Три от най-популярните комбита от средния клас в един обширен сравнителен тест.
Франк Синатра е настинал. Също както през 1966 г., когато Гей Талийз искал да направи интервю с него. Синатра обаче всеки път помолвал да го отпратят с извинението, че е настинал. Вместо с него Талийз разговарял с много хора от обкръжението на певеца и в резултат написал един репортаж, обявен от сп. Esquire за „най-добрата история на всички времена”. Ние не храним чак толкова смели очаквания относно въздействащата сила на този тест, но паралел все пак съществува. Въпреки че тук става дума за Ford, Mazda и Opel, иззад кулисите неизменно наднича VW Passat. Досега той е побеждавал всички модели, дръзнали да се явят заедно с него на сравнителен тест.
Но Mondeo, „шестицата” и Insignia имат амбициите за нещо повече от вицешампиони на средния клас и искат да се откроят със собствени акценти на фона на стратегията „сбор от всички качества”, следвана от Passat. Така че има какво да се очаква от представянето на новия Ford Mondeo Turnier, на модернизираната Mazda 6 Kombi и на Opel Insignia Sports Tourer с конструиран наново дизелов мотор.
В САЩ още от 2013 г.
В началото нещата с новото Mondeo не потръгнаха по най-добрия начин. Моделът се предлага в САЩ още от 2013 г. В Европа обаче заводът в белгийския град Генк, където всъщност имаха намерение да произвеждат Mondeo, беше закрит. Вследствие на това пазарният старт на комби модела от средния клас беше отложен с две години. И в някои отношения това проличава при близко запознаване с европейската версия на Ford Fusion.
Например моделът вече не изглежда съвсем нов, какъвто е бил първоначалният замисъл. Преди две години той щеше да впечатлява по-силно със своя богат арсенал от системи за подпомагане. Днес в средния клас това е вече стандартът – също както и скъпата инфо-развлекателна система със сензорен екран или дигиталните контролни уреди. Те показват данните от бордовия компютър, с който могат да бъдат следени и променяни характеристиките на адаптивните амортисьори. Това става чрез бутони на волана – е да, има и по-лесни начини.
Като най-важна новост остават предпазните колани с интегрирана въздушна възглавница за задните места срещу доплащане от 450 лева. Те обаче се изтеглят от ролките и се закопчават по-трудно и не са подходящи за детски столчета. Задната седалка обаче е съвсем подходяща за пълнолетни пасажери, които пътуват върху добре оформено канапе и също като в предишния модел разполагат със стандартно място за сядане от 74 сантиметра.
Водачът и пътникът до него се настаняват в Mondeo също толкова удобно и нашироко, въпреки че масивните предни колони ограничават усещането за простор. Изобщо Mondeo е един солиден автомобил, със своите 1735 килограма се разминава за малко с медала за максимално тегло, отстъпвайки го на Opel, и тежи с около 50 кг повече от своя предшественик. Това се дължи и на нарасналите размери – новият модел е с 3,7 сантиметра по-дълъг, но багажникът му е с 37 до 135 литра по-малък, отколкото при предишния.
По-малък от досегашния, изглежда, е и талантът на Mondeo по отношение на управляемостта. Той все още предлага прецизна обратна информация от директно работещата си кормилна уредба, завива сигурно, но вече не толкова спонтанно, и се предава по-рано на недозавиването. Тези спокойно-уютни маниери се отразяват положително върху комфорта – който е важен показател в теста. Като изключим леките последващи колебания при дълги вълни по настилката, окачването преодолява гладко неравностите на пътя.
Благодарение на изолацията ръмженето на дизела се чува в купето доста тихичко. С разход от 7,2 л/100 км той остава радващо икономичен за своите 180 к.с., но въпреки приятелската подкрепа на прецизната шестстепенна трансмисия с подходящо подредени предавки като че ли малко му липсва онази стръв, която сме склонни да очакваме от толкова много конски сили и 400 нютонметра. Много силна страна на новия Ford са яростно сработващите спирачки, които в крайна сметка му носят и победата в теста. Mondeo е един добър автомобил. Преди две години сигурно щеше да изглежда още по-добър.
Mazda губи при спирането
Отдавна не сме имали по-сигурен победител в тест – така поне си мислехме. След сравнителните динамични изпитания Mazda 6 беше набрала добра преднина. Тогава обаче дойдоха стойностите, измерени при спирачните тестове – и японското комби пропадна с гръм и трясък. Още при 100 км/ч, за да спре, на Mazda й трябват 5,7 метра повече, отколкото на Ford. Когато Mondeo вече е заковал на място, „шестицата” още се движи с 38 км/ч. При скорост 130 км/ч разликата се увеличава на 9,1 метра и 48 км/ч. Освен това още при предишния сравнителен тест с Opel Insignia (в бр. 2 от 2014 г.) Mazda 6 направи впечатление със слабото си спиране. Сега то й струва 16 точки в раздела за безопасност – както и победата в теста.
Напълно неразбираемо е защо при осъвременяването на модела от март тази година хората от Mazda не са подобрили спирачките. Иначе японците видимо са освежили „шестицата” след само две години и нещо присъствие на пазара. Сега тя огрява пътя с LED фарове, които освен това могат да засенчват насрещното движение при включени дълги светлини, показва скоростта, указанията на навигацията и предупредителни съобщения върху head-up дисплей и е с много по-качествена вътрешна мебелировка. И всичко това получавате серийно в празнично оборудваната версия Sports Line. Фактът, че въпреки пълната екипировка „шестицата” е със 181 килограма по-лека от комбито на Opel, е показателен за постиженията на инженерите от Mazda в областта на леките конструкции. Към тях при Mazda 6 може да бъде причислено и оползотворяването на пространството – въпреки че е с най-къси размери, тя предлага най-много място за пътниците и багажа. Друго постижение е 2,2-литровият турбодизел с ниската степен на сгъстяване от 14 : 1. В комбинация с добре подредената шестстепенна трансмисия с лек ход на лоста агрегатът ускорява мощно, тегли енергично и равномерно достига над 5000 об./мин. Така „шестицата” превъзхожда значително съперниците със своя темперамент, като деликатно слиза малко под техния разход на гориво.
