Тази седмица компаниите подписаха предварително споразумение за ново смесено предприятие
Двете водещи компании в световен мащаб в производството на тежкотоварни автомобили ще обединят усилията си за постигане на устойчив транспорт и въглеродно неутрална Европа до 2050 г. Общата цел е да се разработят и предложат тежкотоварни автомобили за дълги разстояния, които използват енергия от процеса на преобразуването на водород посредством горивни клетки в серийното производство през втората половина на десетилетието. Освен това други случаи на употреба в автомобилната и извън автомобилната промишленост също са част от обхвата на новото съвместно предприятие.
То ще функционира като независима и автономна единица. В него Daimler ще консолидира всички свои текущи дейности в областта на проучването и производството на горивни клетки, включително и тези на Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH. Volvo ще придобие 50% от него за около 0,6 милиарда евро.
Визията на Daimler за електрически транспорт се базира на два вида задвижване. При камионите за къси разстояния, предназначени за градска дистрибуция, комунални нужди и градски автобуси, електрическата енергия ще се подава от батерии. Компанията вече тества в реални условия първият в света серийно произвеждан камион с напълно електрическо задвижване FUSO еCanter, както и Mercedes-Benz еActros, предназначен за градска дистрибуция. При камионите и автобусите за дълги разстояния разработките са в посока на това електрическата енергия да се извлича от процеса на преобразуването на водород посредством горивни клетки. Водородът ще се съхранява в резервоари, подобни на сегашните, като количеството в тях ще е достатъчно да се покрият нуждите на международния транспорт.
Двете водещи компании ще продължат да бъдат конкуренти във всички останали сфери на бизнеса. Обединяването на силите ще намали разходите за развойна дейност, ще ускори въвеждането на системи за горивни клетки в продукти, използвани за превоз на тежки товари и при превоза на дълги разстояния и ще подпомогне постигането на целите за въглеродно неутрална икономика.
Подписаното предварително споразумение не е обвързващо. Очаква се окончателно то да бъде сключено преди края на 2020 г. Всички потенциални сделки подлежат на проверка и одобрение от отговорните органи за защита на конкуренцията.