Силовото подразделение на Fiat е легенда за ценителите на италианските моторни спортове, затова и сърцата им бяха сковани от печална пустота в годините на неговото отсъствие. Ето че сега „скорпионът” се завръща, внасяйки отново светлина в душата на заклетите си почитатели. По този случай решихме да „подгоним” една от най-лютите модификации на модела 500.
Дълги години Abarth, състезателната марка от близкото минало, не бе смущавана в дълбокия си зимен сън. Наскоро обаче „отровният скорпион” се завърна на сцената с нов запас от енергия и подновено желание да впива жилото си. Излагането на няколко олдтаймера от заводската колекция на Abarth при откриването на новата автомобилна работилница в Торино-Мирафиори явно се е сторило недостатъчно на италианците, които решиха да разпратят по специално подбраната дилърска мрежа и два съвременни спортни модела. В същото време развиващият 160 конски сили Grande Punto Abarth и модифицираният вариант на 500 (135 к. с.) са и отдаване на почит към традицията, започната от Карло (Карл) Абарт. На 15 ноември 2008 година този знаменит мечтател щеше да навърши 100 години.
Машина на времето
Екипиран с 1,4-литров турбодвигател, наточеният дребосък предизвиква асоциации с машина на времето и силно напомня за модела 1000 TC, от който в периода 1961-1971 г. бяха произведени хиляда бройки. Тогава неговата мощност бе 60 коня, но по-късно се покачи на 112. Имайки предвид незначителното тегло на автомобила (600 килограма), тези показатели бяха достатъчни да го превърнат в малка ракета на колела. Отличителните му белези, започвайки от карирания червено-бял покрив и завършвайки с масивните брони и хищната предна решетка, сега са интерпретирани в условията на новото време. Зад предната маска са разположени отворите за въздух, водещи към водния радиатор, тези на двата междинни охладителя, както и входът на каналите, отвеждащи въздушните маси към спирачките. Върху късия преден капак пък откриваме малък въздухозаборник, под който се намира турбокомпресорът. Сребристосивото лаково покритие и червените коруби на страничните огледала също притежават автентично излъчване. И накрая по цялата каросерия, както и отвътре, изпъкват състезателни ленти, цветни емблеми и самонадеяни надписи с името на легендарния австрийски мотоциклетист и предприемач.
Липсва единствено отвореният заден капак, който в най-добрите времена за марката - 60-те години, бе просто задължителен. Всъщност неговото отпадане си е съвсем логично решение на автомобилните дизайнери, тъй като четирицилиндровият двигател вече не е разположен отзад, както беше в 1000 TC (с платформа, заимствана от Fiat 600). Според Лео Аумюлер, който в собствения си гараж полага грижи за няколко подготвени от Abarth екземпляра, по този начин откритият двигател имал достъп до повече охлаждащ въздух. Освен това той твърди, че ъгълът на стърчащия капак повлиява благоприятно върху цялостната аеродинамика на каросерията. При новото издание, от друга страна, отговорен за повишената притискателна сила и по-ниското въздушно съпротивление е спойлерът върху покрива. Макар да приема по-ефективното настоящо решение, хер Аумюлер си остава запленен от необичайната гледка на първообраза, движещ се със „забравен” отворен капак.
Скорпионът атакува
Стартираме двигателя, за да проверим как възкресителите на Abarth са пресъздали неговите едновремешни добродетели. Запалването и звукът на мотора пораждат същото припряно вълнение, което изпитваха и познаващите отблизо предишните модели на марката. Малкият спортист набира по-чевръсто, отколкото човек би предположил по неговото звучене, тъй като двата накрайника на изпускателната система приглушават гърленото ръмжене на двигателя. В средния диапазон на оборотите 16-клапановият мотор впряга достатъчно мощност и охотно продължава да развърта, следвайки повелите на седналия зад волана късметлия. След натискане на бутона на централната конзола, който изпъква с многозначителния надпис Sport, задвижващият агрегат за кратко мобилизира върхова тяга от 206 Нм. Лостът на трансмисията има перфектна водимост, а и самата предавателна кутия работи прецизно – за съжаление налични са само пет степени, последната от които е по-скоро „дълга”.
