Ако се вярва на обещанията на Fiat, на новия TWIN-AIR мотор не му липсва нищо – освен два цилиндъра. Монтиран за първи път в не твърде евтиния малък автомобил с ретродизайн 500, турбодвигателят с директно впръскване прави опит да разчупи оковите на четирицилиндровия стандарт.
В състезанието за създаване на най-ефективен двигател с вътрешно горене днес инженерите играят на нещо като машиностроително микадо – вземат един голям мотор и започват да отнемат от него цилиндри дотогава, докато продължава да работи. В момента конструкторите от Fiat са излезли далеч напред, защото техният агрегат, наречен TWIN-AIR, успява някак да мине само с два цилиндъра, разположени в редица.
Малко удоволствие
Значи нищо друго не липсва? Напротив, няма го например разпределителният вал за всмукателните клапани, чиито функции поема една електрохидравлична система за изцяло променливо управление на клапаните, обричайки по този начин дроселовата клапа на почти пълна безработица. Тя остава постоянно отворена и се задейства само в аварийни ситуации. Заедно с директното впръскване на горивото, това трябва да повиши коефициента на полезно действие на бензиновия мотор, докато един турбокомпресор същевременно е задължен да изстиска достатъчно мощност от само 875 куб. см работен обем. Резултатът са 85 к.с. и максимален въртящ момент от 145 Нм при 1900 об./мин. Техен противник са 949-те килограма на Fiat 500, които се покоряват напълно още при първото натискане на газта.
Двуцилиндровият мотор реагира стръвно на всяко помръдване на десния крак и набира обороти с въодушевление. Още при 6000 об./мин обаче той се сблъсква с ограничителя, като по този начин изобличава означението 8000 на оборотомера като чисто самохвалство. При стойностите за ускорение четириместният модел също изостава от обещанията. За да достигне от нула до 100 км/ч, са му необходими 11,8 секунди – с осем десети повече, отколкото е обявил производителят.
С постигнатите стойности обаче двуцилиндровият модел изпреварва варианта с четири цилиндъра и 100 к.с., с който правихме измервания по-рано. Другото предимство на TWIN-AIR пред него е по-скоро в сферата на забавленията, тъй като енергичната динамика е акустично подплатена с композирано и изпълнено от малкия агрегат музикално изпълнение. Двата цилиндъра се надпяват звучно, но никога дразнещо, а с малко фантазия можете да си представяте, че гласът им идва откъм задната част. Ако нямате опит с представители на тази автомобилна порода, първо може да помислите, че заварките на изпускателния колектор са се пропукали. Скоро обаче ще изпитате симпатии към топлата акустика, обещаваща южняшки темперамент.
Различни настроения
Заразеният от толкова много жизнерадост пилот сигурно няма нищо против да посяга често към високо разположения скоростен лост. Петте предавки на отличаващата се с доста умерена прецизност трансмисия изискват енергични занимания, понеже въпреки принудителното пълнене тягата при междинно ускоряване остава в лесно обозрими рамки. Прави впечатление, че вибрациите достигат чак до скоростния лост и волана – въпреки заявлението на производителя, че е елиминирал този конструктивен недостатък посредством един балансиращ вал. Субективното усещане говори друго, но човек е готов да прости и тази слабост на игривия и импулсивен 500.
Само внимавайте дясната ви ръка да не натисне, без да иска, бутона Eco – защото тогава цялата радост от живота изчезва почти безследно. Режимът въвежда втора група характеристики, при които мощността се ограничава до 57 к.с., а въртящият момент се свива до 100 нютонметра. Същевременно двигателят реагира значително по-флегматично на заповедите от педала за газта, а кормилната уредба работи в режима City, отличаващ се с изключително лек ход. Вярно е, че в специално съставения и изпълнен при всекидневни условия тестов цикъл разходът спадна с до 14 процента, но удоволствието от шофирането намаля в същата, а може би и в по-голяма степен.
