Студеното време идва, а с него и необходимостта от решението дали да продължите да карате мотоциклета си или не през следващите месеци. Предлагаме ви някои решения и за двата случая
След неособено благодатното лято и меката есен студът започва неумолимо да настъпва. Неминуемо идва момент в който всеки мотоциклетист започва да си задава въпроса дали не е време да прибира мотоциклета си. Или пък може би не, защото напоследък на разположение са все повече средства двуколесното возило да доставя удоволствие и да върши работа дори и през зимата. На пазара съществуват различни зимни костюми, защитни ръкавици и принадлежности за главата и – може би най-доброто решение – електрически подгрявани облекла осигуряващи топлина от главата до краката. В края на краищата всичко е въпрос на лично решение. Независимо дали ще решите да прекарате студените месеци със или без мотоциклета си тук ще намерите някои важни препоръки.
Без мотоциклет в студените дни
Ако възнамерявате да изоставите мотоциклета си за следващите няколко месеца най-важните действия са свързани с двигателя, който няма да работи дълго време, с предотвратяването на корозията и подсигуряване на горивото, за да не запуши и да повреди някои елементи, с поддържането на акумулатора, а при мотоциклетите с водно охлаждане – с проверката на охладителната течност, която трябва е чиста, в точните пропорции за да не замръзне, ако возилото се съхранява на студено място. Ако дори едно от тези неща не бъде спазено може да се наложат сложни и скъпи ремонти когато решите отново да потеглите на път
Предпазване от вътрешната корозия
При толкова продължително съхранение на един двигател с вътрешно горене без той да работи е добре да се погрижите и за това, което не виждате в него – буталните пръстени, цилиндровите стени, леглата на клапаните и множество други вътрешни повърхности които могат да започната да се окисляват.
Първото нещо което трябва да направите е да стартирате своя мотоциклет и да го изчакате да достигне нормална работна температура при което да се изпари всякакъв вид конденз. Най-добре е да го покарате малко, след което да го изгасите. След като двигателят изстине, развийте свещите и налейте около 25 см3 моторно масло (същото като това което използвате) в цилиндъра (цилиндрите). Докато свещите все още не са завити задвижете леко мотоциклета като го бутнете малко на най-висока предавка. Това ще създаде маслен филм върху цилиндрите, който ще играе ролята на защита срещу корозия. След това завийте свещите на мястото им. Не е лошо и да смените маслото. Използваното масло съдържа корозивни субстанции, а вие едва ли ще искате те да останат с месеци в неработещия ви двигател. Ако напролет все пак решите отново да смените маслото, можете да оставите филтъра. Ако пък решите да не го сменяте (при условия че сте налели ново през есента) тогава сменете филтъра. Изборът е изцяло ваш. Мнозина смятат че е най-добре напролет двигателят на мотоциклета да започне сезона си с ново масло и филтър и това със сигурност е добро за всяка машина, но не винаги аргументацията за това е толкова значителна че да бъде пренебрегнат финансовият фактор. Ако хидравличните канали и тръбопроводи не са били промивани и почиствани през последните години или през последните около 15 000 км, е добре да го направите. Влагата от въздуха навлиза в спирачната течност и може да доведе до корозия на системата, ако моторът не се използва продължително време.
Относно външната защита
Тъй като боята и различни други повърхности често са покрити от различни насекоми и замърсители от всякакъв вид е най-добре в този момент мотоциклетът добре да се измие и подсуши. След това трябва да покрият боята и хромът със съответните предпазващи вакси. За предпазване на спирачните дискове и апарати е добре те да се напръскат с WD-40, силиконова смазка или подобен защитен агент, които да създадат защитна бариера срещу корозия. За целта се предлагат и специални винилови защити или винилови чохли. За да парирате желанията на различни гризачи да се настанят в ауспуха ви, а така също за да предотвратите корозия вътре в него напръскайте вътрешните му стени с WD-40 или подобен водозащитен лубрикант. След това намокрете чист парцал със същата течност и запушете края на ауспуха. Накрай обвийте шумозаглушителя с някаква полимерна торба и я завържете за да го предпазите от влагата. За целта можете да потърсите и специален предпазен чохъл, каквито понякога се предлагат от дилърите.
Относно бензина
Резервоарът трябва да бъде запълнен със свеж бензин към който да се добави стабилизатор на горивото. Ако съхранявате мотоциклет с карбураторен двигател за повече от два месеца, трябва да прекъснете подаването на гориво със съответния кран под резервоара, а поплавъковите камери трябва да бъдат напълно изсушени. Грижата за горивната уредба е много важна защото иначе горивото започва бавно да се изпарява и по този начин се запушват компонентите, които след това трябва да демонтират и почистват.
Охладителна течност
Проверете охладителната си течност – субстанциите в последната трябва да бъдат смесени в подходящите пропорции. Ако не сте сигурни в това, промийте я и я напълнете отново. Имайте предвид че двигателите на мотоциклетите нямат защитни тапи срещу замръзване и ако мотоциклетът се съхранява на студено място течността може да се разшири до критични стойности и да повреди двигателя.
Електрическа система
Не е задължително акумулаторът да се сваля от мотоциклета, но все пак е по-добре. Дори и да е зареден акумулаторът се саморазрежда и сулфатизира. Това води до необратими процеси в него и невъзможността да задържа заряд до първоначалното му състояние. Най-удобното решение в този случай е контролирано от електроника „интелигентно“ зарядно устройство, което поддържа състоянието на акумулатора постоянно. Ако акумулаторът е от капсулован тип, единственото което трябва да направите (освен да почистите и намажете със съответната паста клемите) да свържете клемите с това на зарядното. Ако е от отворен тип, с капачки на електролита на всяка клетка, първо ги допълнете с дестилирана вода и след това включете зарядното.
Последни стъпки
Други важни действия които трябва да предприемете за съхраняването на мотоциклета е напомпването на гумите и цялостно смазване на веригата, ако има такава. Не е опасно да я смажете повече от нужното или дори да я покриете със грес, но задължително си запишете това някъде или залепете бележка за да го имате предвид напролет. Имайте предвид че в студено време въздухът става по-плътен и заедно с неизбежната утечка на въздух през гумите, налягането им ще спада, и през пролетта ще трябва да ги напомпате. Никак няма да зле, обаче ако направите това още в средата на зимата. Още по-приятно за гумите би било ако намерите опорна стойка – най-добре и предна и задна – с което да ги разтоварите и да избегнете опасността от създаване на плоски зони. Нелош съвет в противен случай е все пак да поставите някакъв вид изолация, като например дърво или дебел картон с който да ги отделите от студения под. Ако съхранявате мотоциклета си под навес или в гараж, където все пак може да бъде подложен на екстремно ниски температури е добре да включвате понякога маслен радиатор или керамичен отоплител с термоконтрол, които ще намалят влиянието на студа върху него. Препоръчително е и поставянето на покривало върху мотоциклета, дори и той да се съхранява в гараж. Така той ще бъде по-защитен от неизбежните мръсотии и прах, които след това по-лесно ще почистите.
Ако нямате възможност за всичко това…
Ако все пак не ви се занимава със всичко описано до тук, можете да се обърнете към сервиз или дилър, който да свърши всичко това вместо вас. Той може да съхранява по правилния начин мотоциклета ви, но все пак това ще струва пари. И още нещо важно – не е зле да адаптирате застраховката си в зависимост от това дали ще използвате мотоциклета си. Не е необходимо да плащате 12-месечна пълна застраховка за нещо което ползвате за 7-8 месеца. Всеки застрахователен брокер може да ви обясни за възможностите в този случай. Разбира се ако ще шофирате и през зимата тогава застраховката е абсолютно необходима. С което стигаме до другата възможност:
Ако все пак решите да карате мотоциклета и в студените дни
В този случай най-важно е метеорологичната обстановка и състоянието на пътната настилка – ледът и снегът не са в особено добри отношения с моторни превозни средства с две колела и с улични гуми. Меко казано. Карането обаче на сухо, дори в студено време може да достави много удоволствие стига да се прави както трябва. Трябва да се има предвид че ако претърпите авария и няма кой да ви помогне освен обичайните опасности ви грози и тази от хипотермия.
