С четири врати и модерен двуцилиндров турбомотор, новата Panda на Fiat e амбицирана отново да заеме едно от водещите места в класа на миниавтомобилите. Сравнение с VW up!, Renault Twingo и Kia Picanto.
Щастливите и безгрижни дни на VW up! са вече преброени – или поне така твърдят от Fiat, след като съвсем наскоро пуснаха в продажба новата, трета поред генерация на култовия модел Panda, чиято славна история започва още от далечната 1980 година. Говорейки за успеха на своята концепция, италианците обясняват, че купувачите на миниавтомобили търсят симпатично, но заедно с това и максимално практично возило. Автомобил, който не се предава пред нито едно от предизвикателствата на големия град. Автомобил, който може да се побере дори в най-тясната пролука за паркиране, вози прилично и не заплашва да ви докара сериозни травми при каране по зле поддържан паваж. Дизайнът тук не е определящ – по-важното е цената, разходът на гориво и поддръжката да са колкото се може по-изгодни.
Функцията преди всичко
Квадратен, практичен, икономичен? Ако Panda можеше да кима охотно с глава, тя със сигурност би го направила в отговор на този въпрос. Моделът участва в сравнителния тест с версията 0.9 Twinair с ниво на оборудване Lounge и пет места. Страниците на каросерията са все така вертикални, покривът продължава да бъде абсолютно равен, а задният капак е отвесен като врата на хладилник – един автомобил трудно би могъл да излъчва повече прагматизъм. Четирите врати, електрическите стъклоподемници отпред и боядисаните в цвета на купето брони са серийни, но петте места се доплащат. Допълнилното място в средата се предлага в пакет със сгъваеми облегалки на задните места срещу 270 евро, което звучи малко несериозно – все пак не говорим за някое от базовите изпълнения на модела.
Атмосферата в пътническата кабина изглежда добре позната: централната конзола продължава да се издига в средата на таблото подобно на внушителна кула, новост е гланцираната черна повърхност под озвучителната уредба със CD. Подобно на предшественика, скоростният лост е разположен високо и ляга като от само себе си в ръката на водача, джобовете във вратите обаче са твърде скромно оразмерени. Място за по-големи предмети все пак е предвидено в отворената ниша над жабката. И като стана въпрос за мястото: докато водачът и спътникът му могат да се разполагат без притеснение от недостиг на пространство, на пътниците от втория ред им се налага да свиват краката си по доста неудобен начин. Комфортът на задните седалки е задоволителен само за къси отсечки, при по-дълги преходи нуждата от повече простор и по-удобни тапицерии става крещяща.
Отиваме на Изток
Kia Picanto LX 1.2 с начална цена 19 324 лева определено не страда от липса на вътрешен обем. Макар със своите 3,60 метра дължина и 1,48 метра височина моделът да е с пет сантиметра по-къс и със седем сантиметра по-нисък в сравнение с Panda, малкият кореец предлага напълно сравним простор за пътниците си. Още по-изненадващото е, че на задните седалки мястото за главите е с една идея повече, отколкото при Panda, а благодарение на по-дългото с цели осем сантиметра междуосно разстояние, пространството за краката също е значително по-голямо.
Иначе интериорът на Picanto изглежда семпъл и дори консервативен. Затова пък водачът с един поглед може да намери всичко, което му е необходимо – с изключение може би на индикатора за външната температура, просто защото такъв няма. Стремежът към икономия на средства личи и в избора на материали и при направата на отделни детайли като, например, малките конзоли на бутоните за стъклата.
Френската част
Вътрешността на Twingo 1.2 определено изглежда по-уютна. Преди да се качи в салона на версията Dynamique с цена 19 490 лева обаче, човек всеки път трябва да отваря вратата посредством неудобно лостче, заместващо класическата дръжка. Честно казано, малко е странно защо от Renault не промениха това решение при наскорошното и иначе безспорно сполучливо обновяване на модела. Предните и задните светлини са получили нова, по-елегантна форма, докато централно разположеният скоростомер е останал непроменен. Въпросният уред може би не е най-удобното нещо, което можем да си представим, но действително допринася за специфичния чар на модела.