Предните колела на топчестото „джудже” жестоко задират асфалта, затова от съображения за сигурност е монтиран електронен блокаж на диференциала, който разпределя оптимално въртящия момент. Максималната скорост на Abarth 500 е 205 км/ч, а системи за безопасност не липсват – контрол на сцеплението ASR, антиблокираща система ABS, както и спирачен асистент. 16-цолови колела и 195-милиметрови гуми предават силите на турбомотора към асфалта, ускорението до 100 км/ч става за осем секунди. Боядисани в червено апарати и по-щедро оразмерени спирачни дискове спират 1100-килограмовия „куршум” за около 40 метра. Не толкова впечатляващи, от друга страна, са твърдото окачване и прекалено лекият волан.
Дори ентусиастът зад кормилото да е висок на ръст, издължените спортни предни седалки са готови да му предложат удобно място. Като цяло на първия ред пространството е обилно, отзад обаче коленете ви ще се чувстват притиснати и ще трябва малко да си приберете главата. Сплеснатият в долната си част волан предлага удобен захват. Приятна състезателна атмосфера създават също алуминиевите педали и покритият с кожа скоростен лост. Преносимата, интегрирана в бордовата електроника навигационна система пък се отличава с развеселяваща опция - в нейната база данни са включени по-известните европейски състезателни трасета. Който прави обиколки на "Хокенхайм" например, може да анализира в детайли своето изпълнение. Ние, разбира се, се възползвахме от това малко удоволствие и веднага заламтяхме за още повече мощ. Ако и на вас посочените характеристики ви се струват незадоволителни, можете да разгледате каталога на версията, оборудвана със 160 коня, или този на Abarth SS Assetto Corsa. Последният ще бъде произведен само в 49 екземпляра с тегло 930 килограма и зверска мощ от 200 конски сили.
Текст: Еберхард Китлер
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
Fiat 500 Abarth 1.4 T-Jet
Добри динамични постижения, спортна водимост, обилно пространство отпред, хитро навигационно решение, седем въздушни възглавници. Негативите са миниатюрен багажник, отзад ограничено пространство за коленете и главата, синтетично усещане от волана, недостатъчна странична опора на седалките, трудно четими показатели за налягането на турбокомпресора и за превключване на скоростите, трансмисия само с пет предавки.
Технически данни
Fiat 500 Abarth 1.4 T-Jet | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 99 кВт (135 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
40 м. |
Максимална скорост | 205 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,8 л/100 км |
Базова цена | --- |
таттоо
Може да си мечтаете само за подобна колица, пък нека да е Фиат. Когато спрете да оценявате автомобилите по марката и според етикета залепен незнайно от кого в нашата мила родина, тогава мисля, ще е правилно да давате мнения за коли, които наистина имат своите достойнства . Този бръмбар е като мотоциклет с покрив , като усещане за ускорение и технологично и дизайнерски не отстъпва на много "по-добри марки" . Бих казал , дори ги превъзхожда. Разгледайте внимателно интериора на Абарт серията на 500 и кажете какво общо има всичко общо с клишето и етикета -Фиат ??? 1.4Т е много добър мотор и дори без директно впръскване във версията си от 150к.с. превъзхожда конкуренцията в този обем отвсякъде .
Nqkav tam
"kupi si fiat da te e qd " xaxa Za tva li polovin svqt kara fiat ?! Italianskite avtomobili sa si nai otgore v grafata ! Ne zabravqite 4e i sushto taka FIAT proizvejda Ferrari , lanchia , craisler i alfa taka 4e ne mi govorete gluposti
batkoto
momci imam fiat marea wikend, kojato mi e 25 kola dosega i sam mnogo dovolen,vozi neverojatno,dvigatel 103konja perfekten ne harci maslo, ne mesha antifriza s masloto,kato poveceto opeli 16v,ta italiancite umejat da pravjat dobri koli.
анонимен
На 100 000км тест за надежност, на фиата му се развали двигателя, при 55000 километър.
