Есенна среща с най-малкия от някогашните големи SUV модели на Chevrolet
Преди оттеглянето си от Европа Chevrolet беше представен тук предимно с модели от малкия и средния клас. Внушителният Blazer K-5 ни напомня, че автомобилите с тази марка отдавна са част от американската мечта.
Пълна тишина. Из хладния въздух витае предчувствие за дъжд. То те обгръща от всички страни – така, както седиш върху спуснатия заден капак на този чудовищен автомобил. Около теб поляната е посипана с червенокафяви листа, а между тях тревата вече жълтее. Брезите и тополите шумолят от лекия бриз. Почти можеш да повярваш, че чуваш виковете и воя от близкия футболен стадион. Просторите на Тексас сякаш преминават покрай теб, обрамчени от тези тънки, облечени в бежова изкуствена кожа предни колони. Значи, това е то – автентичното усещане за свобода.
Най-малкият пълноразмерен SUV на Chevrolet
Когато този Blazer е започнал да вози своя първи собственик през 1987 г., човекът вероятно едва ли си е мислил за някаква свобода. За него големият Chevrolet е бил просто част от автомобилното всекидневие. Сигурно го е шофирал до работата или през отпуските. Офроуд или онроуд – това е почти без значение за Blazer с неговото двойно предаване.
Произвеждан в три поколения от 1969 до 1994 г., Blazer от самото начало се е радвал на успех сред публиката. Той е бил най-малкият пълноразмерен SUV на Chevrolet и част от семейството лекотоварни автомобили C/K на General Motors. С годините хората от Chevrolet не са променяли по него почти нищо. На дълги интервали е получавал ту фарове с по-различна форма, ту нови двигатели. Единствената голяма промяна засегнала покрива – до 1976 той е бил подвижен хардтоп, който при хубаво време е позволявал да пътешестваш в нещо средно между пикап и кабриолет. От 1976 до 1991 г. все още е можело да се свали задната част на покрива – при т. нар. вариант Half Cab (полукабина). Моделите от последните три години, преди през 1995 г. GM да прекръсти Blazer на Tahoe, са имали само неподвижен покрив.
Показаният на тези страници автомобил притежава Half Cab – и се издига пред теб в цялото си гигантско величие и серийно двуцветни одежди. А ти слизаш от една Dacia Duster ... Широчина над два метра, дължина 4,70 м. Капакът над двигателя е на височината на покрива на обикновен пътнически автомобил. Приближаваш се внимателно, отваряш шофьорската врата и се изкатерваш в кабината. Отпускаш се в меката седалка зад тънкия волан от твърда пластмаса и си поемаш дъх. Между волана и челното стъкло се намира осеяното с прибори и индикатори арматурно табло с хромирани части и имитация на кожа. Двата най-големи уреда веднага попадат пред погледа – това са скоростомерът и до него, вместо оборотомер, индикаторът за горивото в резервоара.
6,2-литров дизел с мощност 23 к.с./л
Там, където е мястото на радиото, зее дупка, в която се вият някакви жици. Между предните седалки има заключваща се кутия за дреболии, достатъчно голяма, за да погълне в дълбините си пипонеста топка за американски футбол. Запалваш мотора и 6,2-литровият агрегат започва да ти говори нещо на дизеловия си език.
Остава да включиш лоста до волана на позиция D – и вече потегляш. Отзивчиво и без много суетене Blazer поема надолу по пътя. Тихо, но ясно доловимо се чува грапавото буботене на дизела. Неговите 145 к.с. по DIN без усилие теглят почти двутонния гигант при максимум 3600 оборота в минута, задвижвайки двата моста – но предния само по желание и върху хлъзгав терен.
Дизелът е късно нововъведение
Едва през 1982 г. Chevrolet е открил дизела като задвижващ агрегат за Blazer. Дотогава се предлагали изключително бензинови мотори – от редовия шестцилиндров с 4,1 литра работен обем до 6,6-литровия „биг блок”. Днес от гледна точка на дългия живот и равномерния ход бензиновите мотори се смятат за по-добри, защото навремето американците просто са имали повече опит с тях. По отношение на разхода обаче напред излиза дизелът. Докато бензиновата версия едва ли може да се движи с по-малко от 20 литра на 100 км, дизеловата се задоволява с 15 л. Доста значима разлика при днешните цени на горивата. Рядко се срещат обаче добре запазени екземпляри с дизелов мотор, повечето от тях произхождат от армейски паркове – защото от 1983 до 1987 г. американската армия използва Blazer с маслиненозелена или камуфлажна окраска, но винаги с 6,2-литров дизелов агрегат.
Но докато седиш като на трон, високо над другите участници в движението, от климатика полъхва приятно затоплен въздух и дясната ти ръка включва бутона за Cruise Control, изобщо не мислиш за банални неща, като разход на гориво или пък разноски за поддръжка. В Германия Blazer принадлежи към категория с по-високи данъци, но можеш да го регистрираш като товарен автомобил. Тогава данъкът пада, но ще отпаднат и задните места.