Недотам радващо е неудобното управление на радиото. Двете регулируеми в хоризонтална посока задни седалки са чудесно и изключително практично решение, което създава неподозирано добър комфорт за седящите на втория ред. Единствено достъпът до задните места не е съвсем лесен, тъй като Twingo е единственият модел в сравнението, който се предлага само с две врати.
Всичко необоходимо
VW up! 1.0 се впуска в това съревнование с луксозния пакет White, който не се предлага за българския пазар. Дори и без неговото наличие, секунди след като седнете в най-малкия модел в гамата на VW, ще установите, че този автомобил се усеща, сякаш е позициониран поне с един клас по-високо. Всички важни функционални детайли – воланът, регулаторите на вентилацията, дръжките от вътрешната страна на вратите и т.н., изглеждат по-солидни, отколкото при който и да е от представителите на конкуренцията.
Със своите 3,54 метра дължина моделът е най-късият в теста, но това не се отразява негативно на вътрешните му размери. Мястото е напълно достатъчно за четирима души, макар на втория ред да не е изобилно – съвсем според очакванията. Предните седалки със сигурност не са сред елементите, които заслужават похвала: регулирането на облегалките им е крайно неудобно, а подглавниците не се местят по височина или наклон. Отстъствието на бутон за десния прозорец от страната на водача също е трудно обяснима и неуместна икономия – дали от VW наистина вярват, че някой ще иска да се пресяга доброволно през цялата широчина на купето?
Кой колко лапа?
Трицилиндровият мотор на up! се представя на средно за категорията си равнище. На теория данните му изглеждат съвсем прилично – от обем, сходен с този на голяма бутилка минерална вода, той успява да „изцеди” 75 конски сили и при икономичен стил на шофиране и наличие на подходящи условия изразходва едва 4,9 л/100 км. Само че тези факти няма как да променят мудните му реакции при подаване на газ и неприятното за ухото бръмчене при високи обороти.
Четирицилиндровите двигатели на Twingo и Picanto се държат значително по-култивирано. Освен това, двете 1,2-литрови машини със 75 и съответно 85 к.с. се ускоряват значително по-енергично от VW. Kia отчете минимален разход на гориво 4,9 л/100 км, при Renault стойността също е близка до тази на up! - 5,1 литра на сто километра.
Fiat изгаря малко повече гориво в своите две горивни камери – както сами се досещате, става въпрос за модерния двуцилиндров турбодвигател с 85 к.с., който вече познаваме от Fiat 500. До 3000 оборота в минута двигателчето ръмжи многообещаващо, а над тази стойност гласът му придобива почти спортен тембър. Еластичността на 0.9 Twinair категорично превъзхожда и трите конкурентни модела, въпреки че 1061-килограмовата Panda е най-тежкият автомобил в теста.
Поглед отвътре
Ако човек тръгне с новата Panda на дълго разстояние, положително съвсем скоро ще си пожелае по-ефективна шумоизолация на купето. В кабините на Twingo и Picanto е осезаемо по-тихо, освен това и двата модела возят малко по-плавно. Когато става дума за акустичен комфорт, то up! със сигурност поставя нови мащаби в класа си – при постоянно темпо тишината в салона е почти невероятна за автомобил с подобни размери и цена.
Когато не е натоварен, up! има най-хармоничната возия от всички претенденти в теста, но при пълно натоварване на каросерията Panda е по-комфортна. За жалост италианският мъник се накланя силно в завой, а в критични ситуации поведението му става нервно и това е една от най-съществените причини за изоставането му в крайното класиране. Kia сменя посоката на движение бързо и прецизно, комфортът на возене е задоволителен. Renault също вози добре, но когато е натоварен, започва да подскача върху неравна настилка. Кормилната уредба е достатъчно точна и акуратна, така че управляемостта остава на ниво. Най-пъргавата водимост в теста демонстрира up!. При Kia липсват последните щрихи в обратната връзка от волана, а с Fiat всяка смяна на посоката се усеща някак синтетично.
And the winner is...
Всички модели в теста имат цени под магическата граница от 20 000 лева, единствено Panda все още не се продава официално на българския пазар, но когато дойде у нас, вероятно и тя ще бъди позиционирана по сходен начин в ценово отношение. Не бива да се очакват чудеса от оборудването за сигурност – при VW, Fiat и Kia системата ESP се доплаща, а при Renault не се предлага изобщо.
И четирите модела в този тест безспорно са практични и симпатични – всеки по свой начин. А доколко са икономични? up! харчи най-малко, а Panda – най-много, въпреки наличието на система старт/стоп. За малкия ъгловат италианец остава четвъртата позиция в крайното класиране, което се дължи на респектиращото общо представяне на up!, на балансирания комплекс от качества на Kia и на по-доброто пътно поведение на Twingo. Fiat губи точки не само при оценката на каросерията и поведението на пътя, но и при равносметката на разходите. Тъжно, но факт! Преди години Panda беше шампион в своята категория, но този път му се налага да остане последен.
Текст: Дани Хайне
Оценка
1. VW up! 1.0 white - 481 точки
up! печели убедителна преднина пред конкуренцията с добър акустичен комфорт, плавна возия, сигурно пътно поведение и най-солидното качество на изработка в теста.
2. Kia Picanto 1.2 Spirit - 472 точки
Picanto е само на девет точки от Up! – в оценката на качествата Kia не си позволява съществени слабости, харчи малко, има изгодна цена и се предлага със седем години гаранция.
3. Renault Twingo 1.2 LEV 16V 75 Dynamique - 442 точки
Twingo печели симпатии с практичните регулируеми седалки на втория ред и разточителната серийна екипировка. Твърдото окачване му позволява да се стрелка бързо по градските улици, но влошава комфорта.
4. Fiat Panda 0.9 TwinAir Lounge - 438 точки
Новата Panda губи това сравнение в следствие на ограниченото усещане за простор в интериора и най-вече заради своето нервно поведение. Комфортът на возене и ценовата политика също подлежат на подобрение.
Технически данни
1. VW up! 1.0 white - 481 точки | 2. Kia Picanto 1.2 Spirit - 472 точки | 3. Renault Twingo 1.2 LEV 16V 75 Dynamique - 442 точки | 4. Fiat Panda 0.9 TwinAir Lounge - 438 точки | |
---|---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- | --- |
Мощност | 75 к.с. при 6200 об./мин | 85 к.с. при 6000 об./мин | 75 к.с. при 5500 об./мин | 85 к.с. при 5500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
13,1 л | 10,7 с | 12,3 с | 11,7 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
37 м | 40 м | 38 м | 40 м |
Максимална скорост | 171 км/ч | 171 км/ч | 169 км/ч | 177 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,4 л | 6,6 л | 6,9 л | 6,9 л |
Базова цена | 19 390 лева | 19 324 лева | 19 490 лева | 13 160 евро в Германия |
Евалата
Последния коментар много ми харесва! Радващо е да разбера, че все повече хора в България са се отърсили от предрасъдъците и са проумяли, че VW са най-добри само в съзнанието на силно пристрастни хора без собствено мнение...то е казано от "Искър-о по дълбоко нема и от Витоша по-високо нема". Такова понятие, като най-добра марка НЯМА! В сравнителен тест тук между Passat и C-класа-излиза, че е Passat-а е "по-добрия" автомобил-OK. В друг тест, при сравняване на Passat със Skoda Oktavia-се оказа, че Skoda-дата че по-добра....И какво излиза, че Skoda Oktavia е две-три класи по добра от C-класата......ЕВАЛА! Ама ми се ще гледайки двата автомобила да ми кажете колко от вас при покупка на автомобил биха избрали Skoda(не, че имам нещо против марката)?
Анонимен
Абе колко и да ми ги хвалите VW са си кошари. Такива дървета с консервативен, да не кажа грозен дизайн са най-добрите коли само в съзнанието на хора със доста закърняло мислене!