С включения в инфо-развлекателната система Blue & Me софтуер за икономично шофиране Fiat предлага още едно средство, подпомагащо пестенето на гориво. Така или иначе не успяхме да постигнем по-нисък разход от 5,1 л/100 км, което е доста далеч от обещаните в заводските данни 4,1 л/100 км. Едно малко утешение: доста по-тромавият четирицилиндров брат с 69 к.с. също не успя да се справи с по-малко гориво. С оглед на горещия темперамент на TWIN-AIR и студеното време, можем да определим средния разход в теста от 6,6 л/100 км като съвсем приемлив.
Равносметката
Значително повече удоволствие при шофиране, нисък разход – изобщо остана ли нещо, което да говори в полза на другия бензинов модел? Едва ли, защото дори четирите хиляди лева в повече спрямо базовата четирицилиндрова версия изглежда не играят толкова важна роля, ако вземем предвид богатото оборудване, поръчано за продадените досега автомобили. Освен това TWIN-AIR предлага серийно струващата иначе 660 лв. автоматична старт-стоп система, която работи съвсем надеждно. За ESP обаче, както и преди, се налага да се платят допълнително 587 лева – ето това не можем да го разберем!
Следователно двуцилиндровият двигател е излекувал 500 от неговата флегматичност, но не и от някои познати недъзи. Например предният мост продължава да се тресе нервно при къси неравности по настилката, кормилната уредба отказва всякаква обратна информация за контакта с пътя. Забележително е как въпреки това малкият Fiat успява да внуши усещането за чевръсто и пъргаво поведение. Наред с останалото това се дължи на стегнатите настройки на окачването, което допуска само незначително странично накланяне, без да е загубило напълно способността да пружинира.
По същия начин „Чинквеченто” демонстрира качества на илюзионист и при вътрешния комфорт. Ако се качите отпред, ще се зарадвате на предлаганото пространство и стегнатите тапицерии, за да установите веднага след това, че седалките са прекалено малки и могат да се регулират в доста ограничен диапазон с помощта на евтини и чупливи лостчета. А ако някой е бил толкова наивен, че да очаква от тази топчеста, дълга 3,55 м каросерия достатъчно място за четирима пътници и багажа им, ще бъде извънредно неприятно изненадан.
Очевидно над половин милион души, които са си купили досега Fiat 500, си живеят много добре със своя четириколесен спътник. Всеки следващ кандидат вече може да избере TWIN-AIR и да прибави към емоционалния чар на малчугана един пъргав и икономичен мотор – и да кара автомобил, чиито дюзи за миене на стъклата са три пъти повече от цилиндрите. Малцина са онези, които могат да се похвалят с нещо подобно.
Текст: Йенс Драле
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
Fiat 500 0.9 TWIN-AIR
Мощният мотор внася оживление в подвижната дизайнерска икона на Fiat и с ниския си разход заплашва да развали отношенията ви с персонала на бензиностанцията. Задвижващият агрегат обаче с нищо не променя скромните полезни качества на модела 500.
Технически данни
Fiat 500 0.9 TWIN-AIR | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 85 к.с. при 5500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
11,8 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м |
Максимална скорост | 173 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,6 л |
Базова цена | 29 900 лева |
Пич
Автора е поредния немски "разбирач" решил да покаже , че всичко му е ясно за класа на малките автомобили каквито германците никога няма да могат да направят.Що не си карате консервите-Поло , Лупо , Голфатарници разни и катафалките -Пасат.
aimless
И цялото изтискване за 6.6 разход? Че това се постига елементарно с автомобили от преди 2000 г.
mayaveta
От известно време заглеждам един такъв мъник. Изглежда доста симпатичен! В cars bg има подобен за 6200лв(освен ако не са объркали и вместо евро са писали лв:) Знам, че репутацията от тестовете не е добра, но все пак моля участниците във форума за съвет! Благодаря! Наздраве!