Вече не е достатъчно да предлагат много място – компактните ванове като Ford C-Max 1.6 Ecoboost и VW Golf Sportsvan 1.4 TSI трябва да се приспособяват гъвкаво към живота на своя стопанин и дори да му доставят удоволствие с бензиновите си турбомотори.
Нормалният Golf е прекалено малък за вас, а Variant – твърде дълъг, Touran вече не е достатъчно свеж, а пък Tiguan е много скъп? Тогава – добре дошли при Golf Sportsvan. За разлика от слабоватия предшественик с високи седалки Golf Plus, най-новата надстройка върху системата от модулни компоненти за напречни двигатели е прицелен към приятели на семейството от рода на Ford C-Max. В случая „надстройка” не би трябвало да звучи пренебрежително, а просто като название на всичко, което е над дънната платформа с двигателя, а именно каросерията и интериора.
Силен усет за практичност
Тук от VW наистина са успели да построят нещо интересно. Въпреки че автомобилът е по-широк само с десетина сантиметра от изходната база, водачът и човекът до него имат усещането за доста повече простор зад ръбестото арматурно табло и се радват на удобно качване благодарение на по-високата с шест сантиметра позиция на седене. Още по-големи са разликите на втория ред. Когато вместо място пред краката имате нужда от максимален багажен обем, приятно тапицираната задна седалка с регулираща се по наклон облегалка може да се плъзне с 18 сантиметра напред. По отношение на пространството над главите по начало не съществуват никакви дефицити дори когато – както в тестовия автомобил – панорамният люк на покрива залива със светлина интериора. Ако дъното на багажника лежи в горно положение, при сгъване на задната седалка се образува почти равна повърхност, която при сгъната облегалка на седалката до водача може да погълне дълги над 2,50 метра етажерки или пейки за градинска маса.
За любов към детайлите говорят и двете издатини, които фиксират изправеното дъно на багажника, или капаците, които пречат на дребните предмети да изчезнат под задната седалка. При пренасяне или летни партита за притежателите на Sportsvan длъжността на шофьор изглежда гарантирана – нелоша перспектива за всички, които предпочитат да пилотират вместо да влачат мебели или да купуват зеленчуци.
Ford C-Max поднася удоволствие в големи дози
Със своите задни места Ford C-Max също се квалифицира в категорията на автомобилите с шофьор. Когато сгънете назад тясната средна част на задната седалка (480 лв.), двете самостоятелни кресла се плъзгат леко назад и към средата – и при полегато фиксирана облегалка на усещането за бизнес класа му липсва само една чашка с доматен сок. Въпреки че е на пазара от 2010 г., Ford C-Max принадлежи към най-талантливите превозвачи на товари с максималния си обем от 1723 литра. Така поглъщаният от C-Max обем е с един багажник на малък автомобил по-голям, отколкото при Sportsvan. За да получите товарено пространство с такива размери обаче ще трябва доста да се потрудите: понеже дори и сгънати, задните места продължават да пречат, те непременно трябва да бъдат извадени и оставени някъде на временно съхранение.
Лекотоварен чар излъчват и някои части на вътрешното обзавеждане: блещукащата в различни отсенки на сивото твърда пластмаса изглежда също толкова далеч от високото качество, колкото семпло тапицираните и тясно скроени предни седалки , видимите при отворен заден капак точки на заварките по каросерията или простата защипваща се пръчка, която замества повдигателния механизъм на предния капак. Освен това струващата 1650 лева навигация с малък екран и объркващи манипулации не предлага никакви аргументи срещу някоя алтернатива за 200 лева с вакуумно краче от магазините за електроника.
Пътят дотам обаче ще ви достави голямо удоволствие. С директната си кормилна уредба Ford C-Max се хвърля с наслада в завоите и дори при бързо каране остава под лесен контрол. Освен това 1,6-литровият четирицилиндров Ecoboost мотор изхвърля мощно напред вана на Ford още от стартовите блокчета и снове чевръсто из целия оборотен диапазон. Радващо е, че Ford C-Max не заплаща своята динамика с твърди настройки на окачването. Въпреки серийните стоманени джанти той преминава еластично през кръпките и дълбоките пукнатини по асфалта.
Мощен и равномерно работещ TSI мотор във VW Golf Sportsvan
VW Golf Sportsvan TSI поема неравностите също толкова комфортно, но за целта се нуждае от адаптивни амортисьори (1912 лв.). Иначе сравнението напомня приказката за заека и таралежа: всичко, което Ford C-Max може да прави добре, Sportsvan владее с една идея още по-добре. Неговият 1,4-литров TSI ускорява по-мощно, тегли по-напористо на дългата висока предавка, остава по-тих и по-икономичен (7,6 срещу 8,7 л/100 км). На тестовото трасе VW се провира между пилоните по-бързо и регистрира по-къси спирачни пътища. С прецизната си и лишена от тласъци кормилна уредба, както и с по-слаби движения на каросерията XL версията на Golf създава усещане за повече спокойствие на пътя, за което принос имат и по-удобните седалки, а също и висококачествените материали.
Скъпа инфо-развлекателна система във VW Golf Sportsvan
При този модел поводите за критика трябва да бъдат търсени с лупа – управлението на функциите от волана е претоварено поради многото бутони, освен това VW не предлага на купувачите на Sportsvan практичната система Mirrorlink от Polo, с която мобилните телефони могат да бъдат превърнати в евтини инфо-развлекателни помощници. Ако желаете да ползвате актуални онлайн услуги, трябва да поръчате някоя от много добрите, но и много скъпи навигационни системи.
И без това със своите 46 150 лева VW Golf Sportsvan TSI струва във версията Highline с 3000 лева повече от вана на Ford. Тъй като обаче моделът на VW е оборудван по-добре (например с ксенонови светлини) и е с по-ниски експлоатационни разноски, дори в раздела за разходите чевръстият и просторен Ford почти не може да навакса изоставането от практичния и качествен Sportsvan. Затова – шапки долу пред най-новата надстройка на VW!
Текст: Дирк Гулде
Снимки: Дино Айзеле
Емо
Много си прав,колега.Но драгите почитате на марката VW едва ли долавят твоите думи
Maxblue
Щях да остана просто дълбоко замислен ако FORD C-MAX беше преборил Volkswagen GOLF SPORTSVAN в този толкова "безпристрастен" сравнителен тест,както Auto Bild така и Auto motor und sport се оказват еднакво добре корумпирани от Volkswagen Grup и други производни на Германската автомобилна промишленост срам и позор за тези издания.Които най-безсрамно манипулират мнението на своите читатели,това означава че гореспоменатия автопроизводител доста го е закъсал от към доверието на своите клиенти и по всякакъв начин се стреми да излъже още клиенти които да предпочетат прехвалената си стока.Ако желаете да сте добре дезинформирани и приятно зомбирани това е мястото където можете да бъдете подведени,така че ако все още не са ви промили мозъка и имате собствена реална преценка.Тествайте и двата автомобила и ще се обедите че съществуват и други много по изгодни като качество и цена световни марки автомобили които в много отношения превъзхождат германския автопром.Някой беше казал че една лъжа повторена няколко пъти се превръща в истина,надявам се вие да прецените и направите реалния и правилен избор.