В Женева този вторник Макс Мозли и Асоциацията на отборите във Формула 1 (FOTA), представяна от Лука ди Монтедземоло и Джон Хаует, ще обсъждат бъдещите промени в шампионата, които да доведат до драстично намаляване на разходите. ams ви представя пълен превод на предложенията, които Международната федерация е оправила към тимовете на стартовата решетка.
РазходитеФИА вярва, че разходите във Формула 1 са прекомерни. Дори и преди началото на настоящата глобална криза отборите харчат повече отколкото са печалбите, в това число приходите от спонсорите и от FOM. В резултат независимите отбори стават подвластни на благоразположението на богати личности, докато фирмените екипи зависят изцяло от ресурсите на водещите компании.
В момента е налице реална опасност, че тези субсидии ще бъдат прекратени. Това означава, че отново ни очаква редуциране на броя участници в шампионата, което при настоящото статукво с два отбора по-малко на стартовата решетка, е неприемливо. Разбирането на ФИА е, че Формула 1 може да бъде стабилна, ако даден екип се състезава с бюджет, близък до приходите, които ще получи от FOM в края на сезона.
Ние желаем да чуем възгледите на отборите върху този проблем и заедно да коментираме предложенията на ФИА (посочени по-долу), както и други опции за налагане на мерки, които да доведат до намаляване на разходите.
Силов тракт
2013
ФИА желае през 2013 година отборите да разполагат с модерен високотехнологичен силов тракт. Предлагаме двигател с намален работен обем и директно впръскване, който използва повторно енергията на отработените газове, на отделяната топлина, куплиран с електронно контролирана скоростна кутия. Въпреки това оставаме отворени към всякакви други предложения. Единствените изисквания са:
1. разходите по развитието, поддръжката и производството на силовия тракт да са по-ниски от сегашните,
2. независимите отбори да получават единиците на минимална цена.
2010 – 2012 включително
На този етап предлагаме три възможности.
Възможност 1
Хомологиран двигател, произвеждан от единен доставчик, избран след търг, като настоящите производители ще могат сами да произвеждат идентични единици (но не и скоростни кутии) при строг контрол върху процеса.
Възможност 2
Консорциум от отбори получава двигател, съобразен с настоящите правила, но на много ниска цена, от единния доставчик. Двигателите от други източници ще са обект на строг контрол, за да се елиминират разликите в потенциала на единиците.
Възможност 3
Предложение от страна на FOTA, подкрепено със солидни гаранции, което да осигури доставка на двигатели за независимите тимове, но на цена от максимум 5 милиона евро за отбор на година, в това число 30 000 километра тестове и цялостна поддръжка на пистата.
2009
Когато бе взето решението за замразяване на двигателите, някои отбори поискаха и получиха времеви период, в който да коригират проблемите по отношение на надеждността и да модифицират агрегатите в съответствие с ограничението на максималните обороти на 19 000. Някои от тях се възползваха от това, за да увеличат изходната мощност на своите единици. Това не се предвиждаше. Други не работиха по двигателите, оставайки верни на идеята за „замразяване“ на агрегатите.
По-този начин се получи разлика в потенциала на единиците, което е нечестно и несправедливо. Световният съвет по моторните спортове взе решение да изравни потенциала на двигателите през 2009 година посредством промени в спортния правилник, вместо да изисква връщане към предишното ниво на развитие на двигателите. ФИА ще дискутира с техническата група на FOTA как тази цел може да бъде постигната по-честен за всички начин и с минимален разход на средства.
Шаси
ФИА предлага използването на унифицирани компоненти в много от зоните на шасито. Например стандартно окачване и колела, стандартна долна част (напр. под, дифузьор) и други елементи, които в момента провокират сериозни разходи и по никакъв начин не се отразяват върху спектакъла или публичния интерес към Формула 1.
Могат да бъдат наложени други мерки като минимална височина на центъра на тежестта, забрана за използване на дадени материали или хомологация на компоненти за определен времеви период.
Ще поканим FOTA, за да направим заедно предложенията относно графика за въвеждането им.
Процедури в състезанията
ФИА ще приветства предложения за промяна в състезателните правила, които ще доведат до редуциране на разходите. Вярваме, че голяма част от тях трябва да са насочени към зони, които да остават скрити за публиката (например телеметрията), а не да са част от шоуто (например презареждането по време на състезание).
ФИА с радост би приела и предложения за по-добро разпределение на гаражното пространство и на питлейна.