Не се заблуждавайте от компактните размери на най-новия модел, който SUV-пионерите от Chevrolet представят в Европа. Първите ни впечатления от Trax показват достатъчно възможности и още по-големи пазарни перспективи.
Chevrolet Trax се появява тъкмо навреме, за да се нареди на първия ред при разпределянето на най-ароматната и апетитна баница на напоследък доста постния откъм положително развитие европейски автомобилен пазар.
Преминавайки през катарзиса на енергийната ефективност и затягащите се екологични изисквания, SUV моделите придобиха коренно различни качествени показатели и количествени параметри и излязоха със завидна бързина от класическия стереотип на четириколесни динозаври. Паралелно с тези физически промени се трансформираха и публичните нагласи, нерядко водени от невидимите конци на находчивия маркетинг. През последните години по сцената минаха всевъзможни кръстоски и експерименти и вариации на темата класически SUV, по-голямата част от които заминаха в небитието така, както се бяха появили. Единствената тенденция, която успя да се задържи и стабилизира в сегмени със значим дял от общия пазар бе своеобразната миниатюризация на класическата SUV-концепция и в момента именно категорията на малките SUV бележи бум с увеличение на продажбите в пъти и изгледи за развитие във възходяща насока поне през следващите пет години.
Концентрирана форма
Trax е емблематичен представител на „изпраните във вряла вода” SUV не само поради факта, че Chevrolet се считат за праотци на тази автомобилна категория и доказват своя нюх със своевременната разработка на модел именно в този клас.
Ако човек се абстрахира от размерите на каросерията, чиито основни параметри се придържат в основни линии до тези на средностатистическия компактен хечбек, Trax наподобява силно излъчването на по-голямата Captiva, следвайки основната линия в стилистиката на последните модели на Chevrolet. Много изразително е оформлението на предницата с типичната за марката решетка, а подчертаните обеми в областта на калниците и търсения акцент върху ръбовете прави общото звучене при Trax доста по-различно от това при братовчеда от Opel.
Емблематично е и скритото под компактните форми съдържание. По същество новият модел се придържа към простичката задача да превозва хора с целия им багаж, формулирана в самото название на неговия прапрадядо Chevrolet Suburban Carryall. Но тъй като днес и предградията, и хората, и техния багаж са много по-различни от тези в отдавна отминалите времена на пионерите, Trax внася необходимите корекции под формата на своя симпатично обзаведен със свежи материи и доста просторен като усещане интериор с багажно пространство между 365 и 1370 литра, в който впечатление правят напомнящият на Aveo блок на контролните прибори в мотоциклетен стил и доста големият цветен екран на централната конзола, зад който се крие инфоразвлекателната система Chevrolet MyLink.
Сбогом на миналото
Благодарение на нея, всеки собственик на смартфон може да интегрира както неговото мултимедийно съдържание, така и част от приложенията в автомобила, възползвайки се от предимствата на познати програми като навигационната BringGo, интернет радиоприемника TuneIn, плейъра Stitcher и куп други полезни, приятни и допринасящи за безопасността на пътуването функции нато Siri Eyes Free. Освен че ви освобождава от задължението да плащате за скъпи вградени системи, MyLink e изцяло демократична по отношение на операционната система (iOS или Android) на вашето устройство и притежава същественото предимство да се обновява също като него – без необходимост от допълнителни разходи, посещения на сервизи и прочие остарели формалности. А най-хубавото е това, че всичко работи прекрасно и не изисква никакви специални инструкции за инсталация и употреба - в това отношение Chevrolet буквално удрят в земята много значително по-претенциозни и прочути с технологичните си новъведения марки, предлагайки модерна, функционална и достъпна за широк кръг потребители система с достъп до глобалната мрежа в автомобила.
В областта на силовия тракт няма подобни по мащаб новости, което не означава, че моделът не се справя добре. Trax се предлага в няколко версии с бензинови и дизелови двигатели (виж подробности в таблицата) и избор между предно и двойно предаване, сред които с положителните си качества изпъква вариантът 1.4 Turbo AWD с шестстепенна механична предавателна кутия. Двигателят работи тихо и много балансирано, а мощността му орт 140 к.с. е предостатъчна дори за натоварен Trax и движение по черен път. Добре познатият 1,7-литров турбодизел е значително по-шумен и като цяло не успява да оползотвори превъзходството по отношение на въртящия момент над бензиновия си събрат. Този мотор е по-подходящ за спокойни натури, които ще оценят по достойнство ниския разход на гориво.
На пътя Trax се държи като типичен представител на европейския компактен клас. Негативното влияние на височката каросерия е трудно да се усети дори при подчертано амбициозен стил на шофиране, а лекият волан хармонира добре с като цяло комфортната настройка на окачването. За градски условия добра работа биха вършили и версиите с предно предаване.
Teкст: Мирослав Николов
Снимки: Мирослав Николов, Chevrolet