Зад волана на специалната юбилейна серия на модела
Заслужено харесван от едни, силно подценяван от други и откровено пренебрегван от трети, Dacia Duster беше, е, и продължава да бъде истински феномен по отношение на съотношението „цена-качества” – което, разбира се, се отнася и за останалите представители в продуктовата гама на Dacia. Няма спор, че всеки има свой собствен вкус и свои разбирания, но понякога фактите са си просто факти. Да се сещате за друг съвременен модел с увеличена проходимост, който да е в състояние да ви предложи едновременно отговаряща на безопасност днешните стандарти безопасност, задоволителен комфорт по всякакви пътища, реална пригоденост за движение по зле поддържани или неасфалтирани участъци, двойно предаване, достатъчно място за петима души и багажа им, надеждност, на която може да се разчита, и всичко това за под 30 000 лева? Не? Нормално, защото в Европа в момента чисто и просто няма друг автомобил, който да предложи всички качества на Dacia Duster срещу близка или поне сравнима с неговата цена. Да, всички отдавна вече са наясно с компромиси като семплата обстановка в интериора и някои компромиси в области като шумоизолацията например, но предвид крайната цена на автомобила, тези минуси са абсолютно обясними и простими – нещо повече, всъщност Duster реално дава на своите купувачи значително повече, отколкото може да се очаква за продукт от неговата ценова категория.
Издание за шампиони
По случай 10-годишнинана от пазарния дебют на първото издание на модела Logan, Dacia създаде серията Champions Edition за моделите Logan, Logan MCV, Sandero и Duster. Представителите на специалната серия имат лаково покритие в специален син цвят Cosmos Blue, а към останалите отличителни белези във външността следва да се прибавят и тъмносивата окраска на джантите и страничните огледала. Синият цвят намира приложение и при някои характерни детайли в интериора, като например предпазните колани, шевовете на седалките и стелките. Оборудването също е разширено и включва серийно например опции като мултимедийна система с тъчскрийн и навигация.
Иначе на пътя Dacia Duster Champions Edition се представя напълно според очакванията – 1,5-литровият дизелов двигател със 110 к.с. отдавна се е доказал като един от най-добрите представители в своята категория. В конкретния случай той се справя без никакви затруднения със сравнително ниското тегло на всъдехода, осигурявайки уверена тяга и твърде прилично ускорение, като специално при потегляне водачът остава приятно изненадан от темперамента на автомобила – допълнителен „бонус”, дължащ се на изключително „късата” първа предавка (чиято основна идея всъщност е да облекчава шофирането в трудни условия, тъй като Dacia Duster не разполага с понижаващ режим на трансмисията. Маниерите на работа на мотора са добри, а разходът на гориво – между умерен и нисък, в зависимост от стила на шофиране и условията. Комфортът е повече от приличен, а съчетанието от голям ход на окачванвето, висок клиренс и високопрофилни гуми дава на водача приятното усещане за почти пълна независимост от пътните условия. Още една от причина Dacia Duster да бъде определена като един от най-смислените автомобили на нашия пазар – без значение дали ще бъде Champions Edition или не.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Dacia Duster продължава да бъде истински феномен на европейския пазар – никой друг не предлага толкова много срещу толкова ниска цена. Цената на изпробвания автомобил е точно 37 010 лева с ДДС, което при това е близо до абсолютния максимум, достижим от Duster. Твърде впечатляващо предложение за продукт, предлагаща практически абсолютно всичко, от което човек действително се нуждае в един модел от неговия клас.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова