От 2015 г. европейската комисия повиши изискванията към методиката на тестовете за ПТП
Комисията EuroNCAP, която провежда независими краш тестове, проведе четири изпитания на нови модели: Mazda2, Fiat 500х, Renault Espace и Suzuki Vitara. Два от автомобилите получиха 5 звезди, а останалите – 4 звезди.
От 2015 г., както е известно, EuroNCAP повиши изискванията към методиката на тестовете за ПТП. Сред основните нововъведения са удар върху твърда преграда по цялата широчина на автомобила със скорост от 50 километра в час.
По-рано се осъществяваше само фронтална атака на препятствието с 40-процентно припокриване със скорост от 64 километра в час. Степента на защита на пътниците вече се определя от специална схема за сядане, когато зад кормилото е поставен неголям манекен, а на задния ред – по-габаритен.
По-рано тази година на краш тест по новата методика бяха подложени 3 нови модела: летотоварните Renault Trafic и Opel Vivara, както и спортният автомобил Audi TT. Лекотоварните автомобили получиха „тройки”, а експертите оцениха сигурността на TT с 4 звезди.
Suzuki Vitara
Към днешна дата новият Vitara е най-сигурният кросоувър за 2015 г. Автомобилът успешно се справи с челния удар, като набра 7,7 точки от възможни 10 за удар по цялата широчина на каросерията. При пътниците на предните седалки при челен удар има малък риск от увреждане на гръдния кош. Общото ниво на защита на възрастните пътници експертите оцениха с 89%, а при децатаа – с 85%. Най-опасните зони на каросерията на Vitara при сблъсък с пешеходец са колоните на предното стъкло и ръба на капака. Най-ниска оценка (75%) получи работата на новите електронни системи за сигурност. Продажбите на Suzuki Vitara ще започнат през лятото 2015.
Renault Espace
Френският миниван е другият автомобил, който получи най-висока оценка пре краш тестове на EuroNCAP след смяната на методиката. Трябва да се отбележи, че резултатите от челен удар по цялата широчина на каросерията Espace получи повече точки, отколкото при сблъсъка с деформируема преграда (7,9 спрямо 6,7 пункта, съответно). Общото ниво на сигурнот на възрастен пътник екпертите от комисията оценяват с 82%. Безопасността на децата в салона на Renault е по-висока - 89%. При сблъсък с пешеходец има риск от травма, предизвикана от предното стъкло и страничните колони. Като цяло окончателната оценка в теста Espace от пет звезди се дължи на добрата работа на електронните системи за сигурност. По този компонент EuroNCAP оцени минивана с 80%.
Mazda2
Новото поколение на японския компактен автомобил преодоля перфектно фронталния удар, като получи почти максимален брой точки. На страничния удар „двойката” се справи много по-зле, след като получи лоша оценка заради ниското ниво на защита на врата на пътника отзад. В салона на Mazda2 децата са защитети по-зле, отколкото възрастните – 78% срещу. 86% съответно. При сблъсък с пешеходец най-опасните зони на каросерията на „двойката” са колоните на прозорците, определят експертите. Крайният задоволителен резултат е повлиян и от работата на системите за безопасност. Този компонент се оценява едва с 64%.
Fiat 500х
Потенциалният бестселър на европейския пазар в сегмента на компактните кросоувъри също получи „четири” за безопасност. Fiat 500х преодоля успешно фронталните удари и регистрира 7,8 точки за всеки от тях. При сблъсък с частично препокриване най-малко защитенни са предните пътници, там има опасност от нараняване в гръдния кош. При страничен удар се увеличава рискът от увреждания на врата. За пешеходците моделът Fiat 500х е истинска заплаха, защото има много твърди колони на стъклата. Освен това експертите посочиха опасната част в областта на предното стъкло. За работата на системите за електронна сигурност Fiat 500х, както и при Mazda2, получи изключително ниска оценка - само 64%.
Методика на теста
Комисията EuroNCAP се състои от шест тестови обекта в Европа, два в Германия и по един във Франция, Холандия, Испания и Великобритания. По време на теста автомобилът с манекени, които имитират пътници, ускорява до 64 км /ч, и се удря в метална преграда. Контактната площ с препятствието отпред на автомобила трябва да е само 40%. Според статистиката на произшествията в Европа повечето от фронталните катастрофи се случват точно с частично препокриване.
Страничен удар се симулира с метална количка с тегло от около един тон. Тя ускорява до скорост от 50 км/ч и се удря в неподвижния автомобил. Тестът за безопасност на пешеходците се извършва при скорост от 40 километра в час. Автомобилът се сблъсква с част от манекена, оборудван със сензори. Това позволява по-точна оценка на последиците, причинени в резултат на сблъсъка.