През годините представителите на компактната SUV категория като Ford Kuga и Hyundai ix35 постепенно еволюираха, превръщайки се в привлекателно за мнозина съчетание от многофункционалност и елегантност. Отлично допълнение към динамичната външност на двата модела с двойно предаване са темпераментните двулитрови мотори с мощност 163 и 184 к.с.
Амбициозното развитие на компактния сегмент на SUV класа може без никакви уговорки да се окачестви като хронология на успеха, но завоюваните пазарни позиции трябва да бъдат защитавани. В това отношение ситуацията напомня почти едно към едно историята на вановете, които напоследък биват атакувани успешно от много страни – не на последно място и от споменатите представители на SUV категорията. Илюстрация на най-новата вълна в тенденцията на развитието на компактните модели с двойно предаване са новият Hyundai ix30 и неговият европейски конкурент Ford Kuga. Със своята модерна стилистика и мощни двулитрови двигатели те поставят ясен акцент върху динамиката.
Показност
Енергията буквално прелива от външния дизайн на съперниците, отразявайки в изненадващо висока степен храбрите послания в рекламите на двата продукта. Kuga подчертава употребата на прочутата със своята динамика на пътя платформа на Focus, демонстрирайки нова интерпретация на фирмената стилистична философия с красноречивото название Kinetic Design.
Наследникът на Tucson в гамата на Hyundai не остава по-назад – ix35 къса категорично с ръбестите форми на класическите всъдеходи и се насочва към динамичната линия, увенчана от агресивна физиономия с напрегнато присвити „очи”. Драматичната промяна на пропорциите на новия модел също говори ясен език – каросерията на ix35 е по-ниска и по-широка, но е с цели девет сантиметра по-дълга от тази на предшественика. Този ръст осигурява повече пространство в багажника и на задния ред седалки, с което ix35 става също толкова удобен за фамилна употреба, колкото и конкурента му от Ford.
Във всекидневната
С оглед вероятността за често пребиваване на деца на борда следва да се отбележи фактът, че почти всички повърхности в интериора на корейския модел са доста лесни за почистване – за съжаление това е може би единственото предимство, което има широката употреба на твърди пластмаси. Вътрешният дизайн е безспорно привлекателен, качеството на изпълнението е както трябва, но усещането при допир до икономично подбраните материали определено не е на висотата на стилистиката. Ефирно усещане за лукс се наблюдава едва при ниво на изпълнение Premium с неговите кожени тапицерии на седалките.
В интериора на Kuga има значително повече блясък. Пластмасите с твърда повърхност тук наподобяват алуминий, а останалите радват с мекота при допир. С това моделът на Ford оправдава по-високата си цена и демонстрира качества от по-висока класа. Практичността също не е забравена от конструкторите, които са намерили добро решение за съхранение на лесното за обслужване навиващо се покривало на багажния отсек – когато не е необходимо, то може да се прибере под двойното дъно на багажника, където има достатъчно място и множество отделения за други дреболии. При Kuga не се налага непременно да отваряте и целия заден капак, когато искате да приберете нещо дребно. За целта може да се ползва само отделно отварящата се горна част. Единственият по-сериозен дефицит по отношение на функционалността на интериора е липсата на място за съхранение на големи бутилки за напитки.
Моделът на Hyundai предлага такава възможност наред с много други места за разполагане на всичко необходимо за едно удобно пътуване. В същото време сгъването на задните облегалки при него води до отчасти наклонена повърхност на товарното пространство, което ограничава неговата функционалност. Липсват (както и при Kuga) и възможности за надлъжно регулиране на задния ред седалки, с което двамата съперници в компактната SUV категория все още показват отчетливо изоставане от гъвкавостта на вановете.
По отношение на оборудването обаче силите са практически изравнени. Още в базовия си вариант ix35 разполага серийно с климатична инсталация, аудиосистема със CD-плейър, aктивни опори за главите на водача и пътника до него, както и с алуминиеви колела, a тестовият екземпляр Premium наистина прави чест на името на това ниво на оборудване. При него в стандартния комплект влизат още темпомат, отопление на седалките, 17-цолови колела, сензор за дъжд, автоматичен климатик и споменатите вече кожени тапицерии. Версията Titanium на Kuga предлага сравнимо изобилие, но се ограничава с комбинация от кожа и текстил при облицовката на седалките, а отоплението им изисква допълнителна инвестиция. Тук предимството определено е на страната на ix35 – моделът на Ford e с почти 2000 евро по-скъп от този на Hyundai с неговата изискваща доплащане автоматична трансмисия.
На пътя
Kuga успява да се реваншира в друга дисциплина – в динамиката на пътя. Височината на каросерията сякаш се стопява, автомобилът следва прецизно командите на волана без каквото и да било клатушкане, а при рязко отнемане на газта или употреба на спирачката в завой задницата внимателно напомня за себе си с леко поднасяне – водачът остава с усещането, че предаването на въртящия момент за миг се премества от колелата на предния върху тези на задния мост. Разпределението на тягата при Kuga се осъществява от съединител Haldex 4, който се грижи за насочването на необходимото количество назад при необходимост. Тези спортни качества може би не са в идеална хармония с малко опърничавия двулитров дизел, но за щастие стабилното поведение на пътя при Kuga не се заплаща с дискомфортна работа на окачването. Напротив – компактният SUV преминава неравностите с похвална мекота.
