Какво ли не обещават компактните дизелови SUV модели – да преодоляват пресечен терен, да се справят с всекидневните нужди на семейството, да са едновременно икономични и със спортен дух... Сега новата Skoda Yeti атакува утвърдените си конкуренти от Ford, Nissan и Toyota.
Сигурно истинският Йети би възприел това като уронване на престижа. Броди си той из ветровитите Хималаи, плаши брадясалите алпинисти и с упорити усилия си изгражда имиджа на страховито снежно чудовище. А после идва Skoda и кръщава на него един автомобил с физиономия на миловидно плюшено животинче.
Цели 15 години, след като Toyota създаде RAV4, преобличайки един компактен автомобил като всъдеход, и така изобрети класа на спортните работни автомобили (SUV), Skoda също се зарази от RAV манията. Други производители отдавна вече робуваха на тази мода: Nissan пусна през 2007 г. своя Qashqai, а през юни тази година Ford Kuga отпразнува първия си рожден ден. Това прави модела на Ford най-младия събрат на Yeti и същевременно негов най-опасен съперник. Той обаче не успява да осребри масивната си фигура, осигурявайки адекватно място за пътниците и багажа. Отпред ниската линия на покрива ограничава усещането за простор, отзад Kuga настанява своите пасажери върху една прекалено високо разположена седалка, която определено не предлага достатъчно комфорт. Разделеният на две заден капак е слабо утешение за малкия багажен обем.
Своенравен дух
Kuga като че ли се стреми да бъде повече спортен, отколкото работен автомобил. Ходовата част със стегнатото си окачване и добре настроени пружини и амортисьори свежда до минимум страничното накланяне и гарантира безопасно поведение на пътя – но не за сметка на комфорта на возене. За съжаление работещата на тласъци кормилна уредба и тромавата поради високия център на тежестта управляемост са причина автомобилът да се размине с най-добрите оценки. Принос за това има и двигателят. Маститите 1,7 тона собствено тегло претоварват двулитровия дизел, който на магистралата е принуден постоянно да работи на високи обороти, за да следва останалите от групата. Честите смени на предавките с леко и точно превключващата шестстепенна трансмисия и високите оборотни нива не влияят върху равномерния ход на агрегата с впръскване common rail, но пък се отразяват на неговия разход. Той е с един литър по-висок от консумацията на Yeti и RAV4.
Както и при другите модели в теста, системата за двойно предаване на Kuga е подходяща по-скоро за кротки разходки по лоши пътища, отколкото за сериозно катерене по чакълести сипеи. Водачът не може да влияе върху разпределянето на въртящия момент, управлявано напълно автоматично от Haldex съединителя. По-различно е при Qashqai, където с един кръгъл превключвател на централната конзола могат да се задействат три режима: предно предаване, двойно предаване с автоматично разпределение на въртящия момент според нуждите и твърдо съотношение 50:50 за предаваната към предния и задния мост задвижваща сила.
Нещо куца...
Това, че моделът на Nissan почти не се възприема като всъдеход, се дължи на неговия компактен и нисък силует. За да го постигнат, създателите на Qashqai са жертвали обзора от мястото на водача и в добавка – пространството над главите на пътниците. То е еднакво недостатъчно както над монтираните твърде високо предни седалки, така и над втория ред места с техния несполучлив релеф и хлъзгава тапицерия. Изобщо чувства се липса на комфорт – дори без товар стегнатото окачване предава навътре ударите от напречните фуги. Освен това - както и при останалите автомобили в теста - насрещният въздушен поток атакува безмилостно каросерията, когато надвишите 130 км/ч.
Въпреки добрите измерени стойности за динамика на пътя стремителното фучене по завоите не е по вкуса на Qashqai, който преодолява кривите със значително странично накланяне. Там, където Kuga и Yeti описват чисти траектории по зле поддържаните селски пътища, Qashqai със своя силно теглещ настрани преден мост се нуждае от повече широчина на платното.
Затова пък моделът на Nissan преодолява пътя между два завоя за броени мигове. Неговият двулитров турбодизел изсипва цели кофи въртящ момент към малко заяждащата шестстепенна трансмисия, достига с лекота 5500 об./мин, но същевременно жадно смуче гориво от резервоара. На сух път спирачките работят на добро ниво; върху настилки с различно сцепление (μ-сплит), обаче Qashqai, както и моделът на Toyota, проявяват известни слабости.
Без преструвки
Освен това на RAV4 му липсва всякакъв спортен талант - но пък той и не се преструва, че го притежава. При него гумите с голям балон заедно с непрецизната, осигуряваща слаба обратна връзка кормилна уредба образуват голяма коалиция, която го ограничава сериозно в областта на динамиката на пътя. В момента, в който автомобилът атакува някой завой малко по-смело, веднага се намесва ESP, нервирайки водача с пискливия си сигнал. Иначе човекът зад волана не забелязва нищо от работата на ламелния съединител, разпределящ въртящия момент между предния и задния мост – освен факта, че във всяка ситуация разполага с превъзходно сцепление. Пред трасетата в пресечена местност RAV4 предпочита дългите маршрути по шосе. С тях той се справя добре благодарение на своето хармонично (но малко твърдо върху напречни фуги) окачване. Икономичният, мощен 2,2-литров дизел го задвижва в сполучливо съчетание с прецизната шестстепенна предавателна кутия.
Отвътре RAV4 блести с най-голямо товарно пространство, демонстрира практически усет с многобройни вместилища за дребни предмети и глези пътниците с много място – само че върху неудобни седалки. Отпред смущават високата позиция на седене, както и малкото степени на регулиране на облегалките, а на монтираната прекалено ниско задна седалка й липсва достатъчно опора за бедрата. Все пак тя се дели на две асиметрични части, които се местят надлъжно и са с променлив наклон – едно предимство в сравнение с Nissan и Ford, що се отнася до гъвкавостта на интериора.
Плюшеното животинче
Това обаче не е достатъчно, за да бъде победен Yeti. Хората от Skoda са мебелирали своя модел с комплекта седалки от Roomster, т.е. и трите кресла могат поотделно да се плъзгат напред-назад, да се сгъват или да се изнасят от автомобила. Когато тясната средна седалка е извадена навън, двете външни места могат да бъдат плъзнати леко навътре едно към друго. Благодарение на подвижния под на багажника Yeti осигурява равна, макар и не много дълбока товарна площ. Освен това автомобилът създава най-добро усещане за вътрешен простор, пътниците седят дълбоко и удобно, а през една самостоятелна дюза автоматичният климатик освежава с хладен въздух дори седящите отзад.
С чувствително реагиращото си окачване в крайна сметка Skoda е една класа над конкурентите и по отношение на комфорта. Също толкова очевидно е превъзходството й при динамиката на пътя. Благодарение на ниския център на тежестта и прецизната кормилна уредба Yeti се управлява сигурно и чевръсто като компактен автомобил. Редките намеси на ESP протичат също толкова незабележимо, колкото работата на постоянното двойно предаване. С устройството за помощ при спускане, с възможността за ръчно задействане на офроуд режим за ABS, контрола на сцеплението и електронната блокировка на диференциала Yeti е най-добре екипираният за малки приключения извън пътя автомобил от всички в квартета.
Единственото несъмнено поражение на Skoda е в раздела за задвижването. Когато стартирате икономичния двулитров TDI, неговото чукане за кратко ви напомня отминалите дни на грубоватите агрегати с помпа-дюза. Освен това с шумната си флегматичност той показва, че не му е лесно с автомобил от калибъра на Yeti. Това е причината чешкото превъзходство в окончателната оценка да не нарасне още повече. Но и с 34 точки преднина пред класиралата се на второ място Toyota плюшеното животинче вече е взело страха на именитите си конкуренти.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Skoda Yeti 2.0 TDI CR 4x4 Experience
С отлично поведение на пътя, добър комфорт и ниски разходи Yeti набира достатъчно преднина, за да победи с явно превъзходство - въпреки своя наистина икономичен, но не особено мощен дизелов мотор и по-малката си каросерия.
2. Toyota Rav4 2.2 D-4D 4x4 Sol
Леката модернизация на модела не е достатъчна, за да се бори сериозно за победата. На RAV4 му липсват убедителен комфорт на возене, по-добри седалки и по-ефикасни спирачки. Затова пък получава много точки за изобилието от място, ниските разходи за поддръжка и изгодната цена.
3. Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 Titanium
Въпреки най-голямата външна дължина отвътре Kuga е много по-тясна от Yeti. Най-високото тегло, както и най-слабият и лаком мотор са причина SUV моделът на Ford да изостане доста назад. Само по отношение на безопасността и управляемостта той е на равнището на конкурентите.
4. Nissan Qashqai 2.0 dCi 4WD Tekna
Най-силните страни на Qashqai са неговият мощен, равномерно работещ дизелов мотор, както и разточителното серийно оборудване. Иначе с тесния си интериор, небалансираното си поведение на пътя и недостатъчното оборудване за безопасност той не може да предложи достатъчно убедителен цялостен пакет от качества.
Технически данни
1. Skoda Yeti 2.0 TDI CR 4x4 Experience | 2. Toyota Rav4 2.2 D-4D 4x4 Sol | 3. Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 Titanium | 4. Nissan Qashqai 2.0 dCi 4WD Tekna | |
---|---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- | --- |
Мощност | 140 к. с. при 4200 об./мин | 150 к. с. при 3600 об./мин | 136 к. с. при 4000 об./мин | 150 к. с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,8 с | 10,2 с | 11,0 с | 10,4 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
40 м | 41 м | 41 м | 40 м |
Максимална скорост | 190 км/ч | 190 км/ч | 180 км/ч | 190 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,7 л | 8,6 л | 9,7 л | 9,3 л |
Базова цена | 45 494 лева | 66 870 лева | 59 400 лева | 57 912 лева |
до Митко
Абе колега. Ти можеш ли да проумееш въобще до колко са истински тези тестове?!!!! Толкова са относителни, че трябва да си пълен лайк за да им повярваш! :(
Митко
Предлагам за затворим муцунките немски с реални факти и доказателства. 1 Задача: как да се натрие носа на VW i na Fordчетата. Решение на задачата: 1. http://www.youtube.com/watch?v=Twzq9kI_QIs 2. http://www.youtube.com/watch?v=cIjAaxj7MZM Е сега да ви видим малките немски копирачи и фордчетата разлюбени.
анонимен
do smehurko pi6a ti na latinica , 6toto ti mai na kirilica nemoje6 da 4ete6. az karam 6koda i iavno sam ot tapite 6koda4ii. ta ti mili mi smehurko kakva kola kara6, i za kolko pari ia vze, 6toto tezi sas 6kodite obiknovenno si gi vzemame ot magazina. i ne davai akal na 4ovek koito kupuva ot magazina kakva kola da kara 6toto toi iavno e dostata4no umen za da ima parite da si pozvoli imenno 6koda a ne nekoe bmw vtora raka sled 4elen udar.i nedei da govori6 gluposti za skoda i vw 6toto izlizat ot 1 zavod, da to4no taka zavoda v bosna e 1 , ot nego izliza golf i octavia. ka4i se da kara6 vw i skoda i osven dizain druga razlika nadali 6te otkrie6 . a kato pita6 za cena , ne vinagi cenata ti e ktiterii, za6to v usa audi Q5 struva 45 000 usd, a tuka 95 000 lv sa6tia model , a umnik, otgovori. 6koda e po evtinia variant na vw, i za tova e po-dobrata, vw na po niska cena , ako ima6 pari za nova kola razbira se ina4e gledai ot trotoara kak drugite karat istinski koli, sme6nik
анонимен
kuga the best
анонимен
Viva Yeti!!!
Forester
Viva Subaru !!!
Док
На Бат Сндо ще му кажа, че да говориш за офроуд, четейки каталога на колата е равностойно да кажеш, че си преспал с някоя мацка, след като си я гледал в някое списание. Шкода Йети има страхотно поведение в офроуд условия, разбира се съобразено с възможностите на компактния SUV 1, дори надхвърля очакванията. Бензиновия двигател не е добър за целта, а явтоматика се замисля много. Артикулацията на окачването е много добра, а офроуд пакета вкарва целия автомобил в режим подходящ за начинаещи. Разхода му остава около 6/100, дори след натоварване. Иначе, ако някой иска истински офроудър да се насочи към големите машини с разход над 14/100 и невъзможност за управление в града.
Янислав Пържичка
Meine dammen and herren: Дами и Господа, ние от ВАГ концерна създадохме тази реклама на шкода йети под формата на сравнителен тест. Надявам се не възразявате... :))
merama
Живи и здрави на всички. Пояснявам да е ясно,докато не можа да си позволя да карам Nissan Skyline R 35,ще карам Шкода. Човек трябва да е реалист,тук не е важно да плюем едни и да хвалим други автомобили. За мене е важно кога ще стигнем стандарт да можем всички да караме чисто нови автомобили. А с риск да накърня някого,за мене в момента и завбъдеще Японците ще водят хорото,искаме ли или не.Това е!
До VW
Кой ти каза, че италянските и френските каруци са прехвалени? Отидете във някой форумм всички само за части говорят и сервизи. Ако отидете в сервиз ви дават номерче да изчакате реда си. За задръстени дюзи на дизел, чакаш 3 месеца по простата причина, че графика им е фул. Ако отидеш на обикновен сервиз гаранцията с която си взел френския ... не важи.
VW
Volkswagen AG правят най-добрите автомобили, Skoda произвежда едни от наи-качествените автомобили в средния клас много по-добри и надежни от прехвалените френски и италянски!
hahaha
Taka e,ne sa umestni,no tuka ima hora,koito srawnqwat 6kodata,4e i po-dobra q izkrwat ot audi,vw
До Смехурко
Ти наистина си забавен. Освен, че не можеш да пишеш на кирилица, пишеш нещо после не било вярно. Не карам шкода но оценявам нкачествата и. За парите си смятам, че една от най-добрите коли (да не кажа най-добрата). Сравнения с ауди, мерцедес, бентли астин мартин не са уместни.
hahaha
Ne stawa duma za towa,koq marka e nai-welika.Prosto 6kodata e mnogo po-skapana kola ot vw i audi,no prosto qwno 6oferite na 6koda w bulgariq ne mogat da go priznaqt
До смехурко
Абе смехурко, чувал ли си за съотношението цена качество? Не са го измислили "простите немци". Когато не знаеш как се пише на български не мога да очаквам от теб да го разбереш. Коя марка е най-велика този въпрос може да го зададе някое хлапе в детцката градина. Отговорът е субективен, зависещ от това за какъв автомобил се отнася. Дали той е спортен, луксозен, иновативен, народен и пр. Не разбрах и защо ми изтрихте коментара за бога Медий.
hahaha
E,da kajem,4e nadali prostite nemcite prosto ei taka slagat super wisoka cena na audi,a na 6koda po-niska.No prosto takiwa razbira4i kato tebe,koito imat 6koda i za tqh e po-welika ot audi i mercedes i bmw winagi 6te gi ima,hodi si karai taralqsnika nare4en 6koda i gledai horata kak karat istinskite koli!
merama
До хахото дето пита "що на цената на базово Ауди може да се купят Фабия и Октавия заедно",ми не знам,ти да си чувал за ценово позициониране на пазара? Шкода са от малкото авто пройзводители,при който съотношението качество/цена не е празен израз,а нещо което ги води напред! Аз съм фен на Шкода,но не можа да не отбележа неособено добрият им дизайн и гръмкото найменование на флагмана йм-СупърБ или детското Йети,абе тва да са им недостатъците!
да сандо
ей ,бат сандо , по твойта логика лада нива е най-добрата кола на света.
аз
vsi4kite sa smotani apak koito se sumnqva v k4estvoto na skoda da pita nqkoi taksidjiq
hahaha
Az po moe skromno mnenie mislq,4e moje bi Forda trqbwa da e nai-prohodim,za6toto Ford imat ogromen opit w praweneto na djipove zad okeana,no ne znam dali Kuga ne sa q "skopili" otkum prohodimost.
соло
А сега някой да каже коя от тези марки има най-много представители 4x4 в различните класове???
SpeedyMan
Браво на Шкода! Аз съм сигурен че и AWD системата е най-добрата от всички в теста, за това със сигурност има резон да се класира напред пред японците.
админ
Част от коментарите са блокирани, тъй като не касаят по никакъв начин темата.
hahaha
Porovih se internet i da popitam Skoda maniacite,za6to na cenata na bazowo audi a3 1.9 tdi,moje da si kupi 4owek zaedno Fabia i Octavia?
Към Бат Сандо
А, да не забравя и другия си въпрос - това сравнение на четири автомобила по възможно най-много обективни критерия ли е или съревнование по офроуд? Не ми отговаряй, знам че не ти изнася... Но понеже явно си и тесен специалист по офроуда, та да попитам още нещо - малкият ход на окачването и малкия клиренс означава намаляване на проходимостта при силно пресечен терен и това е неоспорим факт. И все пак, според теб сцеплението в такива условия изведнъж спира да играе роля и понеже, видите ли, Йети е с германска техника, значи системата 4х4 на този модел не е сполучлива може би?!
Батето
За около милион и трети път ще запитам - ако някой се чувства достатъчно подготвен, защо не стане автомобилен журналист и не предоставя на извънредно подготвената по всички въпроси (както личи...) публика достойна за нея информация по достоен за нея начин?!
до смехурко
Като статиите са тенденциозни какво правиш тук?
hahaha към merama
Аман от такива като теб,каквито коли карате,те са най-добрите,най-здравите,всичко най.Шкодака е класи под другите и тези тенденциозни статии няма да го променят
до мерама
За ленд круйзар ще си накупиш две шкодички йети.
merama
Доволен съм и ще споделя защо,защото Шкода е пак напред и това се оценя по света.Стига само да се поразрови човек и ще научи че в цяла Европа,Шкода се свързва с качество надежност,приемливи цени,ниски данъци и запазване вторична стойност на автомобилите с тази марка с повече от 100 години традиция. Аз лично карам Шкода и смятам да продължа и занапред. Негативизма в коментарите направо ме стряска и за мене е пресилен и много ненужен,все пак това не са 100 % Офф роуд машини и всеки го знае,който е против да иде да си купи Ленд Круйзър на Тойота,дотогава успех:-)
Ало, журналиста
Айде пак се започна със съветите. Кой как трябвало да си пише статиите, къде какво да промени. Важното е, че индивидът Бат сандо разбира повече. Статията е хубава, описани са качествата и недостатъците на участниците в теста всичко друго е субективното усещане.
Бат' Сандо
Извинявайте, обаче да говорите за дори минимален офроуд потенциал на Йети, при наличието на най-дългият преден надвес и най-ниският пътен (съответно най-малък клирънс на амортисьорите) просвет от участниците в теста за мен си е жива гавра! Ясно ми е, че не може и дума да става за офроуд при тези неща, но да се изтъкват качества пред конкурентите, които автомобила просто няма, конкретно в този тест, не е уместно, и дори е леко пристрастно, имайки предвид немският произход на техниката. Възразявам срещу Себастиан Ренц. Ако в германия е уместно да се дава едно рамо на собствените произведения, то в България не е. Призовавам редакторите, преди да публикуват подобни статии, да им хвърлят по едно око, да се посъветват с техническите характеристики и да не позволяват подобни безсмислици да се появяват в този хубав сайт!