Кой казва, че транспортните задачи и спортните изживявания трябва да се изключват помежду си
Ford Focus ST Turnier и Seat Leon Cupra ST. Две практични семейни комбита, които се справят еднакво добре както с превоза на много багаж, така и със спортното каране. Seat впечатлява със своя горещ темперамент, а Ford може да се похвали с по-сериозен транспортен талант. Бързи и все пак практични? Тези два автомобила обединяват в себе си качества, които ги превръщат в интересно явление за компактния клас.
„Хайде престанете най-сетне всеки път да се ровичкате в тези багажници бе, хора!”, вероятно ще ви се поиска да изкрещите в този момент – или поне на част от вас. Само че точно този път няма да сте съвсем прави – ако някой наистина не дава пет пари за това колко побира багажника на автомобила му, надали ще се спре на комби, било то и спортно. Все пак и двамата участници в теста могат да бъдат поръчани и във вариант хечбек и съответно да бъдат по-привлекателни на външен вид. Ако се заровим в данните за предлагания товарен обем, на пръв поглед Seat изглежда като професионален транспортьор: 587 литра е номиналният обем на неговия багажник (Ford: 476 л), а при сгънати задни седалки стойността достига 1470 литра (Ford: 1502 л). В реални условия обаче още щом отворите задния капак, няма как да не се запитате къде, по дяволите, е изчезнал този внушителен на хартия обем. В добре изработения, но нисък товарен отсек е практически невъзможно да съберете големи предмети. Тестовете за проверка на максимален размер на превозваните товари показват абсолютно същото – всичко, което е по-високо от 56 сантиметра, ще трябва да бъде поместено в допълнителен багажник на покрива. Или в ремарке. Или просто да бъде превозено с друг автомобил, но не и с този. През голямата пролука за товарене във Focus могат да влизат значително по-обемисти предмети (с височина до 72 сантиметра).
Абревиатурата ST събужда големи очаквания
Защо тогава Ford все пак не успява да спечели при оценката на каросерията? Това се дължи на неговата недотам интуитивна ергономия, на шумовете, които се долавят при каране по разбити участъци, както и на малко лежерната изработка в областта на товарното отделение. По отношение на безопасността Focus също не успява да блесне с нещо особено. Факт е, че той се предлага с още по-богат избор от системи за подпомагане на водача, но спирачната му система далеч не е толкова добра, колкото тази на испанския му опонент. За спирането от 190 километра в час например Ford се нуждае от шест метра повече в сравнение със Seat. Което всъщност е донякъде изненадващо, защото мощните спирачки са едно от нещата, които сме свикнали да очакваме от спортните модели на Ford.
Изобщо абревиатурата ST при Ford традиционно създава големи очаквания – ние например веднага се сещаме за страхотните петцилиндрови мотори от близкото минало. За съжаление тяхното време вече отмина, но модерният четирицилиндров наследник е запазил голяма част от характерните особености на своя култов предшественик. Акустичният дизайн очевидно е бил важна част от проектирането на модела. Четирицилиндровата машина под предния капак на Focus може да се похвали с очарователен звук – и сс много добра тяга. При пряко сравнение със Seat обаче прави впечатление, че двулитровият двигател на Ford се нуждае от малко повече време, когато се ускорява от ниски обороти и като цяло реагира малко по-бавно при подаване на газ. Това няма как да се дължи на разликата от десет нютонметра, а по-скоро донякъде е следствие на обстоятелството, че при испанския модел максималната тяга се достига с 250 об./мин по-рано. Най-съществената разлика обаче е другаде – Focus тежи със 111 килограма повече от Leon. Резултатът от това проличава особено ясно при спринта от 80 до 120 км/ч. По-високото тегло логично се отразява негативно и на разхода на гориво. Средно Ford изразходва 9,9 литра на 100 километра, докато Seat се задоволява с 9,5 л/100 км.
Когато границите на физиката са вече близо
Време е да се качим в Seat. Нещо, което моментално ни прави впечатление: седалките тук са монтирани доста по-ниско. Позицията зад волана е като в истински спортен автомобил – и това е добре. Комби или не, Cupra не желае да изневери на своите спортни гени. Макар двулитровият мотор от Volkswagen да не звучи толкова завладяващо, колкото своя противник, тягата му е респектираща. И понеже всеки инженер, който някога се е занимавал с настройки в областта на ходовата част, е пределно наясно, че 350 нютонметра няма как да не натоварят предния мост, тук имаме и самоблокиращ се преден диференциал. По този начин предните колела превъртат наистина рядко като за автомобил с предно задвижване. Дори в много остри завои предните колела не отслабват мощната си захапка в асфалта, което се усеща по втвърдяващото се кормилно управление. Усещането в този автомобил на моменти наподобява за състезателна
машина в цивилни доспехи – подобно явление се наблюдаваше и при първата генерация на Focus RS.
На ST му се налага да се справя без механичен блокаж на диференциала, поради което водачът скоро започва да усеща как 360-те нютонметра се стоварват върху предния мост: веднага щом се покачи налягането в турбокомпресора, предните колела започват да губят сцепление, а във волана се появяват вибрации. Настройката на окачването е подчертано твърда, но все пак достатъчно гъвкава, за да се осигури прилично поведение върху неравна настилка. Все пак Seat е този, който показва как един автомобил от подобна категория може да вози наистина добре. Неговите адаптивни амортисьори елиминират всяка вероятност за разклащане на каросерията, но и не позволяват на неравностите да предизвикват твърде груби сътресения. Като цяло Cupra се управлява по-прецизно и по-предвидимо – субективното усещане за лекота е наистина впечатляващо – зад волана й човек би казал, че се намира в модел, който е с един номер по-малък от Focus. Така че който желае да използва комбито си като спортен уред, безспорно ще остане доволен от възможностите на Seat. Като част от допълнително предлагания Performance пакет дори се открояват спортни гуми (Michelin Pilot Sport Cup 2). Нека не пропускаме и спортната спирачна система Brembo с четирибутални апарати плюс перфорирани дискове отпред с размер 370 x 32 милиметра. За подобни екстри на купувачите на Ford ще им се наложи да се обърнат към някой тунинг специалист.
В крайна сметка по един или друг показател Ford успява леко да скъси дистанцията спрямо Seat, победата заслужено отива при испанския модел. Той просто е по-доброто от двете спортни комбита – макар и с уговорката, че е повече спортен автомобил, отколкото практично комби.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс Дитер Зойферт
Оценка
Ford Focus ST Turnier - 385 точки
Ford определено се представя като по-практичното комби, но това е и единственият показател, по който той се налага над Seat – ако не броим субективната оценка за звука на двигателя, за която обаче не се полагат точки.
Seat Leon ST Cupra - 413 точки
С изключение на сравнително високата цена и ограничените възможности за превоз на обемисти товари, Seat не си позволява никакви слабости. Той успява заслужено да спечели всички категории при оценката на качествата.
Технически данни
Ford Focus ST Turnier | Seat Leon ST Cupra | |
---|---|---|
Работен обем | 1997 | 1984 |
Мощност | 184 кВт (250 к.с.) при 5500 об./мин | 195 кВт (265 к.с.) при 5350 об./мин |
Максимален въртящ момент |
360 Нм при 2000 об./мин | 350 Нм при 1750 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,8 сек | 6,7 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
37,8 м | 36,6 м |
Максимална скорост | 248 км/ч | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,9 л/100 км | 9,5 л/100 км |
Базова цена | 61 380 лева | 49 574 лева |