На пръв поглед ix35 също се справя успешно с тази задача, но доброто впечатление си отива още след първата поредица от къси вълнообразни неравности, които привеждат ходовата част в състояние на неособено комфортна високочестотна вибрация, проникваща безпрепятствено в краката, телата и главите на пътуващите. Отдавна не бяхме попадали на толкова ясно изразена слабост в това отношение при нашите тестове. По завоите каросерията на новия Hyundai показва осезаемо отклонение от вертикала, а в реакциите му на волана личи известно забавяне. Твърде бързото влизане в завоя води до силно изразена тенденция към недозавиване, предните гуми изразяват шумно своя протест, а системата ESP бърза да се намеси с енергично прилагане на спирачно усилие. През това време водачът има възможност да установи дефицита на странична опора в предните седалки.
Извън пътя
Hyundai ix35 е в състояние да остави своя конкурент зад гърба си само в пресечен терен, макар солидно изглеждащата защита на пода на Kuga да вдъхва повече доверие и амбиции за сблъсък с предизвикателствата извън асфалтовите пътища. В действителност става въпрос по-скоро за екшън украшение, а Haldex съединителят на двойното предаване не дава на водача никаква възможност за индивидуален избор и управление на работата на системата 4х4 в пресечен терен.
При Hyundai ix35 централният диференциал може да се блокира с бутон на арматурното табло, а моделът разполага и със система за подпомагане на спускането по стръмен наклон. По-високият въртящ момент на двигателя на корейския SUV също помага на движението в сложен терен и, разбира се, се отразява положително и на динамиката при изпреварване по асфалтовите пътища. Двулитровият турбодизел на ix35 работи грубовато, но тласка мощно компактния SUV и дава отлични резултати по отношение на ускорението. При това по-мощният от този на Kuga двигател успява да победи съперника си и в раздела за разходите, демонстрирайки с около половин литър по-ниска средна консумация на гориво на 100 километра. С натискане на бутон може да се активира и режим Eco, при който двигателят не ползва пълната си мощност, а автоматичната предавателна кутия се стреми към ранно превключване и поддържане на по-високите предавки. По този начин средният разход на ix35 може да бъде сведен до малко над шест литра на сто километра.
Плюсове и минуси
Най-голямата икономия на средства обаче предлага самата покупка на корейския модел. Допълнително оборудваният с 19-цолови колела Kuga е с почти 2500 лева по-скъп от своя съперник, обзавеждането му е по-скромно, a поддръжката – по-скъпа. Hyundai нанасят сериозен удар и по отношение на гаранционните условия, предлагайки пет вместо предписаните от закона две години, към които се придържат във Ford. Все пак при Kuga има възможност за разширяване на гаранцията срещу допълнително заплащане.
Защо при това положение ix35 се оказва по-несполучливият избор? Главната причина за изоставането му са слабостите в раздела за безопасността. За модела на Hyundai не се предлагат ксенонови светлини, а спирачната система показва посредствени резултати, придружени с изявен спад на спирачното усилие при натоварване. При наличие на подобни динамични амбиции и възможности сигурното овладяване на автомобила при спиране е част от абсолютно задължителната програма.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Версии само с предно предаване
Напоследък търсенето на SUV модели без класическото за сегмента двойно предаване нараства непрестанно. Общото между тези версии и традиционния представител на тази категория се ограничава до външния вид и по-високата позиция на седалките, но тези фактори очевидно се оказват по-значими за съвременния потребител от предимствата на схемата 4х4. Вариантът с предно предаване на Kuga се предлага само в съчетание с дизеловия агрегат с мощност 140 к.с., докато корейците дават възможност за избор между двулитров бензинов мотор със 163 к.с. и същия по обем дизел със 136 к.с.
Оценка
1. Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 Titanium - 471 точки
Още в разделите за безопасност и комфорт Kuga успява да набере труден за стопяване аванс пред ix35 и дори слабостите на модела на Ford по отношение на разхода на гориво, ускорението и цената не успяват да го изместят от позицията на победител в теста.
2. Hyundai ix35 2.0 CRDi 4WD Premium - 460 точки
Моделът на Hyndai е доста по-евтин и по-добре оборудван от своя съперник, но доброто му представяне в раздела за разходите не успява да компенсира неубедителните резултати в спирачния тест и недостатъците по отношение на комфорта на возене.
Технически данни
1. Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 Titanium - 471 точки | 2. Hyundai ix35 2.0 CRDi 4WD Premium - 460 точки | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 163 к.с. при 3750 об./мин | 184 к.с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
11,1 с | 9,5 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
40 м | 42 м |
Максимална скорост | 192 км/ч | 195 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,9 л | 8,3 л |
Базова цена | 60 600 лева | 32 040 евро (в Германия) |
Дървен4епов
Не стана ли ясно: Deutschland uber alles!!! Те на това се смеем. Хюндаите са едни от най-качествените автомобили в последно време. Сравнен с някой немски Куга обира всички негативи, ама Хюндая, аре сега моля ви се! По-добро от немското нЕма..., епа нEма.
kiro 4epa
Баце на какво се смееш, че не стана ясно.
Aнонимен
Оооохохохохо, аааааахахахахахах, хихихиххихихи!!! Голем смех!!! Оооооооох, ооооооох, заболе ме коремо!!!