Без да преувеличаваме, можем да заявим, че в градската бъркотия Nemo се чувства по-добре от риба във вода. Точно провирането в тесни пространства носи най-много удоволствие на шофьора.
Френската „баничарка” се превръща в звездата на вечерта, когато всички други градски доставчици са принудени да спрат заради спусналата се пред тях въображаема бариера. Със своя VIP-пропуск Nemo може да продължи в стесняващите се градски „проходи” и даже безгрижно подхваща булеварден шансон. Отгледаният от Citroën четириколесен помощник поддържа весел тръс, провирайки се сред свои колеги, безобразно паркирани по стар софийски маниер, и послушно заема позиция в неразличими като такива свободни пространства. 3,7-метровият Nemo паркира без излишно суетене, а после бързо открива правилния начин, за да се измъкне. В градски условия френският „занаятчия” е нинджа, чиито качества да се промъква просто няма как да останат незабелязани. Заради компактния си раменен пояс (широчина 1,7 м) щуравото франсе е изненадващо гъвкаво и повратливо возило, снабдено със солидни брони, внимателно скрити зад тях светлини, предпазни лайстни по фланговете и всичко необходимо за евентуален контакт при рисковано маневриране в интимната сфера.
Citroën Nemo е игрив и нахакан младеж с неоспоримо висок коефициент на прагматичност. Френските и италианските дизайнери лежерно са махнали с ръка, преди да се откажат от планирането на каквито и да било надвеси. С искрящи очи са били скицирани изпъкналата брадичка и неуморното, любопитно носле на лекотоварния автомобил, чиито страни явно са подложени на лифтинг още при изграждането на неговия геном. В известен смисъл това придава „изящен” блясък на ламарините му.
Този минитранспортьор е велик факир в използването на вътрешно пространство – салонът му наподобява черна дупка, която поглъща повече, отколкото човек би сметнал за възможно. Зад волана му спокойно се побира двуметров юначага, за какъвто мечтае всяка френска девойка – по този показател Nemo скрива топката дори на новото високо комби Berlingo. Въпреки стегнатата фигура на каросерията двама спътници могат се возят удобно един до друг, за което сърдечно поздравяваме дизайнерите на интериора. На тях благодарете и за просторната кабина на Nemo. Всъщност приложената от архитектите на кокпита хитрина стана доста популярна напоследък – в основата на усещането за свобода на движенията е изтегленото напред челно стъкло.
Макар да е съвсем нов, френският куриер би могъл да мине за стара кримка. Като всеки практик, Nemo просто не може да си позволи пропуски в обзавеждането - във вратите му например са предвидени джобове във формат А4, има и място за бутилки. Заключващата се жабка приютява документи и пособия, които по-добре да останат „на тъмно”, а само с едно движение може да метнете новия вестник директно върху арматурното табло. Само дребнав човек би се заял с френския производител за боядисаната в цвета на каросерията лента под ръба на страничните прозорци и непретенциозните материали, използвани за вътрешното обзавеждане. При положение че градският доставчик демонстрира перфектно качество на сглобката, а базовата му цена не прехвърля 21 806 лева за товарната версия с дизел, всеки упрек към Citroën, засягащ кокпита на Nemo, с основание може да бъде приет като чиста проба заяждане. Вратите се затварят плътно сякаш са с вакуум, а ергономията на регулаторите прави излишни по-нататъшни указания за експлоатация.
Скоростният лост е позициониран на средна височина и въпреки „желираното усещане” при движението му боравенето с него не създава проблеми. Подкрепяни от допълнителен информационен дисплей, уредите са подредени консервативно и обозримо, тоест необичайно за един френски автомобилен продукт.
Видимостта от мястото на водача е тема, която може да се разглежда в няколко аспекта. Вярно е, че външните огледала са добре оразмерени, ала широкоъгълната приставка е била забравена, ето защо зрителното поле ни се струва твърде ограничено. Сами ще се убедите в тези думи още при първия си опит да излезете от претъпкан паркинг на заден ход. Лесно ще осъзнаете и колко рисковано всъщност е рязкото навлизане в съседна лента на движение без надеждни отразителни стъкла. Спускайки се надолу, първите колони стават все по-масивни, което вероятно се дължи на френската концепция за сигурност на автомобила. В посока напред водачът се наслаждава на значително по-добра видимост и може да обхване с поглед почти целия преден капак. „Трън в очите” е единствено извитото челно стъкло, което създава заблуждаващо пречупване на светлината пред погледа на забързания доставчик. Централното огледало за задно виждане донякъде компенсира причиненото от описаните несъвършенства раздразнение. Колоната между задните врати на Nemo пък почти не влияе на видимостта, също както и сгъващата се по средата решетка между кабината и товарния отсек.
Истински разочароващ при малкия лекотоварен Citroën за съжаление е неговият турбодизелов мотор. Компактният HDi изглежда замаян и отказва да изрази каквито и да било признаци на живот. Засмукан от погълналата го турбодупка, която сякаш няма край, с голяма мъка той се надига от топлата постеля на ниските обороти. Задвижващият агрегат се нуждае от спешна помощ заради невзрачните 160 Нм, с които ежедневно трябва да тегли поне 1,2 тона собствено тегло. Френските конструктори като че ли са решили нарочно да утежнят неговите страдания, оборудвайки го с предавателна кутия, чиито дълги предавателни числа вероятно пестят ценни капки гориво и понижават общото ниво на шумовете в купето, но и окончателно превръщат еластичността и пъргавината на Nemo в недостижими величини.
Идентичният в техническо отношение Fiat Fiorino се справя доста по-умело заради допълнителните си 30 Нм максимален въртящ момент. Макар че средният му разход да не слиза до посоченото заводско ниво, Citroën си остава достатъчно икономичен. Натоварен до краен предел, Nemo харчи между пет литра на 100 км под командването на опитен в пестенето на гориво водач и осем литра при газ до ламарината по отсечката София – Варна например. Автомобилът премина взискателния тестов маршрут на lastauto omnibus, гълтайки шест литра, което не е нито много малко, нито прекалено много. Френската баничарка обаче остава икономичен способ за транспортиране на товар най-вече заради дългите си сервизни интервали от 30 хиляди километра или период от две години.
Да не забравяме, че в случая с Nemo сметката излиза по-скоро благодарение на практичното товарно отделение – изчистено почти квадратно пространство, достъпно за вилицата на електрокар или чифт издръжливи ръце откъм асиметрично разделените „портални” врати, по-широката от които се намира от страната на движението. При нужда подстъпите се отварят на 180 градуса посредством натискане на бутон, поставен в близост до шарнирите. В зависимост от характера на отношенията ви с колегата, набеден да закупи нов фирмен автомобил, екземплярът, който се пада да шофирате, може би ще ви зарадва с една или дори две странични плъзгащи се врати. Ако разполагате с време, положете усилия да се доберете до един от привилегированите с допълнителни отвори изпълнения, за да не ви се налага всеки път да пълзите по корем до дъното на дългия метър и половина под на багажника. Освен много въздух в лоното на Nemo, кръстен на малкия рибок от едноименния анимационен филм, има две правоъгълни издутини от подкалниците, шест кукички за укрепване на товара, както и етажерка за инструменти. За разлика от повечето нови автомобили в днешно време, този разполага с пълноценно резервно колело, скрито в долната задна част на каросерията. Теглото му, разбира се, се отразява на полезния товар, също както и всички останали (опционални) благини като климатична инсталация, плъзгащи се врати, електрически прозорци и др. Това не бива да ви смущава, тъй като дори с истински мъжага зад волана занаятчията може да мъкне още 400 килограма.
Всъщност с оглед на обемния салон това е абсолютно необходимо. 2500 литра са съвсем прилична стойност, която би удовлетворила повечето превозвачи. Ако ли не, срещу допълнително заплащане Citroën предлага пакета Extenso, който осигурява допълнително товарно пространство с помощта на сгъваема дясна седалка и подвижна предпазна решетка. Така след извършването на две пределно прости манипулации обемът нараства на 2,8 кубически метра. Предупреждаваме ви, че при тази конфигурация на салона дясната част на арматурното табло остава незащитена, което я прави лесна плячка за евентуален неукрепен товар.
Ходовата част на полезния куриер е доста твърда и постоянно ще ви нашепва: „Управлявате френски товарен автомобил!”. Задната торсионна греда с пружини разтърсва крепко телата на пасажерите и върши чудесна работа като асистент против заспиване, предотвратявайки всеки спад в концентрацията на шофьора. С повече практика и доза талант даже бихте могли да разчитате надписите върху металните шахти на канализацията, по които минавате. При повечко товар на гърба си Nemo започва да проявява признаци на комфорт, но не очаквайте да се превърне във френска лимузина от високия клас. Нехармонично тапицираните и като цяло негостоприемни седалки също пропускат шанса си да добавят точки към актива на „баничарката” по отношение на комфорта.
Както и сами се досещате, посредственият комфорт на окачването отново е в името на безопасността и дори ни се иска да кажем – удоволствието зад волана. Всъщност, ще си позволим да го изречем на глас, защото то може да се окаже реална мотивация за покупка при едноличните търговци. Nemo се движи чевръсто и заобикаля препятствия като на игра дори с повече килограми в задницата; програма за стабилност ESP не се предлага и от нея като че ли няма нужда. Спирачките на Citroën по традиция са надеждни и добре настроени, а героят на нашия тест не прави изключение. Дори след десетия опит те не поддават и ако не бяхме толкова впечатлени от неговите способности, сигурно щяхме да обвиним французите в телесна повреда заради болезненото усещане от животоспасяващия предпазен колан.
И накрая, каквото и да ви говорим за твърдия заден мост на Nemo и неговия хилав двигател, щом изкарате с него един ден в натоварения трафик на големия град, едва ли бихте помислили да го замените с някой по-голям, но и къде-къде по-неудобен „транспортьор”.
Текст: Рандолф Унру, Теодор Новаков
Снимки: Augustin
Технически данни
Citroen Nemo HDi 70 | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 68 к. с. при 4000 об./мин. |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
19,6 сек. |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 152 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,3 л/100 км с товар |
Базова цена | --- |
Asparuh
Не си купувайте такава кола,...аз от 2 години карам такава...абсолютен боклук. Ходава част много зле, управление много зле, електроника много зле, комфорт никакъв, зимно каране много трудно.