Зад волана на Fiesta, задвижвана от най-мощната досега модификация на двигателя 1.0 Ecoboost
При представянето си през 2008 година актуалното издание на Ford Fiesta успя да създаде впечатлението, че ще се превърне в един от най-силните играчи в малкия клас. Седем години по-късно автомобилът не само все още е на висотата на времето, но дори продължава да бъде признаван за еталон в своя сегмент по отношение на управляемостта и работата на ходовата част. Съвсем логично, интересът на клиентите остава все така висок, а съвсем наскоро от Ford решиха за пореден път да разширят палитрата му с няколко нови и интересни предложения. В случая става дума за версиите Red Еdition и Black Edition, които се предлагат съответно в червен цвят с допълнителни черни акценти и в черен основен цвят с допълнителни червени акценти. Към характерното цветово оформление следва да се прибавят и някои спортни акценти, които доближават излъчването на специалните модели до спортната версия ST, като например променени престилки и прагове, както и спойлер на задния капак. Няма спор, че по този начин и без друго добре приеманата от публиката стилистика на Fiesta придобива още по-привлекателен вид, но може би най-интересната новост се крие под предния капак.
За задвижването на Ford Fiesta Red Еdition и Black Edition се грижи добре познатия и многократно награждаван двигател 1.0 Ecoboost, който обаче тук е в изпълнение с увеличена до 140 к.с. мощност. Енергичният трицилиндров мотор пасва фантастично на пъргавата Fiesta – тежащият малко под 1,1 тона автомобил демонстрира завиден темперамент както в градски условия, така и при по-дълги преходи. Максималният въртящ момент от 180 Нм (до 210 Нм при рязко ускорение чрез функцията Overboost) е наличен в изключително широката граница между 1400 и 5000 об./мин, което прави разгръщането на мощността необикновено плавно и равномерно за мотор с толкова малка кубатура. Загадка остава единствено защо от Ford са решили да куплират този потентен мотор с трансмисия с едва пет предавки – специално на магистрала наличието на шеста степен би намалила както нивото на шума, така и разхода на гориво, без това по никакъв начин да навреди на динамиката. Що се отнася до реалната консумация на гориво, при по-икономичен стил на шофиране тя може да падне и под шест литра на сто километра, а при нормално каране се движи средно между 6,5 и 7,5 л/100 км.
И понеже споменахме думата динамика – Ford Fiesta Red Еdition е екипирана със спортно окачване и променена настройка на кормилната уредба и по този начин постига още по-динамично пътно поведение в сравнение с останалите версии на модела. Автомобилът се чувства като риба във вода по пътища с много завои, като благодарение на увеличената мощност и ниското тегло водачът може да получи необикновено интензивно за автомобил от малкия клас удоволствие от шофирането. Още по-впечатляващ е фактът, че едновременно с лекотата на управление червеният мъник демонстрира усещане за солидно стоене на пътя и хармонична возия, които човек очаква от автомобили, позиционирани поне с една категория по-високо.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Специалните серии Red Еdition и Black Edition по чудесен начин подчертават динамичния, но същевременно с това зрял характер на Ford Fiesta – увеличената мощност на двигателя и по-спортната настройка на ходовата част и управлението носят още повече удоволствие от шофирането, а характерната стилистика ще допадне на тези, които търсят повече индивидуалност.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Ford