Silver Lion
Където правят спагети и мин@ти не могат да правят коли! Фолксваген е най добрия автомобил в теста!
Специално за Ха!
Тук си много смел,ано ако на живо те видя ще ми захапеш буксира тъпанар такъв :-(((
Ха!
То голям майтап! То остави разтроението, ами и самичък си говори: хем пита, хем си отговаря! Яко!
Silver Lion
Адам Опел е създателят на автомобилния гигант, днес част от портфолиото на General Motors. Opel ADAM пък вкарва марката в сегмента на шикозните компактни коли от рода на Mini, Audi A1, Fiat 500. Официалният дебют на модела ще е на автосалона в Париж през есента, а първите доставки ще са факт в началото на следващата година. От Opel обаче вече започнаха да подгряват потенциалните клиенти със солидна доза фотоси и основна информация за ADAM.
Silver Lion
Днес видях Опел Адам,разкошен е има носталгична ретро нотка на Citroen DS4 има нотка на MINI има нотка на FIAT 500 красив е и завършен като хубаво ястие в скъп ресторант,когато видиш задницата на колата се сещаш за Opel Flextreme а страничната линия с вдлъбнатините във вратите напомня на Insignia...прекрасна кола и сега само не ми казвайте,че VW Up!,SKODA Citigo i SEAT Mii който донякъде е най сполучливият от тази група са по добри автомобили.Моите уважения,но мисля че съм прав.
Silver Lion
Бъдете честни и знам и предчувствам,че ако има тест между Фолцваген и Опел Адам пак ще оплюете Опел,знам го предчувствам го имамчувството,че ams.bg не е независим и субективен сайт а сайт който обслужва Фолцваген
Анонимен
Просто си избива комплексите и злобата, въпросния господин(ов)
Анонимен
Трима ли сте, двама ли сте, педесет ли сте... това има знмачение само за доктора, който ви (те) преглежда за това раздвоение (разтроение) на личността. А може би си толкова "умен" и не знаеш, че във всеки сайт най- лесно е да се види кой с какво Ip пише!?
Manowar
Хубав и обективен тест, най - добрия печели! VW винаги на ниво, прецизна и качествена техника произведена в Германия. Непреходен и завладяващ дизайн от Walter de Silva. С нетърпение очаквам директния двубой между VW up! и Opel ADAM, двата най - добри автомобила в малкия и среден клас иновативни и качествени!
Уважаеми админ
Ние сме трима и пишем от три различни компютъра или и това е проблем ,,О ИЗВИНЕТЕ,,
admin
Уважаваме мнението ви, но поне се старайте да пишете от един ник, а не от три различни както в горния случай. В противен случай може и да забраним вашето IP.
Серджио Маркионе
Тия шваби с тоя модел са се опитали да внесат нотка от ретро магията на FIAT 500,аз също видях въпросния кашон и наистина с огромните емблеми на VW са се опитали да внесат нотка от костенурката,но доста неумело и неуспешно а въпросният журналист Дани Лайне за да замаже положението с грозния дизайн на VW пише цитирам ,,Дизайнът тук не е определящ – по-важното е цената, разходът на гориво и поддръжката да са колкото се може по-изгодни.,, е добре ама колкото и да плюе по другите модели VW UP си е грозен автомобил както повечет от групата на VW а погледнато реално от естетична гледна точка копията SKODA CITIGO и SEAT Mii са 100 пъти по сполучливи особено SEAT Mii Vibora Negra.
Спас
Дериватите на този кашон,Seat Mii и Skoda Citigo са 100 пъти по красиви
Silver Lion
Хахаха Естественооо даа хммм FIAT Panda e боклук и KIA също,за RENAULT да не говорим Вчера видях на улицата в кв. Лозенец и видях един такъв Фолцваген и ми направи впечатление колко е грозен особено с грозната емблема на ФЦ която е на джантите и на предното подобие на решетка.Журналиста който е писал тази статия Дани Лайне сигурно ФЦ му дават пари за това да не му се сърдим на човека и той е шваба и трябва да си изкарва вурстчетата,бирата и лятната почивка на Хаваите и Ибиза.