Трите модела неотдавна премериха сили в рамките на международния ни мастертест. Сега е време за реванш, в който запретват ръкави икономичните турбодизелови модификации на Fiesta, Clio и Fabia.
Ако човек вярва на приказките на пазарните анализатори, в бъдеще творенията на господата Ото и Дизел ще се превърнат в интригуваща рядкост и не след дълго ще се срещат само в колекциите на ценители и в музеите. Според мнозина настъпва часът на създателя на електромотора Рудолф Кравогл. Редица прогнози сочат, че модерните наследници на неговия патент ще завземат властта в автомобилния транспорт. Всичко това може и да звучи убедително, но един поглед към улиците или продажбените центрове поне засега показва съвсем друго...
Към момента при огромното мнозинство автомобили на планетата все така се наблюдават познатите ни архаични процеси - всмукване на горивна смес, сгъстяване, изгаряне и изпускане на отработилите газове – без значение дали на принципа на самовъзпламеняването или с помощта на запалителни свещи. Истината е, че днес борбата между бензиновите и дизеловите двигатели продължава да бъде по-актуална, отколкото тази между четиритактовия принцип и електромоторите. Съревнованието става все по-интересно покрай доближаването на цените на двата вида гориво и появата на модерни бензинови агрегати с турбопълнене, следващи тенденцията даунсайзинг.
Къде отиде фиестата?
Фракцията на дизелите има своите твърди поддръжници, най-вече сред тези, които шофират много и ценят изобилието от въртящ момент при ниски и средни обороти. Това обаче невинаги е евтино удоволствие – да вземем например Ford Fiesta 1.6 TDCi с 90 к. с. и 212 нютонметра. В случай че не искат да бъркат по-дълбоко в джоба си, притежателите на започващата от 26 190 лева версия Trend се налага да се примирят с липсата на електрически предни прозорци, климатична инсталация и радио в серийното оборудване.
Пушачите също имат повод да се закашлят язвително - пепелникът, сам по себе си един от най-евтините възможни компоненти, е опция наред с по-скъпи удоволствия като отоплението на челното стъкло, тапицериите от естествена кожа и гласовите команди. Хубавата новина е, че ергономичните предни седалки, просторният интериор и младежкият стил на обзавеждането са стандарт за всяка нова Fiesta. Същото се отнася и за прегледно надписаните бутони с логична подредба. Известни неудобства създава само събиращият твърде много отблясъци дисплей на централната конзола.
Френска изисканост, чешки утилитаризъм
Renault Clio 1.5 dCi Exception е най-скъпият кандидат в теста, но и предлага най-разточителната екипировка, включваща частичен кожен салон, автоматична климатична инсталация, озвучителна система, бордови компютър и дори завиващи светлини, а задвижването е поверено на мощен 1,5-литров четирицилиндров common rail двигател със 103 к. с.
Skoda Fabia 1.4 TDI Greenline се задоволява само с три цилиндъра, но това далеч не е единствената икономия при екологичната модификация на чешкия автомобил. Намаленият с 14 милиметра клиренс, промененият софтуер за управление на двигателя, по-дългите предавателни числа на трансмисията и тесните енергоспестяващи гуми имат една обща цел – намаляване на разхода на гориво.
Пестеливостта личи и от почти пълната липса на допълнително оборудване – загрижените за CO2 емисиите клиенти получават климатик, стереоуредба, бордови компютър и темпомат, но повечето опции от останалите изпълнения на Fabia не се предлагат.
Плюсове и минуси
Консервативно обзаведеното Clio е пълна противоположност – тук са съчетани меки повърхности, симетрични фуги, солидно работещи бутони и елегантни лайстни от истинска дървесина – впечатляваща картина за автомобил от малкия клас. При "французина" също не липсват поводи за дребни забележки – подредбата на вътрешността показва някои своенравности, седалките с ограничена странична защита са ненужно високо монтирани, а синтетичното усещане от работата с волана няма нищо общо със спортната прецизност. Всъщност почитателите на последната няма да останат възхитени и от Skoda – докато останалите версии на Fabia се отличават с чудесна управляемост, Greenline пакетът променя ситуацията осезаемо - икономичните гуми с мерки 165/70 R 14 не само не водят със себе си добри времена в изпитанията за поведение на пътя, но и са виновници за разочароващите резултати от спирачните тестове.
И макар че подобни ситуации звучат по-скоро хипотетично в нормалния за градски автомобил режим на експлоатация (който рядко включва нещо по-екстремно от шофиране в задръствания, пазаруване и кратки излети през уикенда), разликите се усещат дори при такива условия. Ако лекото, но неособено прецизно управление може да бъде определено като въпрос на вкус, то с грубите маниери на окачването нещата са недвусмислени - късите и средни неравности проникват в купето почти нефилтрирани, а вълнообразните сътресения докарват Skoda до енергични вертикални подскоци. Без да имат претенциите да бъдат господари на добрия комфорт, Clio и Fiesta притежават несравнимо по-хармонична возия.
На пътя
От Renault са се опитали да постигнат комфорта на по-голяма лимузина и са постигнали целта си, макар и с цената на явно поклащане на каросерията, а Fiesta се държи като прекрасно трениран спортист. Водимостта на модела от Кьолн е поне толкова жизнена, колкото атмосферата в интериора. Колкото и странно да звучи за представител на този клас, малкият Ford се справя добре с движението по всякакъв тип отсечки, но истинската му стихия са завоите – там той развихря откровено спортния си дух, дирижиран от изключително точната си кормилна уредба, при това почти без индикации за недозавиване. Fiesta се държи най-спокойно от трите модела при рязка смяна на натоварването върху двете оси, а при нужда системата ESP взема нещата в свои ръце и стабилизира автомобила с дискретна компетентност. Спирачките също се представят превъзходно, Clio остава малко назад по този показател, а Fabia спира от 100 километра цели пет метра след Fiesta.
Силата на екологичната Fabia е другаде – при нея горивото спокойно може да се измерва с капкомер. Под капака бодро трака легендарната трицилиндрова машина, чийто смален вариант задвижваше „трилитровите” пионери Audi A2 и VW Lupo. Въпреки наличието на балансиращ вал всеки работен такт на Skoda звучи като идващ от отдавна отминали времена. Дребна утеха са „дългите” предавки на петстепенната кутия, които държат мотора в преобладаващо ниски работни режими.
Дизелова приказка
Няма как да не споменем обаче, че малкият TDI реагира учудващо спонтанно при подаване на газ, тегли мощно над 2000 об./мин и доставя истинска радост на „машинистите”, свикнали на турбодизели с класически маниери. dCi моторът на Renault е коренно различен и се отличава с балансирано разгръщане на мощността – променливата геометрия на турбокомпресора заедно с дюзите с шест отвора плюс пиезоелементи успяват почти напълно да прикрият дизеловата природа на този агрегат.
акво можем да кажем за Ford? Тук задвижването се представя на средно ниво, може във всеки един момент безпогрешно да бъде определено като дизел и ускорява тежащата 1143 килограма Fiesta достатъчно енергично. За разлика от Clio (с шестстепенна предавателна кутия) и Fabia (петстепенна трансмисия с дълги предавателни числа), Ford са пропуснали използването на какъвто и да е вид трикове за пестене на гориво с помощта на предавателния механизъм. И това е видно - 6,9 л/100 км са прилично постижение, но не и впечатляващо на фона на двамата конкуренти. Fabia Greenline се оказа по-неикономична, отколкото очаквахме – средният разход при малко по-динамичен стил на каране отчете 6,4 литра на сто километра.
От този тест можем да си направим един категоричен извод: Рудолф Дизел и неговото най-известно творение имат добро бъдеще, поне в краткосрочен, а вероятно и средносрочен план. И да не забравим – заслужилият победител в този сравнителен тест се нарича Ford Fiesta.
Текст: Йорн Томас
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. Ford Fiesta 1.6 TDCi Trend - 487 точки
Fiesta впечатлява със забележително динамично за класа си пътно поведение, отлична активна безопасност и приятен комфорт на возене, дизеловият двигател също се представя добре. Обемът и гъвкавостта на вътрешното пространство подлежат на подобрение.
