Вход

Харесайте страницата ни във Facebook

Станете част от голямата фамилия на auto motor und sport

Бъдете информирани за любимите ви марки, интересни предложения, игри, томболи, както и много новини от необятния свят на автомобилите.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

DAF FA CF 75.360: Градско момче

22.01.2010 11:59
Туит

Най-мощният представител на серията CF 75 на DAF е бърз, комфортен и едновременно с това повратлив товарен автомобил за разносна търговия, който се представя добре и като прикачено ремарке.

Големите възможности на DAF CF 75.360 – да извършва повече, отколкото разносната търговия изисква – проличават още от първите километри. Автоматичната предавателна кутия превключва предавките така, сякаш зад себе си камионът има ремарке – при ускорение оборотите преминават над зеления сектор на оборотомера, а при леки изкачвания компютърът понякога превключва рано на по-долна предавка. Нищо чудно, казва представителят на DAF Юрген Розенбаум, кутията е настроена за тегленето на 38 тона от двигателя с 360 к.с. С малко повече логика кутията на ZF трябваше да „установи”, че за придвижване в момента има не 38, а само 18 тона.

Подходящата с оглед осигуряване на максимална мощност стратегия на превключване на предавателната кутия подчертава впечатлението, което оставя CF 75 в настоящия тест. Той се числи към групата на тези товарни автомобили за разносна търговия, които чевръсто си проправят път през трафика. За това, разбира се, допринася и двигателят с неговите 360 к.с. (265 кВт). За автомобили с общо допустимо тегло от 18 тона той е напълно достатъчен, докато за такива с 38 тона той маркира долната граница.

Този пример откроява един от проблемите, които фирмите за превоз трябва да решават: при по-голям товар камионът трябва да може да тегли и ремарке. CF 75.360 притежава тази способност, това е сигурно, но може би теглото на това ремарке не трябва да отговаря на коментираните от DAF 20 тона. С 16-степенната механична предавателна кутия или предлаганата като опция 12-степенна автоматична и настроеното за постигане на висока тяга главно предаване по-реалистични върху четирите оси изглеждат 35 тона.

Подобни хипотези са почти изключени, когато надстройката е тип хладилен фургон. Тези товарни автомобили са с прекалено тясно предназначение и почти никога при тях не се предвижда възможността за закачане на ремарке. Хладилният автомобил най-често изминава къси отсечки от до 200 километра с много „спирки” за разтоварване.

При подобно предназначение е повече от ясно, че 360-те конски сили и 1450 Нм въртящ момент на 9,2-литровия шестцилиндров Paccar PR са напълно достатъчни. Високите обороти, които автоматичната кутия изтръгва от двигателя, лесно могат да бъдат преодолени при внимателно боравене с педала на газта. Лекото повдигане на крака води до спонтанно превключване на по-висока предавка, по-силното натискане почти винаги предизвиква също толкова спонтанно превключване на по-ниска и във всички случаи води до внезапно ускорение. С такова „превключване с крак” лесно се свиква и може да се постигне добра икономичност.

На избраната за теста отсечка за доставки разходът на гориво достигна 26 л на 100 км, който, с оглед на теглото и броя на спиранията, е напълно нормален. Като цяло от хладилен фургон с голяма каросерия и високо монтиран охладителен агрегат при движение с висока скорост не трябва да се очакват рекорди по икономичност. Каросерията е твърде ъгловата, а аеродинамиката се влошава от отпадането на спойлера на покрива. На широчина 2600-милиметровият фургон също излиза доста над размерите от 2260 милиметра на кабината CF. Това обаче не е типично за DAF, а по-скоро за всички товарни автомобили за разносна дейност от тежкия среден клас.

Аеродинамичните недостатъци могат да се превърнат в предимство в условията на тесните градски условия. С относително тясната кабина например лесно се маневрира в малки улички, а огледалата не излизат толкова далеч навън, колкото при по-широките кабини. Радиусът на завой не е по-малък от този при сравними автомобили с дълго 5400 мм междуосие, но CF 75 позволява прецизна и точна работа с волана.

Кабината на CF 75 отговаря като размери и оборудване на тази в по-големия модел CF 85. Водачът се чувства като в по-голям камион. Към това можем да добавим предимствата на добрата звукоизолация и на добрия комфорт на возене като цяло. Вътрешните размери на дългата 1770 мм (по стандарта BBC) и висока около 1660 мм кабина са напълно достатъчни за ежедневието на разносната търговия. Достатъчни на брой са поставките за документи, а настройката на седалката помага дори на високи шофьори да намерят удобна позиция на седене. Като алтернатива DAF предлага и по-дълга кабина (BBC размер от 2200 мм) с кушетка.

По отношение на товароносимостта CF 75.360 се позиционира в средата на сегмента. Собственото тегло на шасито според техническите характеристики е близо 6,5 тона. Към тях прибавяме надстройка за дълбоко охлаждане (минимум 2500 кг), падащ борд и хладилен агрегат (общо около 1000 кг), по-голям от серийния резервоар, резервно колело и допълнително оборудване. Така собственото тегло на готовия за път автомобил достига 10,5 тона. Ако искате по-лека машина, трябва да се откажете от мощния двигател. При DAF може да бъдете обслужени и от CF 65 с най-много 285 к. с. и 6,7-литров шестцилиндров агрегат, а като алтернатива можете да потърсите покупката на някой от конкурентните товарни модели – Iveco Eurocargo или Renault Midlum. Тогава освен с по-ниската мощност, ще трябва да се примирите и с липсата на комфорт и свобода на движение в кабината.

Монтираният в тестовия автомобил хладилен фургон на Kiesling с обичайните размери 7300 х 2470 х 2400 мм позволява побирането на 18 европалети и блести с добра изработка. Стабилната защита в задната част предпазва каросерията при маневриране на рампи. Така комбинацията от шаси на DAF и хладилна надстройка на Kiesling се очертава като добра. В ежедневната практика обаче рядко има нужда от скоростта на 360-те конски сили на CF.

Текст: Франк Цайцен
Снимки: DAF

Коментари
comments powered by Disqus