За да оцените по достойнство този автомобил е добре да вникнете в същината му, а не само да се ограничите до очевидни факти като цената.
Срещу код 000884 в ценовата листа с допълнителната екипировка за Volvo V40 се мъдри следната опция: осветен отвътре скоростен лост. Добре дошли в 126-та година от изобретяването на автомобила, когато повечето от нас са се концентрирали до такава степен в неща като декоративно осветление на скоростния лост, сякаш сме забравили за истинското, основно предназначение на автомобила. Затова, повярвайте, заслужава си да разгледате по-подробно Dacia Lodgy.
Същината на нещата
Dacia ни връща към чистата и неподправената същина на мобилността на четири колела, без преструвки и без излишества – чувство, на което се наслаждават стотиците хиляди притежатели на класически автомобили по света. Колкото и невероятно да изглежда, Lodgy започва с цена от 19 400 лева. С ДДС. Срещу 7000 лева повече на разположение е Lodgy Ambiance с добро оборудване и икономичен дизелов двигател с 90 к.с. Обзавеждането включва електрически прозорци отпред, релси за багаж на покрива, асиметрично разделена задна седалка, четири въздушни възглавници и бордов компютър. Lodgy е и първият модел на Dacia, който предлага функция на мигачите за смяна на лентата, както и автоматично задействане на чистачките след пускане на измиваща течност върху челното стъкло. Със сигурност не звучи като петзвезден лукс, но истината е, че човек не се нуждае от много повече, за да се придвижи удобно от точка А до точка Б.
Този автомобил предлага много. В буквалния смисъл. На площ 7,9 квадратни метра Lodgy осигурява място за до седем души.
Заедно с допълнителните „екстри”, тестовият автомобил струва точно 14 890 евро – при други изпробвани модели само допълнителната екипировка струва толкова, а нерядко и доста повече. Погледнат в такава светлина, Lodgy започва да изглежда доста по-различно. За всички е ясно, че цената на този автомобил няма как да дойде от само себе си и съответно материалите в интериора са прости, а от определени детайли имат грубоват вид. Ако не броим тази (съвсем очаквана) особеност обаче, Lodgy демонстрира солидна сглобка и пълно отсъствие на неприятни шумове от каросерията. Това е надеждна и практична машина, чиято истинска ценност се крие под семплата опаковка.
Плюсове и минуси
Да вземем за пример вътрешния обем. С номинална вместимост от 827 литра, багажникът превъзхожда този на VW Touran с цели 132 литра, а както добре знаем, моделът от Волфсбург с положителност няма как да бъде обвинен в недостиг на място за товарене. След сгъване на седалката от втория ред, обемът достига до фантастичните 2617 литра – само за сравнение, при Touran стойността е всичко на всичко 1989 литра. При такива дадености човек лесно забравя за дребни козметични недостатъци като не съвсем равния под на товарния отсек.
Водачът на Lodgy и неговият спътник разполагат с изобилие от място във всички направления, седалките са удобни, макар и със сравнително слаба странична опора. Управлението на изобилстващия от места за поставяне на предмети кокпит е максимално опростено – отчасти и поради малкия брой на функциите в автомобила. Това, че клаксонът се задейства от бутон, разположен на лостчето за мигачите, може да се приеме като реверанас към миналото на Renault. Едно от изключенията в иначе чудесната ергономия е въртящият се регулатор за височината на светлините, който е скрит вляво от глезена на водача – доста „оригинално” решение, причините за което остават неизвестни.
Седалката на втория ред е изместена доста напред, с цел постигане на по-голям багажен обем, но независимо от това мястото е напълно задоволително дори за трима души, комфортът на седене също е добър. Похвално е, че и трите места на задната седалка са снабдени със система Isofix за закрепване на детско столче. Качването в Lodgy също е радващо лесно, но големите задни врати понякога създават неудобства при паркиране в тясно пространство. Изобщо паркирането не е сред силните страни на Lodgy. Дългото междуосно разстояние води със себе си сравнително голям радиус на завиване, широките задни колони влошават обзора назад, а късият и косо падащ преден капак затруднява преценяването на местоположението на предницата.