За да могат гумите да загряват по-добре в студеното време е добре да се намали налягането в тях (до приемливи граници) за да може увеличеното триене да помогне на този процес. По-топлите гуми подобряват сцеплението. Дори и в тези случаи не очаквайте сцепление като в топъл летен ден и трябва непременно да имате това предвид. Заинтересувайте се от подходящите за целта гуми, които трябва да са със съответните качества като структура и материали и да притежават борд с по-добри възможности за движение върху мокра настилка. И още нещо много важно – през студените дни е особено отчетливо влиянието на студа при движение, а температурата субективно става много по-ниска. Ако блокирате пътя на вятъра с външната обвивка на облеклото си и си осигурите топлина с вътрешната вече може наистина да се насладите на приятни мигове и при ниски температури, дори и такива под нулата. За целта ще са ви нужни подходящите облекла, костюми и аксесоари.
Преди всичко главата
Едно от първите необходими за целта неща е изолиращата главата качулка. Подобни закриващи цялата глава маски като например предлаганите от BMW Wind Breaker Ride Storm Hood изработени от полиестерна материя могат да се намерят в съответните магазини или при дилърите на мотоциклети. Те защитават равномерно цялата глава и по-голямата част от лицето по изключително ефективен начин, разбира се в съчетание с каската. Тъй като голяма част от загубата на топлина от тялото идва именно от главата и врата, поддържането им колкото е възможно по-топли осигурява и повече топла кръв циркулираща в останалата част на тялото. Добре известен медицински факт е, че като механизъм за оцеляване, когато тялото установи че главата или важни органи за застрашени от студа, то започва да ограничава притока на кръв към крайниците. Затова следващото важно нещо е торсът, краката, ръцете, китките и стъпалата също да бъдат защитени от вятъра и изолирани, тоест за да карате мотоциклет през студените дни трябва да защитите изцяло тялото си.
На пазара съществуват и други видове качулки с термо защита на главата или на врата като Ride neckwarmer на BMW от полиестерна микроматерия, като изборът им зависи основно от външната температура. Разбира се в някои случаи може да се използват и две качулки стига да ви е удобно, като същото важи и за дрехите под защитния костюм. Понякога може да се използват алтернативни решения като например по-евтините якета за ски с добра подплата и ски ръкавици. Както казахме, по правило външната преграда на облеклото предпазва от вятъра, а вътрешната създава изолация, която да задържа топлината на тялото. Освен това дрехите не трябва да стягат прекомерно тялото – най-малкото и защото въздухът между тях също има изолираща роля.
Най-добрите решения
Все пак най-добрите решения в студеното време си остават защитните костюми за мотоциклети които не пропускат вода и съдържат дишаща мембрана, всичко това в съчетание с изолираща вътрешност от синтетична гума. Някои могат да се използват и през лятото като в употреба влизат само части от тях. Изработените като едно цяло костюми от Gore-Tex са „въоръжени“ с обвивка от найлон и цял цип на тялото и единия крак. Те са достатъчно хлабави за да може под тях да се използват и други изолиращи дрехи.
Отопляеми костюми
Това е едно изключително добро решение, като понякога дори една подгряваща се жилетка може да свърши отлична работа. Ако искате удоволствието да е пълно можете да се оборудвате с комплект отопляеми ръкавици, панталони, яке и прочие като например тези на фирмата Warm & Safe. Те са изработени по максимално ергономичен начин така че електричеството да се включва само от едно място. Разходът на енергия е около 900- 1000 вата и е добре да се провери дали системата на мотоциклета може да я осигури.
За завършек
Все пак и карането в студените дни – освен удоволствието ако всичко е организирано като трябва – има и своите ползи. Не е нужно непрекъснато да зареждане акумулатора, да защитавате мотоциклета от вътрешна корозия, не влошавате уменията си от дългата липса на каране. И все пак имайте предвид че то е по-рисковано. Трябва да проверявате прогнозите за времето и информацията на заледени участъци. И, разбира се, да измивате мотоциклета за да избегнете външната му корозия.