Първо сравнение на 500Х с един от най-силните му опоненти – Renault Captur
Италианската марка Fiat най-после пусна на пазара модел, който има всички основания да бъде окачествен като значима новост. Нещо повече – 500X е амбициран да заеме подобаваща позиция в особено популярния на Стария континент клас на компактните градски кросоувъри. Друга, не по-малко важна новина, която носи със себе си 500Х е фактът, че с него на Fiat действително им се удаде да направят първа успешна стъпка към това да пренесат култовите черти от дизайна на малкия 500 към един напълно нов модел и постепенно (подобно на BMW и подопечната им британска марка MINI) да изградят цяло семейство от разнообразни автомобили с обща дизайнерска философия. И въпреки че външността на 500Х носи типично италианско излъчване, под ламарините на автомобила се крие техниката на един малък американец – моделът е технологичен близнак на Jeep Renegade. Дължината на каросерията е 4,25 метра, а широчината достига 1,80 метра, но независимо от това 500X продължава да изглежда изключително миловиден – почти колкото дребничкия Cinquecento. Да, от Fiat са успели да създадат автомобил, който да наподобява по невероятно симпатичен начин на плюшено мече на колела, без обаче да изглежда инфантилно или нелепо. Типично по италиански, дизайнът по забележителен начин успява да се хареса от пръв поглед, без обаче да преминава границата на добрия вкус, залитайки към прояви на ненужен кич.
Двойно предаване? За какво ни е в града?
За тези, които смятат, че модел от подобен калибър не би бил смислена покупка без задвижване на четирите колела, 500X предлага ефективна система за двойно предаване, която също е заимствана от Jeep. В настоящото сравнение обаче участва вариант с предно предаване, с каквото се очаква да бъдат екипирани повече от половината от продаваните автомобили. 1,4-литровият бензинов турбомотор генерира 140 к.с., а тягата му се предава през шестстепенна механична трансмисия. Противникът на Fiat се нарича Captur TCe 120 и е стандартно екипиран с шестстепенна трансмисия с два съединителя.
Важно е да се отбележи, че независимо от наличието на серийна предавателна кутия с два съединителя и богатото си стандартно оборудване, моделът на Renault е по-изгоден от този на Fiat. За сметка на това пък в ниво на екипировка Lounge италианският модел разполага серийно с ксенонови светлини и може да получи богат набор от модерни асистиращи системи, каквито не се предлагат за Renault. Renault успява да контрира с по-богати мултимедийни възможности, които превъзхождат предлаганото от Fiat.
Динамика или комфорт
Достатъчно с теорията, нека да преминем към практическата част. При спокоен стил на шофиране Captur се движи енергично, а управлението му изисква минимални усилия. Малкият двигател работи тихо и меко, окачването поглъща неравностите гладко и компетентно. Captur не е от автомобилите, които ви предразполагат да шофирате екстремно. Вместо това той предпочита да се движи сигурно и спокойно. Ако все пак настоявате за по-спортни прояви, системата ESP бързо ще охлади ентусиазма ви – същото се отнася между другото и за неособено прецизно работещата кормилна уредба. Трансмисията също предпочита лежерното пред бързото шофиране – „пришпорването” на автомобила по път със завои прави реакциите й леко объркани и не съвсем адекватни.
Fiat от своя страна обича серпантините по пътя си, следва зададената му траектория послушно и чевръсто, склонността към недозавиване е съвсем слаба, а при по-резки смени на натоварването дори улеснява работата на водача с леко, контролирано плъзгане на задницата. Двигателят напълно подхожда на темпераментния му нрав. Макар да не работи толкова култивирано, колкото своя колега в Captur, моторът на 500Х реагира охотно при всяко подаване на газ – особено при активиране на спортния режим, който втвърдява и кормилната уредба. Превключването на предавките също е прецизно и носи неподправено удоволствие. От другата страна на медала обаче е сравнително твърдата возия на 500X.
По отношение на комфорта на возене предимството категорично е за Captur, който печели симпатии и с други свои плюсове, като например обширно товарно пространство, регулируема в хоризонтална посока задна седалка, тапицерии, които могат да се свалят и да се перат в обикновена пералня, както и по-ниско равнище на шумовете в купето. Renault категорично е по-добрият избор за хора със семейства. На края на теста победата все пак отива при Fiat – макар и със скромна преднина от няколко точки. Едно обаче е сигурно – и двата модела с положителност ще намерят множество верни почитатели сред обитателите на градските джунгли.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. Fiat
С модерно оборудване, просторен интериор и динамично пътно поведение, 500Х успява да оправдае своята по-висока цена. Определено има какво още да се желае обаче от представянето на спирачната система.
2. Renault
Динамиката да не е неговата силна страна, но затова пък Captur може да се похвали с чудесен комфорт, гъвкаво вътрешно пространство и лекота на управлението. Този автомобил предлага много – при това на изгодна цена.
Текст: Михаел Харнишфегер
Снимки: Дино Айзеле