Кое от трите попълнения в категорията на градските автомобили се представя най-убедително
Още преди да знаем как ще завърши първото съревнование на новия Ford Fiesta срещу част от неговите основни опоненти, едно е сигурно: очакванията към модела са високи. И има защо, тъй като седмото поколение на произведения в тираж над 8,5 милиона бройки модел се подвизаваше на пазара цяло десетилетие и продължаваше да бъде сред водачите в категорията си чак до края на своята грандиозна кариера – не само от гледна точка на продажбите, но и като чисто обективни качества от страна на самия автомобил. От 16 май на конвейерите на завода край Кьолн се качи осмата генерация на Fiesta. В настоящото сравнение тя се представя от оцветен в яркочервено автомобил, задвижван от добре познатия еднолитров трицилиндров бензинов мотор със 100 к.с., който е наличен и в по-мощни изпълнения със 125 и 140 к.с. Конкурентните модели Kia Rio и Seat Ibiza също са на пазара съвсем отскоро. Kia излиза на бял свят преди своя събрат Hyundai i20, Seat също изпревари с няколко месеца новото издание на VW Polo. И двата автомобила се задвижват от трицилиндрови бензинови агрегати с 95 (Ibiza) и 100 к.с. (Rio).
Fiesta: видимо пораснала
До момента Fiesta определено не страдаше от недостатъци от рода на небалансирано пътно поведение или слаби двигатели, но за сметка на това нерядко беше основателно критикувана за проблемната ергономия и старомодната атмосфера в интериора, както и заради съчетанието от малко тесни задни седалки и силно ограничен обзор назад. Сега новото поколение казва сбогом на всички изброени минуси, тъй като задницата на удължения със седем сантиметра автомобил е станала доста по-прегледна, а мястото на задните места е осезаемо увеличено. За съжаление достъпът до седалките на втория ред продължава да не е напълно удобен, а багажникът е по-скоро малък със своята вместимост от между 292 и 1093 литра.
Интериорът се представя в изцяло нова светлина – той е станал по-изискан и значително по-ергономичен. С което Fiesta обещава още по-силно представяне спрямо своите противници. Модерната инфо-развлекателна система Sync 3 се управлява от сензорен екран и може да се похвали с ясни изображения на навигационните карти,
лесна връзка със смартфон, добре работеща функция за гласово управление и асистент за автоматично спешно повикване при инцидент. Наред с това нивото Titanium включва симпатични черни декоративни елементи, както и гумирани детайли в областта на регулаторите на климатика и вентилационните решетки. От Ford са много убедителни и по отношение на системите за подпомагане на водача. Активният асистент за спазване на пътната лента е сериен при всички версии, а като опция се предлагат адаптивен темпомат, асистент за наблюдение на мъртвата зона, както и асистент за автоматично спиране с функция за разпознаване на пешеходци. Освен по-добър обзор от мястото на водача, Fiesta вече предлага и технология за автоматично паркиране. Звучи добре – особено като се има предвид, че все пак говорим за малък градски модел. Известна критика търпи обаче ценовата политика, защото дори скъпото ниво на оборудване Titanium не предлага серийно относително прости неща като електрически стъкла отзад, двойно дъно на багажника и темпомат.
За сметка на това, чудесно настроената ходова част е налична при всички изпълнения на модела. Без значение дали става дума за груби фуги по настилката, за къси и резки или дълги и вълнообразни неравности – амортисьорите и пружините абсорбират несъвършенствата по асфалта толкова добре, че пътниците усещат съвсем малка частица от тяхното влияние върху автомобила. Не бихме желали обаче да бъдем разбрани погрешно: характерът на Fiesta изобщо не е станал мекушав, дори напротив – благодарение на прецизната кормилна уредба карането по пътища с повече завои е истинско удоволствие за водача.
Бързината на този автомобил може да бъде не само усетена, но и измерена. С 63,5 км/ч в слалома и 138,0 км/ч в теста за двойна смяна на лентата измерванията говорят на достатъчно красноречив език, а системата ESP се намесва фино и дискретно. Резултатите от спирачните тестове (35,1 метра от 100 км/ч) също са превъзходни, като принос за това без съмнение имат и гумите Michelin Pilot Sport 4. Все пак истината е, че редовият купувач на Fiesta надали ще си позволи да инвестира в покупката на точно такъв тип гуми.
Що се отнася до динамиката, двигателят не отговаря на сто процента на потенциала на ходовата част. Комбиниран с шестстепенна трансмисия с дълги предавателни числа, той доста рано показва недостиг на уверена тяга. Човек се налага често да посяга към скоростния лост, което предвид точното и леко превключване все пак не е никак неприятно занимание. Иначе утвърденият 1.0 Ecoboost печели симпатии с рафинирани маниери на работа и нисък разход на гориво, чиято средна стойност по време на теста отчете 6,0 литра бензин на 100 км.
