спечеленото предимство на отбора, който в противен случай ще продължи да се възползва от него“, завършва Браун.