Едно несравнимо съчетание от красотата на W16 и зверската мощ от 1500 к.с.
Новата версия на Chiron добива остротата на бръснач – Pur Sport е по-лек, по-твърд, с по-къси предавки, по-ефективна аеродинамика и състезателни гуми.
Хубавите неща отнемат време… Най-накрая в Bugatti се сетиха и решиха да добавят малко динамика на Chiron. Само че сега е трудно да се каже, дали ударението е на „малко” или на „динамика”… С максималната си скорост от 350 км/ч Pur Sport е истински охлюв на фона на своите събратя от елитната W16 фамилия, но пък скъсените предавки му дават възможност да стане по-бърз още по-бързо… Независимо от скоростта на движение.
Идеята не е никак лоша, защото максималните 1500 к.с. на осемлитровия W16 изпадаха в лека летаргия в дългите зъбни лабиринти на седемстепенната трансмисия с два съединителя. При скорост от 200 км/ч до колелата на „обикновения” Chiron стигаха едва 680 к.с. от наличното изобилие. При Pur Sport те вече са 843, а движението с 300 км/ч при него е подкрепено от 1224, вместо от мижавите 1047 к.с. Това има определени предимства, ако човек не държи непременно да стига до границата от 420 км/ч, където електрониката прекъсва устрема на нормалния Chiron. Промяната се усеща доста ясно при ускорението от 60 до 120 км/ч на шеста предавка, което при Pur Sport отнема двойно по-малко време. За да се случи това, 80% от компонентите на седемстепенната DSG са изцяло подновени, а предавателните числа са „скъсени” с 15%, за да дадат възможност на осемлитровия хубавец пред задния мост да покаже истинските възможности на своите 16 цилиндъра. Сега те не само достигат 6900 вместо досегашните 6700 об./мин, а изпитват и цялостно облекчение вследствие на скъсените предавателни числа.
Но стига теория – да видим до какво ще доведе натискането на десния педал. 5,5 секунди… Не е зле за 100 км/ч от място, само че Pur Sport вече се движи с 200. Чудовището зад гърба ми фучи и буйства, свири с компресорите и вибрира, изтласквайки двутонния болид до границата от 300 км/ч за по-малко от 12 секунди. Тук трябва да се отбележи, че настройките на Pur Sport не целят постигането на максимална скорост. Така например, при него регулируемият с хидравличен механизъм спойлер на Chiron е заменен от неподвижно монтирано карбоново антикрило с широчина 1,90 метра, което намалява теглото с десет килограма и увеличава значително аеродинамичната сила на притискане върху задния мост. Това разбира се е отлична предпоставка за утоляване на изострения апетит на Pur Sport по отношение на завоите.
Бързото движение по права линия не е никакво предизвикателство за него – 1500 к.с., 1600 Нм и специално разработеният магистрален режим на движение с автоматично намаляване на клиренса имат грижата за това. Когато Йерихонските тръби на четирите гигантски турбокомпресора зареват, а осемте литра работен обем учестят дъх и започнат да инхалират до 60 000 литра въздух в минута през внушителните карбонови колектори, за да ги превърнат в поток от горещ газ на изхода на шумозаглушителите от титанова сплав (изпускателните тръби с тънкостенна структура са изработени на 3D принтер и са толкова остри по краищата, че се използват предпазни накрайници от фина мрежа), човек започва да се чуди как да окачестви подобно страховито явление… Изстрелване, експлозия, изригване? Пъшкането на компресорите при отнемане на газта е отделна тема, която заслужава специално внимание. Ако в купето с неговата намалена от теглови съображения шумоизолация тези звуци остават доста приглушени, отварянето на прозорците води до директен аудио контакт с динамиката на флуидите, придружен от непосредствена демонстрация на процеса „газообмен”. Между другото, инженерите в Bugatti са осъзнали рисковете за пристрастяване към всичко това и при достигане на определена скорост прозорците автоматично се затварят. Нещо като асистент против възпаление на средното ухо...
Нормално шофиране? Няма проблеми!
Искам да успокоя всички, които биха заподозрели наличиетo на нещо страшно, мрачно и свръхестествено в тази вакханалия от мощ и високи технологии. Няма подобно нещо. Ускорение, движение, спиране, завиване – всичко това е напълно по силите на простосмъртен още от времената на Veyron, а при Chiron нещата са още по-естествени и непринудени. Като цяло не е никакъв проблем човек да ползва който и да е от моделите на Bugatti и за ходене на пазар въпреки способността им да стигнат до магазина със скоростта на болид от Формула 1.
Всъщност едва ли има друг автомобил на света, способен да борави толкова естествено, толкова леко, комфортно и лежерно с подобна мощ, За него физиката сякаш не действа, а потта по дланите на водача е рядкост – дори при шофиране в лошо време. При Bugatti можете да видите какво се получава, когато някой много иска нещо (почивайте в мир, уважаеми г-н Пиех!), когато на разположение е организация с огромен технологичен потенциал и когато парите са от второстепенно значениe. Аз лично допускам, че цената на Chiron Pur Sport от 3,6 милиона евро на дребно изобщо не покрива разходите за неговата разработка и производство. Факт, който със сигурност не тревожи клиентите на Bugatti, сред които със сигурност няма почитатели на брошурите с промоционални оферти на достъпните супермаркети. Нещо повече – официалните данни сочат, че средностатистическият притежател на модел от тази марка има в гаража си още 84 автомобила, няколко самолета и поне една яхта… Както се казва – честито!