Rio: пълен с изненади
А как изглеждат нещата при останалите претенденти в теста? Нека започнем с Kia и нейното представяне на тестовия ни полигон в град Лар. Тук малкият кореец със 100 к.с. се ускорява по-бързо до 130 км/ч в сравнение със своите противници, побеждава Fiesta в слалома и Ibiza в теста за смяна на лентата. Освен това спирачките също се представят много добре. Респект – все пак доскоро моделите на Kia принципно не можеха да се похвалят с изявени спортни амбиции на пътя. По време на шофиране моделът доставя немалко радост – Rio не се управлява чак с точността на Fiesta, но на управлението не му липсва прецизност.
Значи всичко е като по учебник? За съжаление е съвсем, тъй като оборудваният със 17-цолови колела Rio вози доста твърдо по недобре поддържани пътища, особено при натоварена каросерия. Освен това силният шум от търкалянето на гумите допълнително влияе на комфорта при пътуване, а най-високият разход в теста (6,5 л/100 км) на иначе пъргавия и култивиран трицилиндров мотор спокойно можеше да бъде и по-нисък. Всъщност жалко, защото Rio като цяло се представя наистина добре. Например той се усеща с една идея по-солиден в сравнение с Fiesta, предлага доста място в интериора и както досега се отличава с приятна ергономия.
Контролните уреди са големи и ясно четими, а бутоните са големи, прегледно надписани и логично сортирани. Местата за предмети са в изобилие, а инфо-развлекателната система разполага със седеминчов екран с качествени графики. Наред с това, Rio предлага и богато оборудване, включващо подгряване на седалките и волана, както и асистент за автоматично спиране в критични ситуации в градски условия. Така наред със седемгодишната си гаранция, Kia печели ценни точки при оценката на разходите.
Ibiza: впечатляващо съзряване
Към най-големите предимства на испанския модел – в съвсем буквалния смисъл, спадат размерите на неговото вътрешно пространство. Както мястото на двата реда седалки, така и багажникът (355–1165 литра) са учудващо щедри за представител на малкия клас. Спрямо Fiesta например, Seat предлага шест сантиметра повече място за краката на задните седалки, а спрямо по-дългото като обща дължина Rio предимството се равнява на четири сантиметра. Измерванията на вътрешния обем напълно затвърждават субективното усещане. Тъй като Seat използва за създаването на новия си модел новата платформа MQB- A0 на VW, подобна картина очакваме и при новото Polo.
Независимо от внушителния си вътрешен обем, Ibiza е сравнително лека и със своите 95 к.с. е приблизително също толкова чевръста, колкото и Rio. Още в първия завой обаче се усещат предимствата на испанския модел, който специално при неравна настилка остава значително по-уравновесен в поведението си. Благодарение на финото си кормилно управление, осигуряващо много точна обратна връзка от волана, автомобилът сменя посоката леко, сигурно и точно. Петстепенната механична трансмисия също е радващо прецизна.
Пътниците заемат място на удобни седалки и чуват доста малко странични шумове – разбира се извън това, което чуват от озвучителната уредба. Ibiza е удивително тиха отвътре, поради което сравнително лакомият мотор (6,4 л/100 км) се чува доста отчетливо. Seat е пъргав градски автомобил, който се представя чудесно във всекидневието.
Асистиращите системи също впечатляват. Асистентът за аварийно спиране в градски условия е сериен, адаптивният темпомат е опция, освен това Seat е и единственият автомобил в теста, който може да бъде оборудван с изработени изцяло по LED технология фарове.
Някои слабости се забелязват обаче по отношение на качеството на вложените в интериора материали. Атмосферата в нивото на оборудване Style е доста семпла, единствено 8,5-инчовият екран на мултимедийната система изпъква на фона на скромния дизайн. Освен това с оглед на цената, оборудването не е особено богато.
Във финалната оценка испанецът финишира втори. По петите го следва солидната и чевръста Kia, а Fiesta – при това напълно заслужено.
1. FORD
Изключително пъргав в завои, качествено изработен, икономичен и с добро оборудване, Ford Fiesta печели с убедителна преднина. Неособено темпераментният двигател е само дребен недостатък, който се компенсира от останалите качества
2. SEAT
По отношение на удоволствието, което доставя по време на шофиране Ibiza e почти наравно с Fiesta. Двигателят е динамичен, а просторът в интериора впечатлява по всички параметри. Моделът обаче отстъпва по отношение на асистиращите системи.
3. KIA
Rio се представя като един неочаквано динамичен, изискан и качествено направен автомобил. Малко по-добър комфорт при пътуване обаче определено би му се отразил добре. Заради силното представяне на конкурентите кореецът остава трети.
Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт