Новото предложение на Citroën се отличава с дръзка външност и носи името на една легенда. Надъханият дребосък DS3 вече е набелязал и своя основен противник – култовото MINI.
Преди около година маркетинговият отдел на Citroën организира внушително представяне: приглушени светлини, драматична музика и ефектна кулминация, която се състоеше в обявяването на името на новия малък модел на марката - DS3. „Охоо, DS!” – едва ли имаше запален автомобилен любител, който да не изрече нещо подобно в този момент, доволно потривайки ръце.
Дали обаче асоциацията с митичната „богиня” е напълно основателна? Ако едновремешното моделно семейство с означение DS донесе на света едни от най-авангардните автомобили в историята, то при новопоявилия се мъник не се наблюдава нито едно невиждано досега техническо или дизайнерско решение.
Без покритие
Истината е, че между култовия DS от 1955 година (може да прочетете повече за него в карето по-долу) и DS3 няма абсолютно нищо общо, с изключение на означението. DS3 е еволюционна стъпка в развитието на малките модели на марката и е наследник на C2, тоест от технологична гледна точка представлява по-спортно изпълнение с две врати на базата на C3.
Понеже днес гръмките маркетингови лозунги са на мода, а и в Citroën залагат много на новия си модел, французите определят своя продукт като „градско купе”. Което всъщност не променя факта, че под своята донякъде необикновена външност DS3 си остава един съвсем конвенционален C3. В солидно изработения и ергономичен (с изключение на неособено удобната радионавигационна система) кокпит се забелязват няколко ефектни промени от козметично естество.
Братя по оръжие
Въпреки коренно различната си външност двата модела притежават почти идентични размери - ако не броим намалената с 6,6 сантиметра обща височина при DS3. Поради тази причина няма защо да се изненадваме, че обемът на вътрешното пространство е приблизително еднакъв. Отпред пилотът и спътникът му могат да се разположат нашироко, докато на пътниците на втория ред им е доста по-трудно да заемат лежерна позиция, най-вече заради ограниченото разстояние между главите и тавана. Превозването на трима души на задната седалка съвсем не е препоръчителна идея.
За разлика от C3, DS3 не разполага с панорамно челно стъкло и с решения в черно таван създава усещане за приятна компактност. Наблягането на атрактивния дизайн е довело със себе си неминуеми компромиси с функционалността: номиналният обем на багажника се е смалил с 15 литра, а за достигането до задните седалки ще ви трябват доста гимнастически умения. Предвид целевата аудитория на модела обаче, и двата изброени минуса вероятно ще останат без особено значение.
DS3 е амбициран да се бори с MINI и съответно превозването на обемисти товари или пътуването на многочленно семейство не са сред приоритетите му. Тук възможностите за индивидуализиране са значително по-важни, а DS3 определено не може да се оплаче от липса на такива. Единайсет варианта за основното лаково покритие и четири тона за покрива – това прави общо 38 цветови комбинации. Към тях се прибавя възможността за поръчване на декорации по арматурното табло в тон с лаковото покритие, както и на алуминиеви колела или декоративни тасове в два цвята. От Citroën са се погрижили и за плакет на ключа, който също повтаря цвета на каросерията. Също както другите благородни дребосъци като Alfa Mito, Fiat 500 и MINI, Citroën предлага боядисани в контрастен цвят или покрити с хром огледала, както и разнообразни стелки, включително със зеброви шарки.
На пътя
Най-големите прилики между DS3 и MINI са в областта на задвижването – двата автомобила използват един и същи двигател. Набиращият с лекота 1,6-литров бензинов турбомотор в Citroën разполага с 28 конски сили по-малко в сравнение с Cooper S. Независимо от това 156-те коня и 240-те нютонметра се грижат за превъзходна тяга и спортни динамични характеристики, а разходът на гориво става висок само при безмилостно „шпорене”.
По отношение на окачването DS3 остава максимално близък до компонентите на C3 и съответно показва доста по-малко сходства с MINI: отзад вместо сложна система за независимо окачване е използвана торсионна греда. С по-твърди амортисьори и по-дебели напречни стабилизатори Citroën остава доста далеч от традиционните за марката амбиции за блажен комфорт. От друга страна, със своята прецизна и доставяща интензивна обратна връзка с пътя кормилна уредба автомобилът постига динамична водимост, която плътно се доближава до постиженията на MINI. Малкият Citroën показва завиден афинитет към бързите завои с неутрално поведение, минимални колебания на каросерията и непоклатима стабилност. На серийната система ESP й се налага да се намесва доста рядко – включително що се отнася до функцията й тракшън-контрол, тъй като DS3 показва много добро сцепление даже при излизане с пълна газ от остри завои.
Няма спор – това е най-динамичният сериен Citroеn от последните години, при това с може би най-добрата трансмисия, която тази фирма е предлагала някога. Докато на бензиновите версии на C3 им се налага да се задоволяват с петстепенни предавателни кутии с доста неясно дефиниран ход на лоста, DS3 THP 150 е получил шестстепенна трансмисия с къс ход на лоста и откровено спортно усещане при превключване. Интересно е да се отбележи, че дори когато скоростомерът достигне максималната си стойност по магистрала, оборотомерът пордължава да отчита стойности доста под червената зона.
Ценово предимство
В луксозното си изпълнение Sport Chic моделът DS3 изглежда много добре позициониран спрямо конкурентите си. По-мощният, но сравним като размери и вътрешно пространство MINI Cooper S Clubman струва в скромно екипираната си базова версия с около 5000 евро повече, а при приблизително сходно оборудване разликата преминава 8000 евро.
Истината е, че DS3 едва ли има потенциал да се превърне в легенда. Но независимо от това той е атрактивна, динамична и удобна за всекидневна употреба алтернатива в сегмента на благородните мъници. И ако това помогне на Citroën да направят истински наследник на DS в лицето на следващия С6, то с лекота ще простим на DS3 за не съвсем основателните асоциации с „богинята”.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
DS – истинската богиня
В историята на Citroën няма друг модел, който да показва ценностите на марката в толкова завършен вид, колкото DS. Автомобилът и до днес завладява със своята авангардност, инженерен гений и дързост. Сътвореният през 1955 година от Фламинио Бертоне дизайн кара DS да изглежда като машина от бъдещето, каквато всъщност в голяма степен действително е.
Общо 34 метра е дълга системата, през която маслото преминава, за да осигури налягане в хидравличните системи на полуавтоматичната предавателна кутия, спирачките, окачването и сервоусилването на кормилната уредба. За 20 години са произведени около милион и половина бройки от DS. С предно задвижване, дискови спирачки, аеродинамична форма на каросерията и завиващи светлини тези автомобили изглеждат модерни дори днес.
Оценка
Citroen DS3 THP 150
DS3 предлага динамично поведение на пътя, чудесни динамични показатели, солидно качество и богата екипировка, при това на сравнително изгодна цена. Дефицитът на комфортна возия от страна на окачването обаче е нещо доста нетипично за Citroen.
Технически данни
Citroen DS3 THP 150 | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 150 к.с. при 6000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,5 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
39 м |
Максимална скорост | 214 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,8 л |
Базова цена | 19 800 евро |
анонимен
Фолксщайген Гоуф нема кой да го бие,я съм от Перник,от Гоуф по убаво нема
анонимен
Oт 29 500 за VTi 95 Airdream Chic до 40 000 за HDi 110 FAP Airdream Sport Chic. Лева с ДДС. :)
анонимен
Каква ли ще е ценат? Предполагам ще почва от поне 35 000лв
анонимен
DS е автомобила, който измъкна на времето автомобилостроенето от квадратните форми на до- и следвоенните кашони. Беше невероятен автомобил-космически кораб за времето си. Плюс предното предаване, изобретено от инженерите на Ситроен, хидравличното окачване, завиващите по завоя фарове, където някои след 60 години едва сега ги слагат в моделите си и го броят за екстра! Имат с какво да се гордеят от Ситроен. Е стига толкова, сега е време на оплювачите.
анонимен
това си е малка кола с която жените да ходят по кафенета или най-много до училище за децата ама на немците им се иска да пренасят цимент в свободното си време