2. Renault Clio 1.5 dCi FAP Exception - 476 точки
Скъпо струващото Clio трупа точки с изключително хармонично настроената си ходова част, тихия и спокоен двигател, както и с висококачествено изпълнения интериор. Освен непрецизно работещата си кормилна уредба, моделът не показва други фрапиращи недостатъци.
3. Skoda Fabia 1.4 TDI Greenline - 459 точки
Във версията Greenline извънредно сполучливата сама по себе си Fabia постига икономичността с цената на осезаеми лишения – шумната и груба работа на трицилиндровия двигател, вялата динамика, прекалено дългите предавателни числа на трансмисията и тесните енергоспестяващи гуми отреждат на модела последното място в теста.
Технически данни
1. Ford Fiesta 1.6 TDCi Trend - 487 точки | 2. Renault Clio 1.5 dCi FAP Exception - 476 точки | 3. Skoda Fabia 1.4 TDI Greenline - 459 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 90 к. с. при 4000 об./мин | 103 к. с. при 4000 об./мин | 80 к. с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
13,3 с | 11,8 с | 13,2 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м | 40 м | 43 м |
Максимална скорост | 175 км/ч | 186 км/ч | 170 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,9 л | 6,7 л | 6,4 л |
Базова цена | 26 190 лева | 19 450 евро | 17 390 евро |
от простаците от АМС към ДА БЕ
Много моля многоуважаемият и така информиран по различни въпроси от житейското поприще посетител, нарекъл себе си "ДА БЕ", да намери цена на въпросната модификация на Шкода Фабия, нека я публикува тук, би било много интересно както за останалите посетители на сайта, така и за самите вносители на Шкода за България, които просто не внасят Fabia Greenline. Благодаря предварително.
elitawto
По добре кола на 1-2 години от Германия от колкото нова от България!!! На мен лично най много ми харесва фиеста-та!
nov
abe nz za vas ama 17 000 evro za takava malka kola mersi predpo4itam si vtorata upotreba tiq pari mnojko mi se vijdat
десо
Моята октавия 2.0тди ми гори 5.7 градско ама това не означава че всички октавии горят толкова.Ако я караш ти сигурно ще я свалиш на 5 ако я карат AMS сигурно ще е 9.
BAT_J
Да внеса едно уточнение, според производителя харчи 7.7, според AMS 8.3, а в действителност 9. Разходът на гориво е един от най-относителните показатели на един автомобил. Въпреки всичко съм съгласен, измерванията на AMS могат да служат за ориентир и са достатъчно достоверни.
Косьо
fjh, далеч съм от мисълта да споря с теб за смисъла от дизелите. Аз лично винаги бих предпочел бензин. Работата е в друго - разходът на гориво се мери от всеки производител и от всяко списание по различни критерии и при различни условия. Примерно Hyundai i30, който по заводски спецификации харчи 7.7 градско, според AMS харчи 8.3. Полезното при германците е, че те наистина мерят старателно, с точност до грама (за целта даже ползват външен резервоар, а не този на колата). Такова измерване няма как да ти каже колко ще ти гори на теб подобна кола, но можеш безпогрешно да сравниш отделните модели при абсолютно равни условия
Марто
Вие неграмотни ли сте? ПИШЕТЕ НА КИРИЛИЦА!!! ПОСЛЕ ДАВАЙТЕ ОЦЕНКИ.
fjh
2000 ama to i pe4kata na tiq oboroti 6te gi smenq bez da tarsq ikonomii mi gori 8-8.5 kolkoto gi davat tiq pe4ki ama kato se ima predvid 4e e s 15godini po-stara i 6-7pati po-evtina da ne govorim 4e e po udobna ot tiq lilliput4eta deto im iskat po 30 000lv i za kakvo s 15 godi6na kola ne izdarjat sravnenie
deso
да ама като караш сменяш сигурно на 1300 обората.
fjh
proslovutite za germanski spisaniq dizeli deto davat ikonomii ama drug pat sas toq razhod deto go davat idva 4e gradsko gorqt kam 8 imam opel astra 1.4 86 hp 94godina gori 7benzin gradsko s malko zor pada na 6 taka 4e kato gi hvalite tiq bokluci pone malko se zamislqite
той
Че тея малките горят ужасно много, направо като джип ... с тези малки двигатели, аааа не ми харесва