Когато трябва да се работи
Под току-що споменатия капак почуква добре познатият ни 1,5-литров дизел на Renault, който има заслуженото реноме на един от най-сполучливите задвижващи агрегати в рамките на концерна. От Dacia са си спестили сложни (респективно скъпи) мерки за икономия на гориво, но въпреки това официалният разход на гориво според Евростандарта е едва 4,2 л/100 км. И докато за пореден път коментираме, че стойностите за консумация според нормите NEFZ рядко имат нещо общо с реалността, в нормирания цикъл за икономично шофиране auto motor und sport Lodgy като от само себе си отчете разход... точно 4,2 литра на сто километра. Средната консумация в теста от 5,9 л/100 км също е забележително ниска стойност, особено предвид факта, че common rail моторът се справя учудващо чевръсто със задвижването на тежащия 1283 кг Lodgy. Петстепенната механична трансмисия е заимствана от Modus и Megane и е с доста дълги предавателни числа, поради което след превключване на по-висока предавка следва кратка фаза на замисляне от страна на двигателя. Веднъж преодоляна, летаргията бива заменена от мощен прилив на тяга. Темпераментът на автомобила не се променя осезаемо дори при пълно натоварване, което в случая на Lodgy може да достига до внушителните 587 килограма.
Подобно на задвижването, Dacia са заимствали компонентите на ходовата част от наличния асортимент на компанията-майка. Окачването е сходно с това на Logan MCV, който от своя страна ползва техниката на Clio II. Конвенционалното съчетание от окачване тип Макферсън с напречен стабилизатор отпред и торсионна греда отзад отдавна е доказало своята ефективност при превозване на големи товари. Когато е празен, Lodgy преминава малко рязко през напречни фуги и други подобни неравности, но натоварен с някой и друг килограм повече, автомобилът започва да вози отлично, без това да влияе отрицателно на сигурността на пътя. При нужда системата ESP се намесва своевременно и безалепационно.
Малка сензация
Lodgy няма амбиции да бъде спортист на пътя, затова и слабата обратна връзка от кормилната уредба едва ли може да се нарече сериозен минус. Вероятно тесните и високи 15-цолови гуми са една от причините Lodgy да се представи не съвсем задоволително при спирачните тестове – все пак вече дори в сегмента под 20 000 лева има автомобили, които спират от 100 км/ч за около и даже под 37 метра. Именно спирачките са причина Lodgy да не получи пълни четири звезди в крайната оценка.
Което всъщност по никакъв начин не променя факта, че Dacia са създали един забележителен автомобил. Да се направи такъв просторен, практичен, солиден, икономичен и разумен във всяко отношение ван с начална цена под 20 000 лева си е малка сензация. Lodgy няма и не желае да има общо с модни понятия за лайфстайл, просто защото предлага нещо значително по-съществено от това.
Текст: Себастиан Ренц
Оценка
Dacia Lodgy dCi 90 Ambiance
Прагматичността е негов стил: Lodgy е най-сполучливото до момента превъплъщение на философията на Dacia. Автомобилът е изключително просторен, практичен, солиден и икономичен. Единствено някои пропуски по отношение на безопасността му костват четвъртата звезда в крайната оценка.
Технически данни
Dacia Lodgy dCi 90 Ambiance | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 90 к.с. при 3750 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
12,1 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
40 м |
Максимална скорост | 169 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
5,9 л |
Базова цена | 26 400 лева |
Анонимен
Съгласен, колега! Време беше производителите да се осъзнаят малко.
Анонимен
Не един, всички автомобили на Дачия и най-вече стратегията на Рено са уникални. Факт е, че Фолксваген искат да работят по техния модел. Няма нищо лошо. Мисля, ще спечелят клиентите!