Един срещу друг се изправят трима представители от особено популярна категория
С почти пълно оборудване, възможно най-мощния дизелов мотор и 400 нютонметра трите компактни SUV модела се втурват в атака. Ford Kuga и Hyundai Tucson предават големия въртящ момент към четирите колела, само Peugeot 3008 се задоволява с предно предаване. С ниския си покрив той се отличава сред събратята си с високи каросерии.
След като оригиналните някога SUV модели станаха част от масовия поток, отдавана е време за едно повторно индивидуализиране. Но консервативният пазар не оценява концептуалните иновации – например първият 3008 на Peugeot, едновременно ван и SUV, беше посрещнат с неразбиране. Поради това французите скроиха наследника му според изпитаната SUV рецепта, но все пак му придадоха външност с малко по-нисък покрив, а отвътре – космическа нотка в арматурното табло, защото не искаха да потънат докрай в конвенционалното. Все пак новият модел трябваше с нещо да се откроява сред конкуренти като Hyundai Tucson и Ford Kuga.
Впрочем от Ford също са открили нужда от модернизация при своята Kuga, затова са оформили наново предната част и са въвели нова луксозна линия, наречена Vignale. При нея компактния SUV модел е с почти пълно оборудване, поради което Tucson и 3008 също са дошли на теста в най-високите си версии – съответно Premium и GT. При Hyundai богатото оборудване се предлага най-изгодно и дори крайната цена остава най-благоприятна за клиента.
Почти толкова много екстри има на борда си и моделът на Peugeot, който печели точки със своята армада от серийни асистенти, но в замяна на това струва доста по-скъпо от базовата Kuga със същата мощност. От друга страна, версията BlueHDi 180 превключва предавките си автоматично, но пък насочва задвижващата сила единствено към предните колела. Tucson и Kuga поверяват 400-те нютонметра на двулитровите дизели на четирите си колела, обаче предавките им задължително се превключват ръчно. (В България ценовите листи включват автоматична версия на Kuga, по-скъпа с 3300 лв. и на Tucson, 3000 лв.)
На 3008 се разрешава да тегли по-малко
Понеже двата модела задвижват четирите си колела – което в компактния SUV клас днес все повече се превръща в изключение, – те са подходящи и за влекачи. На Kuga се разрешава да тегли 2100 кг (със спирачки), а на Tucson – 2200 кг. При 3008 ремаркето може да тежи най-много 1700 кг, което се отразява по-скоро негативно върху изгледите за продажба на старо.
Днес обаче темата за ремаркетата далеч не е така важна, както в първите дни на SUV движението, когато това беше един от съществените аргументи „за”. В наши дни наред с фактора „харесване” е от значение по-скоро обемът на багажника. Тук моделът на Ford прави впечатление с най-широк диапазон – като при пълна мебелировка предлага най-малко (456 л), а със сгънати задни облегалки – най-обширно (1653 л) пространство сред автомобилите в теста. И по темата за полезния товар е в сила заключението, че Kuga и Tucson могат да возят повече (и в двата случая почти 500 кг), докато на 3008 му позволяват да се нагърби с най-много 452 кг – но пък, от друга страна, той тежи с над 100 кг по-малко от конкурентите си.
Без особена гъвкавост в интериора
Така вече стигаме до полезните в практиката качества. По въпроса за гъвкавостта на вътрешното пространство SUV моделите изостават далеч зад вановете с подобни размери, които продължават да са по-добрият избор за семействата с повече деца. При нито един от участниците в теста задните седалки не могат да се изваждат или да се плъзгат. Сгъването на облегалките и промяната на наклона им са най-многото, на което са способни Ford и Hyundai.
И трите автомобила имат подвижен под на багажника, а моделът на Peugeot разполага в допълнение и с освобождавани откъм задния капак облегалки. Когато те се сгънат, се получава равна площ – също както е при Tucson и при Kuga. Представителят на Ford може да ви обърка с един невзрачен на вид капак, предназначен да скрива механиката на седалката.
Според актуалната мода задният капак може да се отваря и затваря с електрически механизъм, при Hyundai това е дори серийно. Кореецът предлага на пасажерите си не само най-много място, но и най-добре оформената задна седалка с достатъчно пространство пред краката и адекватна опора за бедрата. С това той си осигурява солидна преднина в раздела за каросерия.
Хората от Peugeot пък следват свой собствен път. По-ниският покрив например води до най-малко пространство над главите, а монтираната сравнително дълбоко шофьорска седалка няма нищо общо с извисяващия се трон във Ford. Интериорът с цифрови контролни уреди и миниволан се отклонява от грижовния уют на SUV модела в посока към самолетен кокпит. Дори лостът на автоматичната трансмисия би могъл да бъде интерпретиран като изнесена напред ръчка за реактивна тяга.
Така 3008 демонстрира своята модерна страна и с богатия си мултимедиен асортимент маркира тенденции в посока към „Автомобил 4.0”, като същевременно разгръща над своите пътници плаща на асистентите за сигурност. Само с това моделът на Peugeot набира 14 точки преднина пред Tucson.
Неравностите проникват в кабината
Все пак остава объркването, причинено от подравнения отгоре и отдолу миниатюрен волан и Playstation чара на контролните уреди. В по-високо положение кормилният кръг закрива дигитално представените кръгли циферблати (да, драги симпатизанти, показанията могат да са и във вид на диаграми с колонки). Ако свалите волана по-ниско, той става – точно така – твърде нисък. Объркващо нисък за SUV модел.
Едва-що усетили хиперактивните реакции на кормилата уредба, обещаващи нетипично чевръсто за този клас поведение, отново се връщаме към реалността под формата на предпазливо поклащаща се каросерия и отчетливо намесваща се ESP. Но това все пак изисква по-малко привикване от комбинацията между неясната обратна информация от волана и влиянието на задвижването при ускоряване на излизане от завой.
Въпреки че конструкторите са настроили ходовата част на моделите толкова стегнато, че късите вълни по настилката проникват в кабината съвсем леко омекотени, тук нито можем, нито трябва да очакваме истински чевръсто поведение. За по-динамичен маниер на шофиране и трите автомобила са прекалено високи и главното, прекалено тежки; в това отношение по-леките и по-ниски комбита имат по-добри възможности. При това и возят по-добре, казано между другото.
Най-спортното в SUV моделите е названието на класа им – при което Kuga поне показва, че е възможно да се постигне приемлив компромис между задоволителен комфорт на окачването и отчетливо влизане в завой. Автомобилът прикрива най-добре недостатъците на високата си конструкция – посредством охотно контактуващия с водача преден мост, който винаги е готов да му разкаже много посредством кормилната уредба. А също и с палавия си заден мост – в типичен за Ford маниер Kuga отговаря на рязкото завъртане на волана и промяната в натоварването с отклоняване на задницата.
Tucson не позволява да бъде въвлечен в подобни авантюри. При всички обстоятелства той запазва стоическо спокойствие, ускорява, променя посоката и спира, без да проявява високи амбиции. Но само така ви се струва. Защото в действителност при упражненията за динамика на пътя именно той заобикаля пилоните най-бързо.
Само че кореецът прави всичко съвсем ненатрапчиво и тъкмо в това е неговата сила – той е вътрешно спокоен, не обещава присадени спортни маниери и изглежда като онова, което един SUV модел трябва да бъде на първо място – един полезен автомобил. При неговата система за двойно предаване дори може да се включи блокировка за по-висока проходимост с фиксирано разпределение на тягата. Единствено малко твърдата ходова част не се вписва в така очертания характер. Както и при повечето SUV модели, бихме пожелали и тук нещата да бъдат усъвършенствани в полза на по-добрия комфорт.
Критика може да бъде отправена и към мотора. Действително с 2.0 CRDi Tucson постига най-добри динамични показатели в теста, но е най-лакомият от тримата, съответно отделя най-много вредни емисии и отклонява най-силно стрелката на уреда, измерващ шума на място. С това той губи толкова точки, че се класира трети в оценката за качествата – и въпреки най-ниската си цена, най-доброто оборудване и най-дългата гаранция (пет години) до края на теста успява единствено да скъси дистанцията на изоставането си.
По-ниски разноски за гориво
С двойното си предаване Kuga може да тегли по-тежки ремаркета, което я прави по-привлекателна като употребяван автомобил – и й носи малък бонус в оценката за шансове при продажба на старо. Но понеже нейното първоначално купуване и зареждането й с гориво излизат по-скъпо, отколкото при 3008, моделът губи точки в раздела за разходи.
Както често се случва в сравнителните тестове, тъкмо последната част се оказва решаваща за победата. Peugeot излиза на финалната права със само две точки преднина в оценката за качества. И понеже е (малко) по-евтин от всъдехода на Ford, отчита (малко) по-нисък разход и съответно (малко) по-евтина поддръжка, в крайна сметка той печели (с малко) и състезанието в този тест.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. PEUGEOT
Макар че 3008 предлага по-малко място и липса на усет в кормилната уредба, той печели с най-много системи за подпомагане и мултимедийни възможности.
2. FORD
Чевръстата Kuga почти не проявява конструктивно обусловените недостатъци на SUV моделите. Затова пък нейният купувач трябва да инвестира повече пари срещу по-ниско качество на материалите.
3. HYUNDAI
Продължителна гаранция, простор, лесно управление на функциите, най-добро оборудване. И все пак – трето място, понеже Tucson изразходва повече гориво и отделя повече емисии от останалите.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ахим Хартман