Зад волана на модернизирания бестселър на Dacia
37 510 лева с ДДС. Това е цената на тестовия екземпляр от обновения вариант на Dacia Duster Edition 2016, който изпробвахме съвсем наскоро. 37 500 лева за напълно функционален SUV със задвижване на четирите колела, който е напълно годен както за семейна употреба, така и за сурови изпитания извън утъпканите пътища. При това с дизелов двигател и пълно оборудване. За пореден път ще си позволя да отбележа – да, седалките на Duster можеха да бъдат и по-удобни, и да, усещането, което оставя автомобилът, е донякъде спартанско в много отношения. И все пак – опитайте да намерите подобен автомобил на сходна цена. Правилно – за тази цена автомобил със сходни параметри може да бъде открит единствено втора ръка. При това съвсем не задължително на малко километри...
Подобрено оборудване
И тъй като споменахме, че изпробваният автомобил беше с пълно оборудване, тук е мястото да отбележим новостите в екипировката на модела. Dacia Duster Edition 2016 вече може да бъде поръчана с инфо-развлекателна система Dacia Media Nav, на чийто седеминчов цветен екран се изобразява картината от новата камера за движение на заден ход. Освен с въпросната полезна при маневриране екстра, мултимедийната система може да се похвали с възможност за свързване със смартфони, Bluetooth, навигация и т.н. Сред другите по-интересни опции са темпомат с ограничение на скоростта, подгряване на предните седалки и кожен волан.
Допълнителна свежест в обстановката внасят новите тапицерии Silicon черно и Federer сиво на черен фон. Иначе вътрешността на автомобила се представя на обичайното за модела ниво – с чудесен обзор от мястото на водача благодарение на високата позиция на седене и много място както за пътниците, така и за техния багаж.
На пътя Dacia Duster Edition 2016 се представя така, както го познаваме – 1,5-литровият дизелов двигател със 110 к.с. и 240 Нм от години е смятан за един от силните представители на своя клас. Тягата при ускорение е достатъчно уверена, ускорението особено при потегляне е доста впечатляващо (заради късата първа предавка, имаща за цел да улесни шофирането в пресечен терен и да компенсира липсата на опция за понижаващ режим на трансмисията). Маниерите на работа на мотора са дискретни, а разходът на гориво е по-скоро умерен и при смесен цикъл на шофиране е около седем литра дизелово гориво на сто километра. За пореден път моделът прави добро впечатление с отличното си поведение по лоши пътища – благодарение на големия клиренс, дългия ход на окачването и високопрофилните гуми състоянието на настилката в повечето случаи остава на заден план, а возията остава доста приятна дори при преминаване през груби неравности. Едновременно с това е радващо да се отбележи, че автомобилът има добро сцепление и макар напълно закономерно да не показва спортни амбиции по отношение на управляемостта, в никакъв случай не си позволява реални компромиси в пътното поведение и се държи стоически дори при по-спортен маниер на шофиране.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Duster продължава да предлага удивително много срещу цената си. Сега освен с отлично познатите вече предимства като изобилие от вътрешен простор, практичност, издръжливост и балансирано пътно поведение, Dacia Duster Edition 2016 вече предлага и разширен обхват на оборудването, както и някои симпатични дизайнерски нововъведения.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова