В новото Ferrari California има място за двама възрастни и две деца, до 340 литра багаж и един сгънат алуминиев твърд покрив. И макар задницата да изглежда „по-пълничка” от необходимото, моделът е всичко друго, но не и тромав.
В днешно време производителите на автомобили, които се осмеляват да вградят някой детайл само заради емоциите от шофирането, може би се броят на пръстите на едната ръка. Един от тях е (и най-вероятно още дълго ще бъде) Ferrari, а доказателството бе представено наскоро в лицето на кабриолета California. В него при смяна на предавките комбинацията от двигател и скоростна кутия възпроизвежда изключителен звук, който не е технически необходим, но предизвиква усмивка от ухо до ухо по лицето на всеки заклет автомобилен фен. Смесицата от мини-експлозия и дълбок тътен се чува всеки път, когато планката за смяна на предавки от волана бъде натисната и автоматичната трансмисия с два съединителя мине на следващо ниво. Допълнителното количество гориво, инжектирано директно в горивните камери на осемцилинровия агрегат, изгаря бързо и показва, че идеята на конструкторите е била да създадат нещо повече от удобно и бързо кабрио.
Малка революция
Макар и според Ferrari новият модел да е смесица от кабриолет, GT и спортен автомобил, той е по-скоро една малка революция. Това е първият в историята на марката модел с директно впръскване на горивото, първият със седем предавки и скоростна кутия с два съединителя, и първият с твърд сгъваем метален покрив. В допълнение задните седалки могат да бъдат използвани като място за превоз на допълнителен багаж със скоби за закрепване или за монтиране на две детски столчета чрез Isofix-куки. Още по-близо до категорията на вановете го отвежда пролуката за превоз на дълги предмети – ски или корнизи за пердета например, всекиму според нуждите.
За разлика от близкия до пистовите автомобили F 430 Spider, California може да бъде причислен по-скоро към GT-категорията. Моделът няма пряк предшественик след Dino 206GT от 1968 г., а предвидените за тази година бройки вече са разпродадени при базова цена от 176 200 евро. Но достатъчно ли е това, за да превърне California в поредния мит от конюшнята на Маранело?
Едва ли днес можем да дадем еднозначен отговор. Колебанията ни се засилват от свръхоразмерената задница на автомобила. Дали прагматиката на концепцията с твърд покрив и две допълнителни места не е накарала естетическите възприятия на дизайнерите от Ferrari да отстъпят на второ място?
Минусите
Освен че е явен минус за оформлението на каросерията, високата задница има и своите практически недостатъци. При затворен покрив погледът в огледалото за обратно виждане трябва да се задоволи с ограничена видимост. Дори при отворена каросерия – след като покривът се скрие в багажника за рекордните 15 секунди с натискането само на един бутон на централната конзола – долната част на зрителното поле среща горната част на облегалката на задните седалки, която може и да е тапицирана с най-фина кожа, но си остава стена за очите, криеща намиращите се назад автомобили.
Зад нея лежат до 340 литра товарен обем, който може да бъде запълнен от напаснатия като цвят и форма комплект куфари с марката на Ferrari. Прагът е достатъчно нисък, а отворът достатъчно широк за товарене, дори когато покривната конструкция бъде прибрана - тогава обемът спада до 100 литра. Всъщност кога за последно сме коментирали практичността на кабриолетите от Маранело? Революцията продължава.
California може да бъде определен като семейното Ferrari под 612 Scaglietti. Но въпреки внушителната дължина от 4,56 м, очакванията за простор в купето не трябва да бъдат големи. Едва ли има възрастни, които ще се съгласят доброволно да пътуват на задните места. Единствено малките деца ще останат доволни от подобно предложение.
Доволен ще остане и водачът, дори преди стартиране да си е задал въпроса дали седи в оригинално Ferrari. С 30 к.с. по-малко от F 430 и с по-високо тегло от 599 GTB, логично е California да предизвика съмнение в динамичните си възможности. Защото дори инженерите на марката признават, че ускорението от 0 до 100 км/ч за под четири секунди се дължи повече на мълниеносната работа на скоростната кутия, а не толкова на мощността на двигателя.
