Оpel e първият автомобилен производител, предлагащ на пазара двигател с принудително пълнене, който използва за гориво природен газ. Новата стъпка следва да изпрати в историята тромавостта на досегашните версии CNG, но да запази тяхната икономичност. Може ли новата газова Zafira да се сравнява със своята турбодизелова колежка?
Не е необходимо човек да търси 80 години назад в историята на марката, за да намери периода, който Opel могат да нарекат „доброто старо време”. Съвсем наскоро - в началото на деветдесетте години на миналия век, инженерите от Рюселсхайм можеха да се похвалят със значителна преднина пред конкуренцията по отношение на икономичните, респ. екологични модели в своята гама. Corsa, Astra и Vectra не слизаха от телевизионните реклами с природосъобразни послания, на чийто фон звучеше What a Wonderful World на Луис Армстронг.
На зелено
В момента състоянието на марката е далеч от тези идилични времена, но това положение определено не се дължи на липсата на екологични нововъведения. Напротив – новата Zafira 1.6 CNG Turbo е първият сериен автомобил с принудително пълнене и газово захранване на пазара, с който Opel успяха макар и с малко да изпреварят вечните съперници от Волфсбург и техния Passat 1.4 TSI EcoFuel, разполагащ с аналогична максимална мощност от 150 к. с.
За много хора до момента покупката на автомобил на природен газ приличаше на доброволна акция за почистване на квартала или на инициатива за разделно събиране на отпадъци – безспорно полезни дейности, които обаче рядко доставят удоволствие на участниците. Типичен пример в тази насока е все още предлаганата в гамата на Opel атмосферна версия на Zafira CNG (94 к. с., 133 Нм), чиято динамика има подчертано летаргично въздействие върху сетивата на човека зад волана.
Допълнителната инвестиция в турбоверсията определено си заслужава. На германския пазар Zafira 1.6 CNG Turbo се предлага точно с 3010 евро по-скъпо от атмосферния вариант, но експлоатационните й показатели са несравнимо по-добри. Благодарение на нагнетения с налягане 1,5 бара от турбокомпресора свеж въздух агрегатът със степен на сгъстяване 10,5:1 успява да постигне максимална мощност 150 к. с. и максимум на въртящия момент 240 Нм, които в рамките на три секунди могат да скочат до 240 благодарение на функцията Overboost.
Тайни запаси
Въпреки значителното повишение на мощността 1.6 CNG Turbo си остава моновалентно превозно средство на природен газ, което ще рече автомобил, оптимизиран за работа с метан, респ. CNG (Compressed Natural Gas). Това личи прекрасно по вида, обема и разпределението на горивото на борда – основната част от него, възлизаща на 21 килограма метан, се съдържа в четирите стоманени съда под налягане, монтирани по двойки пред и зад задния мост. Бензинът при този модел играе подчертано второстепенна роля, а резервата в размер на 14 литра е предвидена за използване само в краен случай. Увереността на Opel, че собствениците на новия модел няма да прибягват често до бензина, е отразена и в инструкцията за експлоатация, която препоръчва на всеки шест месеца резервоарът да се изразходва до светване на предупредителната лампа и да се допълва със свежо гориво. По този начин се осигурява необходимата за работа с бензин функционалност на системата и се гарантират качествата на горивото в резервоара.
При реална експлоатация Zafira CNG наистина не се нуждае от бензин. Стартирането в бензинов режим се препоръчва единствено при екстремни условия от рода на температури под -20* С, а цялостната конструкция на двигателя е съобразена и оптимизирана за работа с метан. Поради по-високите температури на горене на природния газ инженерите на Opel са създали за модела цилиндрова глава от високоустойчива алуминиева сплав, усилени са и подложените на по-високо от обичайното термично натоварване клапани, а цилиндрите са изпълнени от специално легирани сплави. Поради необходимостта за използване на по-високо напрежение при формирането на искрата в газов режим в 1.6 CNG Turbo се използват само запалителни свещи с иридиево и платинено покритие на електродите. Наградата за всички тези усилия е впечатляваща – за разлика от много други CNG автомобили, дори в режими на високо натоварване новата Zafira не е принудена да преминава автоматично към работа с бензин, за да осигури вътрешно охлаждане чрез обогатяване на сместа.
Екоикономика
Единствено водачът решава какъв режим ще използва, подавайки команда с натискане на бутона на централната конзола, което на практика означава, че 1.6 CNG Turbo ще се движи преди всичко на газ. Предимствата не са за подценяване, защото освен малко по-добрите динамични показатели в сравнение с бензиновия режим, използването на метан осигурява забележителна икономичност – според производителя минималният разход може да достигне 4,9 килограма на 100 километра пробег, но и средният от 6,3 кг/100 км е значително по-изгоден икономически от употребата на бензин. Единственият недостатък е ограниченият до 330 километра пробег с едно зареждане, но междувременно мрежата от газостанции с природен газ се разраства с бързи темпове в общоевропейски мащаб, а спасителната алтернатива за превключване на бензин е винаги налице. Разбира се, последното трябва да се избягва при възможност, тъй като настроеният за работа със CNG двигател черпи с апетит от малкия резервоар, което естествено не се отразява благотворно на общия баланс на разхода на гориво на 1.6 CNG Turbo.