Това обаче изобщо не те вълнува в момента – докато седиш зад неговия волан, предпочиташ да оставиш мислите си да се реят свободно. Когато минаваш през тунел, грохотът на мотора става причина по гърба ти да полазят приятни тръпки. Внезапно автомобилът се приближава застрашително до стената на тунела; ти се стягаш, концентрирайки се върху волана и пътя. При Blazer не е достатъчно да се насочите веднъж в желаната посока. Кормилната уредба със сервоусилвател, съчетаваща в еднаква степен лек ход и липса на усещане за пътя, изисква постоянни корекции. Твърдият преден мост с листови ресори живее някакъв собствен живот, което няма как да ви радва. Върху всяка неравност по пътя той трепва неспокойно, теглейки волана и опъвайки нервите ви.
Прекрасен обзор
Няколко души стоят край пътя, усмихват се и повдигат палец в знак на одобрение. Това също е част от изживяването с този ръбат колос – поне извън Съединените щати, където той не е банална част от пътния пейзаж. Мнозина се заглеждат след него, най-често с възхищение или удивление, понякога неразбиращо или с укор. Когато спре някъде, не минава много време и няколко зяпачи вече са се скупчили около него.
Очаровани, те наблюдават как на заден ход вмъкваш Blazer с точност до милиметри между два паркирани автомобила. Те не подозират, че с този колос това изобщо не е проява на майсторство. Blazer е чудо на добрия обзор. Там отпред, където напълно хоризонталното торпедо се спуска стръмно надолу, започва и самият автомобил, за да завърши с големия правоъгълен заден прозорец. Със сравнително малкия си диаметър на завиване от 13 метра той може да обърне на един (е, добре, малко по-широчък) междуселски път. Когато спреш при пълна скорост, заковава на място и само леко се поклаща след това. Той не те затруднява с нищо. Какво повече да иска човек от един автомобил?
Така е поне докато пътуват максимум двама души. Задната седалка е лесно достъпна за деца, но от възрастните опитът да се промушат покрай предните седалки изисква умения на пещерняк – защото Blazer има само две врати.
Гигантско вътрешно и товарно пространство
Ако извадиш задната седалка, мястото в багажника на този американец е достатъчно за пренасянето на малко европейско семейство. Един куфар просто се изгубва в багажното пространство дори когато задните места са налице. За да стигнеш до товарния отсек, първо сваляш задното стъкло откъм шофьорската седалка. Като алтернатива то може да се отвори с електромотора от самия заден капак. След това отваряш капака, като внимаваш да не го изпуснеш, понеже е много тежък.
Когато се връщаш към шофьорската врата, погледът ти попада върху надписа Silverado. В Blazer той все още означава по-високото ниво на оборудване; по-късно, през 1998 г., така започват да се наричат големите пикапи на Chevrolet. Но дотогава на Blazer му предстои да се прероди в още едно поколение (от 1991 до 1994 г.). Ще вози и поколения американци – отначало като нов, а после и като класически автомобил. Ще стане част от американската мечта, ще изпълнява роли във филми и кънтри песни. Само за да можеш да седнеш върху задния капак и да мечтаеш за великата свобода и необятните простори на Тексас.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Бренис Анук Шнайдер, сп. Youngtimer: Макар и много далеч от обичайните европейски автомобилни измерения, Blazer може да е чудесен автомобил за всеки ден и да разкрие пред собственика си напълно нови перспективи.
Наистина всичко при него е голямо – каросерията, изглеждаща като детска рисунка, височината на седене и разходите за поддръжка. Но с него се общува много добре. Той е пример за добър обзор, а с разхода на гориво просто ще се наложи да се примирите. Много екземпляри днес са преработени за работа с пропан-бутан, което е жалко, понеже не могат да бъдат регистрирани като ветерани.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Chevrolet Blazer K-5, произв. 1987 г.
ДВИГАТЕЛ Модел GM 867, осемцилиндров V-образен дизелов мотор с водно охлаждане, цилиндрови глави и блок от сив чугун, ъгъл между цилиндровите редове 90 градуса, впръскване във вихрова камера. Работен обем 6239 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 101 x 97 мм, мощност 145 к.с. при 3600 об./мин, макс. въртящ момент 348 Нм при 3600 об./мин, степен на сгъстяване 21,5 : 1. Колянов вал с 5 основни лагера, един централен разпределителен вал, задвижван с ангренажна верига, висящи клапани, задействани чрез повдигателни пръти и кобилици, разпределителна инжекционна помпа Delco, масло в двигателя 5,8 литра.
СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Задвижване на задните колела с допълнително включвано задвижване на предния мост (K 10), понижаваща предавка за пресечен терен 2,0 : 1 (C 10), действаща и само със задно предаване, тристепенна автоматична предавателна кутия, варианти с три- и четиристепенна механична трансмисия.
КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Каросерия от стоманена ламарина върху носеща рама от затворени профили с надлъжни и напречни греди, отпред и отзад твърди мостове с листови ресори и телескопични амортисьори. Кормилна уредба със сачмено-винтов механизъм и сервоусилвател, отпред дискови, отзад барабанни спирачки, джанти 7,5 x 15, гуми 215/75 R 15.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Дължина х широчина х височина 4694 x 2022 x 1875 мм, междуосие 2705 мм, собствено тегло 1982 кг, полезен товар 570 кг, прикачен товар 2700 кг, резервоар 117 л.
ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Максимална скорост около 165 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 18,5 сек, разход 15 л дизел на 100 км.
ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ 1969 – 1994, 2. поколение (1973 – 1991), 829 878 екз.
Текст Беренис Анук Шнайдер
Снимки: Дино Айзеле