Най-истинският американец в света на спортните автомобили ще падне жертва в името на спасението на концерна Chrysler. Последни километри зад волана на четириколесното чудовище Viper в спортната му версия SRT-10 с 600 конски сили.
Денят на героя от нашия разказ започва с отривисто хъркане – вероятно вчера е изпил няколко галона високооктанов бензин в повече... Десетцилиндровият двигател се дави и тресе с пълна сила, но накрая все пак успява да постигне подходяща хомогенна горивна смес, която довежда със себе си нормален празен ход. Кръвта във вените на звяра започва да достига нормалната си работна температура и Dodge Viper дава на света да разбере, че е вече буден и готов за подвизи.
Street Fighting
Съкращението SRT-10 идва от Street and Racing Technology, но не бива да имате твърде буквални очаквания от това словосъчетание – тук под „технология” се разбира чисто и просто десет цилиндъра, 8,4 литра работен обем, 760 Нм и 600 к. с. Някой иска ли да попита за разхода на гориво? Ако наистина се интересувате сериозно от подобно нещо, което в случая е леко неуместно, то по-добре мислете в галони, а не в литри. Просто така нещата не изглеждат чак толкова драматични, поне на пръв поглед.
Името Viper е блестящо олицетворение на добрата стара Америка отпреди кризата. Тази наподобяваща на състезателен танк машина с предно разположен двигател залага на недвусмислени прояви на груба сила, които със сигурност изглеждат особено изразителни в по-малките провинциални градчета из Щатите (пък и не само там), където мачовското поведение и първобитните, но трудно оборими аргументи в стил „Ей сега ще видите кой съм аз!” често играят решаваща роля в споровете.
Сурова сила
Защо двуместният автомобил се слави като камиона на спортното автомобилостроене? Просто и ясно – защото двигателят му действително идва от тежкотоварните возила.
Вярно е, че днес задвижващият агрегат вече е с алуминиев вместо с чугунен блок, а клапаните са с променливо управление, но характерът и философията на гигантския V10 от двайсет години насам не са се променили с нищо - огромна кубатура, също толкова огромен разход на гориво, смазваща всичко по пътя си динамика. 8,4-литровият V10 е инсталиран зад предния мост и очаквано заема повече от една трета от полезната площ на дългия четири метра и половина автомобил.
Тук важен е двигателят, всичко останало някак си е подредено около него. Нищо чудно, че мястото във възтесния кокпит на Viper е още едно от сходствата на модела с танковете... От неестествено високо разположената си и тотално скарана с ергономията седалка водачът трябва да полага усилия, сравними с ездач в родео. Налага се да впрегнете всичките си физически и психически сили, за да удържите естествените инстинкти на този звяр, но най-често изпълнението на командите ви си остава в ръцете на провидението.
Кой сега е номер 1?
Десетцииндровият мотор показва с всяко свое действие, че е достатъчно голям и силен, за да ви смаже, стига да му се прииска... Единствената подготовка за вакханалията, която ви очаква, е преместването на опърничавия скоростен лост „на първа” и отпускането на съединителя. Оттук нататък мощта на V10-двигателя поема командването на парада – действието й е толкова концентрирано върху идеята да изрови асфалта под автомобила, че общата картина на моменти придобива апокалиптични краски.
Ритъмът на сърцето от само себе си се нагажда към такта на десетте бутала, стомахът прави отчаяни опити да се пребори с издевателствата върху него, а мозъкът изпада в състояние на дивашка еуфория, което отказва да го напусне. Маниерът, с който трансформираните от предвателната кутия 760 нютонметра се стоварват върху задните гуми, обвивайки ги в гъсти облаци задушлив дим, изведените в страничните прагове ауспухови накрайници с техния грандиозен Detroit-Beat от доброто старо време – как може да се устои на това?
Жажда
Няма как да се опише и натоварването, на което е подложено тялото при изцеждането на първата предавка на трансмисията с марка Tremec, което води до потресаващ резултат от 96 километра в час. Ако зад волана седне пилот, който си пада по подобни изпълнения, блокажът в улея на втора предавка изпраща лоста направо „на четвърта” – единственият (и естествено - забележително неуспешен) опит на американците да икономисат гориво с този автомобил.
