Вътрешният тест е отговор на предявени претенции от страна на САЩ
Немският автомобилен концерн Daimler AG обяви, че провежда вътрешно разследване, свързано с процеса на сертифициране на двигатели – става дума за заподозрения на извънредно високо количество вредни емисии. Вътрешният тест е започнал, след като министерството на правосъдието САЩ предяви подобни претенции. Daimler заяви, че компанията последователно партнира с щатските органи. За това дали концернът е обвинен в специфични нарушения, авторите на прессъобщението не споменават.
Според вестник The Wall Street Journa интересът на американската прокуратура е насочен към стандартите на Daimler на пазара в САЩ вследствие на иска, заведен срещу немския концерн в средата на февруари. След това правната кантора Hagens Berman Sobol Shapiro, която представлява интересите на анонимен американски собственик на автомобил Mercedes-Benz, заведе дело срещу Daimler, като обвини производителя във фалшифицирана на данните за вредните емисии. По-късно последваха още няколко съдебни иска от друге водачи.
Както твърдят адвокатите на ищеца, инсталираната в дизеловите двигатели на Mercedes технологията BlueTEC автоматично изключва контрола на емисиите, когато температурата на въздуха е под +10 градуса по Целзий. При тези условия нивото на азотните окиси в отработените газове от моторните превозни средства могат да надвишават стандартите, определени в САЩ, близо 65 пъти. Самият автомобилен производител определя иска като "неприемлив".
За кои конкретни двигатели или модели става дума все още не е известно. Междувременно Reuters припомня, че по-рано представители на Daimler са били информирани от анализатори на банка BNP Paribas, че съществуват проблеми, свързани със закъсняване на екологичните сертификати за някои двигатели на кросоувърите Mercedes-Benz GLS и GLC. Повишеното внимание на американския регулатор към забавянето на данните на изгорелите газове е следствие от дизеловия скандал с Volkswagen.
През септември 2015 г. Агенцията за опазване на околната среда на САЩ обяви, че на някои дизелови двигатели на модели от Volkswagen е монтирано устройство, което фалшифицира данните от работата на агрегатите. Ако компютърът прецени, че колата е на тест, устройството включва на нисък режим на емисиите на CO2. А по време на реално движение по пътищата този режим е изключен, което позволява многократно увеличаване на вредните емисии.
Като цяло Volkswagen обяви намерението си да оттегли 11 млн. автомобила по целия свят, а по-късно броят падна до 480 хил. единици. Праеди три дни германският Die Welt съобщи, че Volkswagen има намерение да плати на всеки един от собствениците на тези автомобили компенсация от 5000 долара, което надвишава планираните бюджетни разходи за уреждане на скандала в размер на 7,6 милиарда долара.
През миналата седмица стана известно, че компанията се е споразумяла с американските власти относно уреждането на проблема. Сумата на сделката не бе оповестена, но според данни на Bloomberg тя е около 10 млрд. долара. Първоначално се твърдеше, че размерът на глобата ще бъде 18 милиарда долара.
Според анализатора на Commerzbank Саша Гомел в случая с Daimler разследването може да носи процесуален характер, като се вземе предвид вече заведеното дело срещу концерна. „В този случай е малко вероятно да се стигне до размера на скандала с Volkswagen”, коментира Bloomberg.