анонимен
А бе хора,я се стегнете!Всеки кара това което му е кеф,аз например имам Mazda 6 и Saxo VTS всяка от колите е различна сама по себе си.Едни са луксозни други спортни а трети като 500 Abart и Saxo-то се нареждат в съвсем друга графа - Градски резачки.Така,4е е несериозно да сравнявате Fiat 500 с Mercedes E Classe!А за всички останали - Италианските коли имат уникални двигатели и слаба ходова част,но ако мога да попитам в нашите лунни пейзажи кое огачване е добро?
:)
Карал съм фиат и другите ги е било яд. Количката беше безупречна дълго преди да я убия.
Рфф
Момчета - това е история ! Прочетете малко за историята на втомобилният спорт и по-точно за легендарната група Б ! Прочетете после и за историята на всеки отделен автомобил и тогава пишете глупости !
СПАМ
Няма ли да изтриете тези спамове?
знаещ
Някой да е карал фиат от този форум? Аз да, по простата причина, че притежавах такъв автомобил. В началото ходих на училище, а после трябваше да ползвам отново градския транспорт. През половината време, в което я притежавах италянката спеше в сервиза, а познайте кой плаща? Едни красиви алфички правеха компания на пунтото там. За това колата ми се беше е заседяла там.
знаещ
Или как се пише на български? Valentin може и да не може важното е, че разбира много от автомобили.
Valentin
awe ei ``ilian`` haresvai si ti kakvito 6te6 koli, no nedei da se pravi6 na razbira4 tolkova.Vzemi pr04eti nqkoi ne6ta i togava govori.Zae6 li koq e markata s nai mnogo avtomobili na godinata ?!?! ili injinerite na koq marka sa izmislili tehnologiqta na dvigatel s direktno vpruskvane na gorivoto ?
умник моят съвет към илиян
Повечето участници в този форум, въобще в България си имат собствено мнение изградено въз основа на това какво карат и никога не са съгласни с редакторите които тестват автомобилите. Винаги има някаква конспирация и т.н. Не обръщай много внимание на заядливците, а се довери на хората които тестват тези авомобили. И аз понякога не съм съгласен с тях, когато моята любима марка нее 1 ва във тестовете, но съм обективен.
ilian
Rosko,az sum samo na 16.Prosto haresvam kolite ot premium klasa,4iito dvigateli zapo4vat ot 3litra svedenie: mercedes s 320 cdi:3lt 235konq bmw 730d:3lt 245 konq audi a8 3.0 tdi 233 konq vw phaeton v6 tdi:3lt 240konq vsi4ki tezi dvigateli sa mo6tni,iconomi4ni i ekologi4ni az obi4am pizata i spagetite,no italianski koli ne,zashtoto te sa ili prekaleno slabi (kato na pove4eto fiati,bez abarth,zashtoto se pou4ih ot pi4ovete ,koito sa pisali komentari otnosno taq statiq),ili prekaleno moshtni i neprakti4ni(kato ferrari i lamborghini,zashtoto sa dvumestni i zashtoto az priznavam samo 4etirivrati limuzini)
пица бой
Италянците правят хубави пици хубава кухня, но роско колко майстори познаваш?
Rosko
bate imam punto hgt 131 konq 1.6 zapovqdai s kuvto i da e drugel 1.6 bez turbo da te probvam batence ilian li si kakuv si karai kvoto si iskash brat ama fiat si e fiat taka 4e off.....
жабаря
двигателите са толкова добри, че създаваш добри връзки със майсторите. даже могат да станат толкова добри, че да си честитите коледа и нова година.
Джумерко
Двигателите на ФИАТ са едни от най-добрите в света!! Питай някой който е чел, а не само лае!!
Stoyan
Всичко е въпрос на вкус :) Абарт е отделен производител който буди само възхищение!
ilian
Пич,чувал ли си приказката Карай Фиат,за да те е яд Хората правилно са го казали,защото фиатите са едни от най-смотаните коли в света-нямат класа,а и двигателите им са слаби.За мен един добър двигател е с обем над 3 литра и мощност над 231 к.с.
Смилян
Ти си въшка. Ебаси добрата кола >:-)
ilian
Vu6ka