Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Ford Focus ST, Skoda Octavia RS, VW Golf GTI: Трибой на компактни спортисти

19.12.2013 11:27 4
4
2571896134
Туит

Въпросът за първооткривателството има лесен отговор – естествено, първият беше VW Golf GTI. Независимо от това той е принуден отново и отново да защитава царската си титла при компактните спортни модели – този път срещу сестрата по концерн Skoda Octavia RS и Ford Focus ST.

Дори ако не горите от възхищение към VW Golf , няма как да не признаете, че GTI е оригиналът, който въведе собствен стил и се превърна за мнозина в пример за подражание, а всички компактни спортни модели неизбежно трябва да се съизмерват с него. Неговата сянка изглежда значително по-голяма от фигурата му и много от конкурентите просто бяха погълнати от нея. Новата Skoda Octavia RS има намерение да избегна подобна съдба не само в символичен план с по-дългото си междуосие и обособения багажник. А Ford Focus ST надува широки „бузи”, демонстрирайки масивно присъствие.

Ford Focus ST излиза извън рамките


Едно е ясно: и трите модела претендират за ролята на първи автомобил в семейството, който да разсейва скуката по ежедневния път до работното място и с който пътешествието през отпуската да не е само мъчение. Същевременно над всичко витае надеждата за много повече наслада от живота, отколкото може да предложи един нормален автомобил. Най-вече Ford Focus ST предлага точно този полъх на авантюризъм, от който инженерите все повече лишават доведените до съвършена универсалност модели.

Focus ST излиза извън рамките не само визуално, но и като поведение. Грубоватият маниер на модела проличава още при стартирането на четирицилиндровия турбомотор. Да, така е – и ние проляхме горчиви сълзи за гръмогласния петцилиндров двигател на предшественика, когато предписанията за отработили газове го изпратиха в небитието. Но кралят е мъртъв – да живее кралят! Двулитровият агрегат на Ford Focus ST издава тръбни звуци като стадо елени и изобщо няма акустиката на „разумно решение”. По-нежните натури може да нарекат това излишна шумотевица, по-емоционалните обаче сигурно ще го заобичат.

В сравнение с модела на Ford дори VW Golf GTI изведнъж започва да ви звучи кротко. Той също използва „саунд композер”, за да подсили и насочи към кабината гърления звук от всмуквания въздух. GTI обаче е просто по-съобразен с пътуването на дълги разстояния и не увеличава толкова натрапчиво басовите честоти. Повече въпроси предизвиква звуковото оформление в Skoda Octavia RS – въпреки че под предния капак работи почти същият двулитров мотор (GTI на Golf Performance е с 10 к.с. по-мощен), той бучи някак неестествено грубо и тътнещо.

Skoda Octavia RS – между два стола...

Макар тази акустика да хармонира с биещия на очи заден спойлер на Skoda Octavia RS, всичко това не образува органично единство с ориентирания към максимална полезност във всекидневието вътрешен простор – затова и царицата на багажниците сякаш изпада между два стола, което, от друга страна, я прави не толкова привлекателна за онези, които търсят спортен модел за семейна употреба. С комби версията си обаче тя би могла, подобно на предишния модел, да задоволи привържениците на автомобили с транспортни възможности и спортен дух и да се радва на значително по-добро търсене дори и като икономичен дизелов TDI СR – комби вариант, какъвто не можете да намерите нито при VW, нито при Ford.

Наистина и в модела с полегат покрив и голям заден капак мястото е предостатъчно за ваканция с цялото семейство, но специално за дълги пътешествия комфортът на окачването на Octavia се сблъсква с определени граници – защото дори срещу доплащане Skoda не предлага адаптивни амортисьори като в GTI, способни да осъществят по съвършен начин шпагата между комфортно и състезателно шофиране. Едва с пълен товар Skoda Octavia RS доказва добър капацитет за поемане на неравности по лоши пътища – колкото по-груби са вълните по настилката и колкото по-бързо се движите, толкова по-добре работят пружините и амортисьорите, проявявайки класически характер на спортно окачване.

Но колкото и да пришпорвате Octavia, трудно можете да запалите искрата на очарованието. RS се усеща като такъв, какъвто е – голям. Размерите на каросерията ограничават подвижността, което може да бъде измерено и в тестовете за динамика на пътя. В сравнение с VW Golf GTI моделът на Skoda изостава в изпитанията с бърза смяна на лентата.

Golf GTI се откъсва пред всички

Всъщност на Skoda Octavia RS в никакъв случай не й липсва готовност за премерване на силите – при измерванията на ускорението тя дори изпреварва по-мощния с 30 к.с. Focus. Но и тук бива победена от VW Golf GTI – особено между 180 и 200 км/ч. При това RS е единственият от трите модела, който участва в теста с трансмисия с два съединителя, неоспорим лидер по бързина на превключване. Когато правихме сравнението, чешката дъщерна фирма на VW не разполагаше с версия с механична предавателна кутия.

Но предимството, което скъпата техника донесе на Octavia, се оказа по-скоро мнимо. Понеже автоматичната трансмисия не действа според спортните амбиции на водача, той е принуден да се намесва със скоростния лост – защото тестовият автомобил не разполага с практичните планки на волана.

След това се качвате във VW Golf GTI и бързо установявате, че стегнатото ръчно превключване с Н-образна схема може да задоволи пилота напълно. И без това конструкторите са довели GTI до съвършенство в такава степен, че единствените критики биха могли да бъдат отправени към цената – и евентуално към самото съвършенство.

Защото VW Golf GTI отдавна е престанал да бъде онзи компактен хулиган и е дисциплиниран до нивото на спортно гран туризмо, ориентирано към максимална ефективност. Никой друг от трите модела не оползотворява по-ефективно горивото, превръщайки го в по-добри динамични показатели и не се промъква по-бързо между пилоните – и не взема толкова остро завоите по планинските пътища благодарение на намесващата се чрез спирачките електронна блокировка на диференциала. Прецизно, компетентно и леко като на игра.

Светът на вечния щурм

Това се оказва и действителната поука от теста по открито шосе: само спортен модел с достатъчно еластично окачването може да задържи колелата си на пътя при всички обстоятелства, да предложи най-доброто сцепление, стабилно спазване на посоката и благодарение на това да изпревари всички – включително и „диви кучета” като Ford Focus ST.

Моделът на Ford като никой друг се впуска с удоволствие в един свят на вечния щурм, обхваща своите пътници с подчертаните странични опори на своите седалки, и с допълнителните контролни уреди за налягане на турбокомпресора и на маслото, както и за неговата температура, носи атмосферата на моторните спортове. Очевидно Ford Focus ST крои големи планове. И действително – той сякаш има намерение да оглади като валяк шосето пред себе си, да понесе ударите на всички неравности по пътя и да изпита всички несгоди на центробежните сили – докато и пилотът, и машината плувнат в пот, принудени да действат на ръба на възможностите си. С Ford Focus ST трябва да водите борба, за да на загубите контрол над посоката, понеже задвижващите сили карат модела с предно предаване да се стрелка рязко насам-натам. Затова ако не държите волана здраво, по-добре поддържайте ниско налягане на компресора, когато карате по лош път.

VW Golf GTI следва Focus без усилия

Така човек изпитва чувството, че шофира ужасно бързо и при толкова екшън се надява да регистрира отлични показатели. Още повече, че спортистът на Ford реагира на промяната в натоварването с капризно поднасяне на задницата, преди всъщност доста късната намеса на системата ESP. И точно тук емоциите замъгляват критичния поглед към реалността: по-слабият с 20 к.с. VW Golf GTI в огледалото за обратно виждане ви следва без усилия, очертавайки чиста линия в завоите, а водачът му изобщо не изглежда изтормозен. Ясно защо: той не е принуден да изтърпява ударите на окачването, да стиска волана и да води скоростния лост по дългия път към всяка предавка.

Разбира се, че всичко това може да е изключително забавно като начин за активно прекарване на свободното време. Изведнъж попадате в света, съществувал преди строгите механизми за контрол. Наистина може да е много вълнуващо да играете ролята на укротител на див жребец и да го принуждавате да се подчини на волята ви. Но за това е необходим известен опит, какъвто не всеки потенциален купувач притежава. Ford Focus ST е машина за знаещи и преди всичко за можещи.

Тук необуздаността не само е черта на характера, но и става част от всекидневното изживяване. Определено в това сравнение моделът на Ford предлага най-драстичното бягство от сивата действителност – неговата страстна натура ви изпълва с въодушевление, но трябва да се съгласите да живеете с нея всеки ден, а и да можете да си го позволите. Защото в спортния режими четирицилиндровият мотор на Ford Focus ST изпива най-големи количества от скъпия 98-октанов бензин, а дори и средният му разход в теста е с почти два литра на 100 км по-висок от разхода на VW Golf GTI и с литър и половина повече, отколкото изразходва значително по-голямата, но все пак малко по-лека Skoda Octavia RS. По-обилните CO2 емисии на Focus дори увеличават данъка (в Германия), което Ford (пак там) компенсира донякъде с малко по-ниската си цена.

Параметрите на победителя

Така в раздела за разходите Ford Focus ST е почти на едно ниво с Golf и Octavia, а в частта за безопасност се доближава до Skoda. С тези изключения той навсякъде изостава с повече или с по-малко. Неговият склонен към крайности нрав сигурно ще му донесе много почитатели, но малко спечелени точки в сравнителни тестове от този тип.

Skoda Octavia RS също се опитва да спечели предимства спрямо модела на VW – не толкова чрез радикализъм, колкото с повече място. Но това не може да впечатли VW Golf GTI, който контрира чрез добре обмислени детайли, като двоен под на багажника, по-добър комфорт при същевременно по-динамично поведение, по-нисък разход и по висока стойност при продажба на старо. Така той за пореден път определя параметрите, на които задължително трябва да отговаря един компактен спортен автомобил, за да се наложи над останалите. GTI е и продължава да бъде оригиналът.

Текст: Маркус Петерс



Заключение

1.VW Golf GTI Performance
529 точки
Чевръсто поведение въпреки комфорта, най-добри динамични характеристики въпреки икономичността – трудно някой може да се доближи до всестранните качества на GT.

2.Skoda Octavia RS
506 точки
Многото място в RS не е достатъчно за победа. Ходовата част е настроена прекалено стегнато, а управляемостта въпреки това не е въодушевяваща.

3.Ford Focus ST
462 точки
С радикалните си настройки Focus ST печели сърцата, но не и първите места в теста.


Технически данни

  Ford Focus ST Skoda Octavia RS VW Golf GTI Performance
Двигател и силово предаване      
Брой на цилиндрите / тип двигател: 4-цилиндров редови 4-цилиндров редови 4-цилиндров редови
Работен обем: 1999 см ³ 1984 см ³ 1984 см³
Принудително пълнене: турбокомпресор турбокомпресор турбокомпресор
Мощност: 250 к.с. (184 кВт) при 5500 об./мин 220 к.с. (161 кВт) при 4500 об./мин 230 к.с. (169 кВт) при 4700 об./мин
Макс. върт. момент: 360 Нм при 2000 об./мин 350 Нм при 1500 об./мин 350 Нм при 1500 об./мин
Предаване: предно. предно. предно
Трансмисия: 6-степ. механ.  6-степ. 2 съед. 6-степ. механ.
Стандарт за вредни емисии: Euro 5 Euro 6 Euro 6
Емисии СО2: 169 г/км 149 г/км 139 г/км
Гориво: бензин 98 Н бензин 95 Н бензин 95 Н
Цена      
Базова цена:  49 990 лв. 49 290 лв. 54 015 лв.
Размери и тегла       
Междуосие: 2648 мм 2680 мм 2631 мм
Предна/задна следа: 1544 мм / 1534 мм 1529 мм / 1504 мм 1538 мм / 1516 мм
Външни размери      
(дълж. × шир. × вис.): 4358 × 1823 × 1484 мм 4685 × 1814 × 1449 мм 4268 × 1799 × 1442 мм
Собствено тегло (измерено): 1451 кг 1436 кг 1391 кг
Полезен товар: 574 кг 476 кг 459 кг
Допустимо общо тегло: 2025 кг 1912 кг 1850 кг
Диам. на завиване: 11.00 м 10.50 м 10.90 м
Прикачен товар (със спирачки):   1600 кг 1800 кг
Каросерия      
Вид: хечбек хечбек хечбек
Врати / места: 4/5 4/5 4/5
Гуми на тестовия автомобил      
Гуми (отпред/отзад): 235/40 R 18 Y / 235/40 R 18 Y 225/40 R 18 Y / 225/40 R 18 Y 225/40 R 18 Y / 225/40 R 18 Y
Джанти (отпред/отзад): 8 J x 18 / 8 J x 18 8 J x 18 / 8 J x 18 7,5 J x 17 / 7,5 J x 17
Ускорение      
0-80 км/ч: 5 сек 4,9 сек 4,8 сек
0-100 км/ч: 6,8 сек 6,7 сек 6,4 сек
0-120 км/ч: 9,4 сек 8,9 сек 8,9 сек
0-130 км/ч: 10,7 сек 10,3 сек 10,1 сек
0-160 км/ч: 16,2 сек 15,4 сек 14,9 сек
0-180 км/ч: 20,9 сек 20,2 сек 19 сек
0-200 км/ч 27,8 сек 27,1 сек 24,6 сек
0-100 км/ч (данни на произв.): 6,5 сек 6,9 сек 6,4 сек
Макс. скорост (измерена): 248 км/ч 245 км/ч 250 км/ч
Макс. скорост (данни на произв.): 248 км/ч 245 км/ч 250 км/ч
Спирачен път      
100 км/ч студени спирачки празен: 36,9 м 37 м 36,2 м
100 км/ч студени спирачки с товар: 36,9 м 36,3 м 36,4 м
Разход на гориво      
Разход в теста л/100 км: 10,8 9,3 9
мин. (тестов маршрут на ams): 6,4 6,2 6,1
максимален: 14,6 11,8 11,6
Разход (л/100 км ECE) данни на произв.: 7,2 6,4 6
Коментари

trex
Е то пък оставаше и Форда да спечели. Бил "най-спортен", това да не е Ламборгини.

Станислав
Без да чета знаех кой е първи(според списаниет).За AMS друго освен Мерцедес и Фолксваген не съществува.Като рекламна диплянка е станало списанието.

Самуил Копринков.
Октавия RS с механична скоростна кутия,има по-висока максимална скорост и ускорява по-бързо от тази с DSG-с два съединителя!По заводски данни 248км.Но постига повече във всички тестове! Джантите на Октавията са 7.5J. Трябваше да са наравно,защо така нагрубихте Форда,той има и други предимства,които не посочвате.Той е най спортно ориентиран,а нали това е идеята на автомобилите. Октавията,е ясно че ще друса,след като Голфа е с адаптивни амортисьори. Ще рече човек,че някой заклет Пернишки Голфаджия я е писал тази статия.

Борисалав
Гениално глупав тест, тук сравнявате перформанс версиите на трите модела,...за бога... това е по-скоро авто мото псевдо поезия, нищо адекватно не прочетох, все едно текста е възложен на жена добра в писането не и в карането на спортен автомобил.

comments powered by Disqus