Впръскването на бензина при Viper може да се сравни с помпена инсталация на водно-електрическа централа, а действието на всмукателните клапани е като на шлюзове на язовир. При пълна газ задвижването се държи така, както само един Bigblock може - тук могъществото се постига с цената на количества гориво, които биха могли да задоволят нуждите на малка транспортна фирма.
Под масата
Във времената на строги CO2 норми и стремеж към екологичност, динозаври като Viper са измиращ вид. С най-мощното си до момента серийно изпълнение моделът поставя връх в кариерата си малко преди края й. Някак си успокояващо звучи, че в средния Запад на САЩ, където новостите идват с поне десетилетие закъснение, мнозина ще продължат да мечтаят за SRT 10. Обективно погледнато, 600-те конски сили могат да бъдат техни за около 90 000 долара. Лошата новина обаче е, че едрите мачо господа трудно ще се поберат в тясната кабина с мизерен лимит на регулиране на седалките.
В Европа Viper SRT-10 може да се купи само като сив внос, а най-подходящо място за оползотворяване на възможностите на автомобила изглеждат магистралите. Ако имате неблагоразумието все пак да подкарате звяра по отсечка със завои, ще преживеете удивителна демонстрация на това какво се случва, когато една всепомитаща лавина от въртящ момент не може да бъде спряна от нищо и никого. При изключен тракшън-контрол в главата на амбицирания пилот се върти притеснителният въпрос: „Колко от въртящия момент може да понесе контактната площ на задните гуми всъщност? И докога...“
Няма невъзможни неща
Наближил границите на възможното във физиката, Dodge първо застрашително развърта „опашката” си, след това излиза от контрол. Възможностите за овладяване на веднъж поднеслата задница с волана са минимални и трябва да се използват навреме и със стопроцентова точност. Кормилната уредба работи насечено и реагира според своите лични настроения – свойства като готовност да помогне на водача са й чужди. Ако на това място въобще можем да говорим за стабилност на пътя и сцепление, то те могат да се контролират частично единствено с педала на газта. Механичният блокаж на задния диференциал съвсем слабо разширява граничния режим, но само още капка неблагоразумие или неопитност на „задкормилното устройство”, и задната част на Dodge започва лудешки танц, който само съдбата знае как и кога ще приключи.
На нас ни остава да продължим още малко играта си на границата между удоволствието и безумието. Наслаждаваме й се възможно най-пълноценно, защото следващ път скоро вероятно няма да има - от Chrysler вече оповестиха свалянето на модела от производство. Над мачовската марка Dodge в момента се рее не орелът, символ на величието на Америка, а роякът черни облаци на кризата. И дори силата на овена от марковата емблема не е достатъчна, за да се пребори с това.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Технически данни
Dodge Viper SRT-10 Coupe | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 600 к. с. при 6100 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
4,0 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 326 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
--- |
Базова цена | --- |
анонимен
Вайпъра е БРУТАЛЕН! Който не го е карал или не се е возил на него не знае за каква изродщина става въпрос. Тази кола вади такава мощност и въртящ момент, че имаш чувството че не е 506 коня (за стария SRT-10, който е 8.3), а 700. Аз по принцип не харесвам американските коли били те спортни или не, ама тази направо бих си я купил, ако имах възможност. Дано Chrisler да фалират задето спират този истински автомобил за удоволствия.
VIPER
xex xe борислав вълчев mnogo vqrno izkazvane! bravOs!
борислав вълчев
Точно това му е чара на Вайпъра...грубата брутална сила с която разполага...да вярно е италиянците правят спротни коли с финес (като изключим Detomasso Pantera)но пък друго е да усетиш мощтта на Биг Блока....
енцо феррари
Това сравнено с моето ферари е като тир с парен двигател. Няма нищо финно, само груба пласмаса и стари технологии
vencislav
dodge VIPER e nai gotinata kola koqto sam vijdal
борислав
Много добра статия,аз с удоволствие бих опитал от адреналина на VIPER