Нека се върнем зад волана на новия Pur Sport – спринтьорът в малкото, но много специално семейство на Bugatti, съставено от Chiron, Chiron Sport и Super Sport 300+ – аеродинамично оформеният екстремист, вдъхновен от прототипа, отбелязал рекорда за скорост от 483 км/ч. Тук трябва да се отбележи, че при Pur Sport не става дума за някакво изтерзано от диети 1,4-тонно произведение с ампутирана шумоизолация и тънки като яйчени черупки стъкла. Не, това е напълно сериозен луксозен спортист с тегло 1980 килограма, но с четири килограма по-леки колела от магнезиева сплав, съчетани с аеродинамични елементи от карбон, които отвеждат горещия въздух от калниците отпред и не му позволяват да се върне отзад.
Към това се прибавят гумите Michelin Sport Cup 2 R, по-твърдите пружини на окачването (65% на предния и 33% на задния мост), по-стегнатите характеристики и по-солидното закрепване на амортисьорите, по-твърдите тампони на връзките, по-напрегнатите карбонови стабилизатори и по-големият отрицателен наклон на колелата. Всичко това може да звучи банално, но такива са законите на физиката. В същото време техните граници могат да бъдат разширени осезаемо с малко повече желание, специализирани знания, умения и няколко дебели пачки с едри банкноти.
Още по-бързо бърз
Субективното усещане за времето започва да се разтяга като меките циферблати на Салвадор Дали. Пространството и времето формират обичайния континуум, но тук той изглежда различно. По-сгъстен е. Бързината се достига с максимална бързина, което по принцип е валидно за всеки суперспортен модел, но тук е ускорено допълнително. Разбира се, двутонната маса не може да танцува с лекотата на перце по идеалната линия, да спира без инерционни ефекти в последния момент или да се ползва с безтегловност по отношение на напречните ускорения. Което е добре – чувството за приземеност никога не е излишно при наличието на взривоопасните 1600 Нм под десния крак.
Какво да кажа за интериора? Трудно е да се опише... Когато човек се разделя със заработените с пот на чело 3,6 милиона, той има право да очаква именно това, което иска да види и да почувства. Не някакви спартански изпълнения от професионалния спорт или пък мултимедийно разточителство с огромни екрани навсякъде. Просто нещо разумно, приятно и красиво. С достатъчно простор, семпло, солидно и прецизно изпълнено с висококачествени материали. Естествена кожа, масивен метал, въглеродни влакна. Истински шедьовър, който отгоре на всичко е и функционален.
И още как! Реакциите на кормилната уредба са още по-интензивни от тези при Chiron и осигуряват пълна и точна информация за контакта с пътя със съдействието на стегнатото окачване. Границите, след които ESC Sport Plus започва да се намесва са доста по-великодушно скроени и позволяват както странично ускорение от 1,6 g, така и доста свободна игра със сцеплението посредством педала на газта. Визможно е и пълно изключване на електронния надзор на стабилността, но в този случай ще ви трябва доста повече свободно пространство и/или по-сериозни умения зад волана. Във всички останали случаи е достатъчно просто да имате книжка, за да свикнете и да общувате нормално с Pur Sport. Няма значение дали се разхождате в града, забавлявате се по живописни междуградски отсечки или се правите на състезател на затворено трасе, суперспортистът ще ви води добронамерено, сигурно и компетентно по границата на възможното (за вас) и ще реагира пропорционално, адекватно и предвидимо, използвайки възможностите на двойното предаване и отличното сцепление на гумите Michelin Cup.
Нито за момент обаче не бива да забравяте, че ако на други места няколко милиметра ход на десния педал освобождават 20-30 к.с. повече мощност, при W16 тези стойности спокойно могат да достигнат 100 или 200, а отнемането на газта неизменно ще се съпровожда от разочаровано сумтене. Не, не от вашия спътник отдясно, а от страна на турбоквартета, който работи в двустепенен режим при ускорение – до около 3500 об=/мин грижата за пълненето имат само два от компресорите, а оттам нататък се включват и четирите. Време е за последната обиколка с Pur Sport, в която да направя мислена равносметка. С индивидуалния си характер и специфичните си качества новият член на фамилията се подрежда перфектно в елитния строй на своите събратя. Вместо да подминава невъобразимата граница от 400 км/ч, Pur Sport осигурява невъобразима динамика под 350 км/ч, предлагайки повече прецизност и чувство, по-добра обратна информация е изключителен динамичен потенциал без да изисква или да принуждава водача за каквото и да било. И разбира се, без да губи характерната за всяко произведение на Bugatti приветлива омнипотентност.
В крайна сметка този автомобил може да се управлява от всеки притежател на любителска книжка, които иска да се позабавлява в рамките на своите умения и възможности. Разликата е, че при Pur Sport тези рамки се разширяват до неузнаваемост.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Нужно ли беше бръсначът да се заточва допълнително с цената на неимоверни усилия? А защо не? Нека просто се насладим на обстоятелството, че на този свят има хора, готови да го направят, както и други, способни да си го позволят. Защото прекрасната същност на това майсторско инженерно произведение не се нарушава от суперлативите, а на пътя Pur Sport е истинско откровение!
Teкст: Йорн Томас
Снимки: Bugatti