Палавника
Макар и с равен обем от 4,3 литра с агрегата на F 430, V8-моторът на California е изцяло нов. Тук неговите 460 к.с. надхвърлят магическата граница от 100 к.с. на литър работен обем, но още по-впечатляващо е нивото на въртящия момент - също надминаващо 100 Нм на литър работен обем, абсолютен рекорд за автомобил с атмосферно захранван бензинов двигател.
Стартирането на двигателя може да учуди повечето от хората, свикнали със състезателния тон на F 430. Макар и модулиран от осем цилиндъра и от характерния за марката 180-градусов колянов вал, тембърът от ауспуха е по-дълбок, по-силен и сякаш излиза от дълбините на някоя бездна. Дори при затворен покрив звуците от всмукателния и изпускателния колектор намират път към купето по ненатрапчив, но оставящ трайни спомени начин и без да привличат излишно акустичното внимание към себе си.
Елементарното управление има успокояващ ефект - всички основни елементи са разположени в близост до волана, а два от най-интересните са върху него. Това са стартовият бутон и Manettino – превключвателят за настройка на различните характеристики на автомобила. Ако собственикът е инвестирал 3870 евро за предлаганите като опция адаптивни амортисьори, той може да избира между две линии на поведение на окачването. В режим “Sport” то предава в детайли всяко несъвършенство по пътя, но без да забрави да филтрира грубите неравности. В “Comfort” системата се задоволява само да “обобщава” състоянието на пътя.
Magic Ball
С превключването на Manettino от комфортен към спортен режим се извършва и промяна в характера. California преминава от характерното за моделите на Maserati GT състояние в състезателно-боен статус, типичен за Ferrari. Воланът става по-директен, каросерията започва да се накланя по-малко, а дрифтовете вече изглеждат като най-нормалния начин за излизане от завоите. Предавателната кутия позволява развъртане на оборотите чак до намесата на електронния ограничител, а удоволствието от превключването с перата зад волана се конкурира с музиката от четирите ауспухови тръби. Дори между превключванията да има някаква пауза, тя не може да бъде усетена от шофьора по никакъв начин.
Още адреналин? Системата Launch Control осигурява перфектния старт от покой. Разполагащ с повече тяга от F 430, кабриолетът се изстрелва напред още от 2500 об./мин, но с увеличаване на оборотите двигателят не демонстрира същата лекота на развъртане като своя събрат с централно разположен мотор. Границата от 100 км/ч се достига за по-малко от четири секунди – по-бързо от F 430 Spyder.
Трансформации
На подходящ хълмист път скритият характер на автомобила изпъква още по-ясно, а шофирането със свален покрив се разбира от само себе си – независимо дали през лятото или в хладен есенен ден. Дори без защитна въздушна щора и при свалени странични стъкла в каросерията не се създават завихряния: вкочаненият врат на пилота не е тема за дискусия в California.
Зад волана на кабриолета водачът сякаш вижда идеалната линия по-ясно, има възможност да измести точките на спиране максимално близо преди завоите благодарение на серийните карбоново-керамични дискове, както и да стъпи рано на газта при излизане от завоите. Високото ниво на сцепление на многозвенното задно окачване позволява на California да остане стабилен дори при деактивирана система ESP.
California е може би “най-простимата” грешка на Ferrari за всички времена. А когато водачът реши да престане да си доказва колко по-бързо може да премине от точка А до точка В, е достатъчно да се върне в комфортен режим и да затвори покрива. Тогава скоростната кутия започва да сменя предавките с мекотата на класически автоматик, а спокойствието в купето не може да бъде нарушено от нищо. Има ли по-добър пример за доктор Джекил и мистър Хайд?
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Технически данни
Ferrari California | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 460 к. с. при 7750 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
4.0 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 310 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
13,1 л |
Базова цена | 176 200 евро (Германия) |