Изчисленията, проведени при германски условия, показват, че при средностатистически условия на експлоатация CNG версията е по-изгодна от сравнимата като динамични характеристики 1.7 CDTi дори при годишен пробег от 8000 километра. Цената на дизеловия модел е незначително по-ниска от тази на по-мощния с 25 к. с. 1.6 CNG Turbo, а икономичността и динамичните характеристики са на обичайното за модерните дизели ниво. За разлика от CNG версията, по документи 1.7 CDTi вече изпълнява изискванията на нормата Euro 5, макар че, обективно погледнато, газовата модификация на Zafira отделя с 80% по-малко вредни вещества в атмосферата и във всички случаи е по-екологичното средство за придвижване.
На пътя
По отношение на динамиката на пътя нещата не стоят толкова еднозначно. Докато дизеловата версия започва да тегли солидно още от зоната на празните обороти и поощрява плавното движение на висока предавка с изобилие от въртящ момент, до 2300 об./мин 1.6 CNG Turbo виси в осезаема турбодупка, от която започва да се изкачва постепенно и с видимо усилие. Поради това еластичността не е най-силната страна на газовия ван, който определено отстъпва на дизела при междинното ускорение от 80 км/ч и изисква повече превключване на шестте добре настроени предавки и по-високи обороти при движение в градски условия. За щастие акустичният комфорт в купето остава на значително по-добри нива от тези на 1.7 CDTi.
За сметка на това дизеловата версия предлага по-добър комфорт на возене. Допълнителният товар от 140 килограма при CNG модела е наложил по-стегната настройка на задното окачване и промяна в параметрите на работа на системите ESP и ABS. Вследствие на това газовата Zafira преминава доста по-грубо от дизеловата си колежка през къси неравности по платното. Промяната в разпределението на натоварването върху предния и задния мост (54:46 при CNG и 60:40 при CDTi) е довело до малко по-тежка задна част на 1.6 CNG Turbo, което на практика се проявява като повишена, но напълно безобидна тенденция към презавиване, която на мнозина може да се стори дори по-приятна от класическото за автомобил с предно предаване скучновато поведение на дизеловия ван.
Пълен комплект
По отношение на пълнотата на серийното оборудване двете версии не се различават – изключение прави единствено липсващият бордови компютър при 1.6 CNG Turbo. При газовата модификация списъкът с допълнителни възможности е малко по-кратък и не включва сензори за автоматично управление на ксеноновите светлини, система за регулиране на клиренса на задния мост и пълноценно резервно колело, за което просто няма място.
Всичко останало в двата атомобила е на обичайното за този популярен модел ниво. През месец юни второто поколение на Zafira ще навърши четири години от появата си на пазара и това личи добре в интериора – всичко е прецизно сглобено и приятно на външен вид, но няма и следа от скъпи материали и усещане за лукс. Обемът и многофункционалността на седемместния интериор продължават да са на отлично ниво, но при някои по-нови конкуренти сгъването на седалките става по-лесно, отколкото при патентованата система Flex7.
В заключение може да се каже, че 1.6 CNG Turbo е много приятно и преди всичко навременно допълнение към гамата на марката – с почти същата динамика и комфорт като дизеловата версия, но с много по-добри показатели по отношение на икономичността и експлоатационните разходи. С това Zafira 1.6 CNG може да кандидатсва успешно за титлата „Най-добър фабричен CNG модел на пазара” и да даде рамо на своите създатели в днешните трудни времена в Рюселсхайм.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
Opel Zafira 1.6 CNG Turbo
Може би най-добрият в момента CNG-модел на пазара – без значими недостатъци, икономичен, динамичен и екологичен. Ниски експлоатационни разходи, добри динамични характеристики, газовата инсталация не нарушава функционалността и вътрешния обем. Слабост при потегляне, недобра еластичност, ограничен автономен пробег на газ, все още малък брой CNG газостанции.
Opel Zafira 1.7 CDTi
Отлично балансираният като характеристики дизелов модел отстъпва само по отношение на вредните емисии и експлоатационните разходи. Приятно разгръщане на мощността, добра еластичност, голям автономен пробег, по-ниска цена. По-високи разходи за гориво, повече вредни емисии.
Технически данни
Opel Zafira 1.6 CNG Turbo | Opel Zafira 1.7 CDTi | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 150 к. с. при 5000 об./мин | 125 к. с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,9 сек | 11,2 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
41 м | 41 м |
Максимална скорост | 200 км/ч | 189 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,3 кг | 7,3 л |
Базова цена | --- | --- |
db
v...
wulkan
Браво на инженерите на Опел. Друго е да ти е заводски интегрирана метановата уредба. Важно стана с тия цени на горивата да се движеш икономично. Който иска да се състезава да си плаща масрафа.
анонимен
Кой каквото ще да си говори за мен истината е една - Опел Зафира на метан и 150 турбо-конски сили!!!Разход 8-8,50 лв. на 100 км.Кой може да го направи с толкова коне и с какво гориво?
Pavel Mihov
zafira A mai 2005 iscam si turbo