Деликатността обаче изчезва при комфорта на возене. С 19-цоловите колела контактът с пътя е доста твърд, късите неравности предизвикват сътресения, докато дългите биват неутрализирани по-добре. Със стегнатите си настройки „шестицата” вършее сърцато и чевръсто по второстепенните пътища, но с разводнена обратна информация от прецизната сама по себе си кормилна уредба и със значителен стремеж към поднасяне на задницата при отпускане на газта в завой. Срещу това при тестовете за управляемост системата ESP реагираше доста строго – което е и причина за по-лошите времена в динамичните изпитания.
Иначе Mazda 6 е на висотата на днешния ден – с богат арсенал от системи за подпомагане и интелигентни идеи, като сгъващите се с дистанционно освобождаване задни облегалки или издигащото се нагоре заедно със задния капак ролно покривало над багажника. С една дума, победител. Почти.
Opel събира сили
Opel Insignia се разминава с победата доста по-отдалеч. Но дистанцията е значително скъсена – благодарение на новия двулитров четирицилиндров турбодизел. Е да, на почти новия, защото по отношение на диаметъра на цилиндъра и хода на буталото в дълбините на своя блок той продължава да е познатият А20, който GM разработи заедно с Fiat. Сега той се нарича B20, има нови горивни камери, оптимизирани всмукателни тръби, система за впръскване с налягане от 2000 бара, турбокомпресор с променлива геометрия за по-бързи реакции, както и алуминиева цилиндрова глава с полимерен капак над клапаните и по-добра изолация за по-ефикасно обезшумяване. За по-добри маниери на работа се грижат балансиращи валове, а с помощта на SCR катализатор двигателят изпълнява стандарта Euro 6.
Всичко това извежда модела на Opel по-напред. Това проличава не толкова от факта, че спринтира от място до 100 км/ч с 0,3 секунди по-бързо и има по-добро междинно ускорение, отколкото със стария двигател със 163 к.с. – защото продължава да е с най-слабите динамични показатели, като една от причините е високото тегло. Много по-съществен е прогресът по отношение на равномерния ход и разгръщането на мощността. Дизелът ускорява хомогенно, тегли мощно и до 3000 об./мин работи много по-тихо и плавно, отколкото досега. Над тази граница той както и преди набира обороти неохотно – затова е по-добре да включите на следващата от шестте предавки и да продължите с мощната тяга отдолу. С разход от 7,2 л/100 км новият мотор е на равнището на стария – и на Mondeo и „шестицата”.
В това си поколение обаче Sports Tourer вече не може да се конкурира с изобилието от простор в своите съперници. Както отпред, така и отзад пасажерите седят удобно, до доста по-натясно. Освен това зад грамадния заден капак се крие най-малкият максимален багажен обем. И по отношение на ергономията Insignia изостава. Треперещият тъчпад на новата инфо-развлекателна система се предлага само срещу доплащане от 235 лева – пари, които е най-добре да си спестите.
Не е нужно да похарчите и 1955 лева за адаптивни амортисьори, понеже още с базовите си настройки Sports Tourer вози комфортно и без излишни колебания на каросерията. Такова впечатление автомобилът създава и на второстепенен път с повече завои, които преодолява по-скоро спокойно, с неособено добро усещане за пътя във волана. Освен това може да ви обърка прекалено дългият ход на спирачния педал, който напоследък прави впечатление при много тестови автомобили на Opel.
Срещу ниската цена на Insignia Business Edition „шестицата” противопоставя по-добро оборудване. Така Sports Tourer не успява да заеме по-предно място от третото. Това не е основание да се чувства обиден – защото с този дизел той е най-добрата Insignia, съществувала досега. Или, да цитираме Франк Синатра, най-доброто все още му предстои.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCi - 421 точки
Със страхотните си спирачки Mondeo превръща сигурното си второ място в победа – въпреки че по темперамент отстъпва на Mazda. Комфортът и вътрешният простор продължават да са сред традиционните силните страни на модела, а добрата управляемост – вече не съвсем.
Mazda 6 Kombi SKYAKTIV-D 175 - 416 точки
Заради лошите си спирачки „шестицата” се разминава с победата. В замяна на това стегнато настроеното комби на Mazda блести с равномерно работещ, мощен мотор, много място, динамична водимост и богато оборудване.
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI - 396 точки
Моделът няма как да се бори за победа, но с новия си дизел има много по-добро задвижване. Към това евтината и солидна Insignia продължава да предлага добър комфорт на окачването, но малко място за размерите си.
Технически данни
Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCi | Mazda 6 Kombi SKYAKTIV-D 175 | Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI | |
---|---|---|---|
Работен обем | 1997 см³ | 2191 см³ | 1956 cm³ |
Мощност | 180 к.с. (132 кВт) при 3500 об./мин | 175 к.с. (129 кВт.) при 4500 об./мин | 170 к.с. (125 кВт) при 3750 об./мин |
Максимален въртящ момент |
400 Нм при 2000 об./мин. | 420 Нм при 2000 об./мин | 400 Нм при 1750 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,0 сек | 8,2 сек | 9,3 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
33,8 м | 39,5 м | 37,5 м |
Максимална скорост | 220 км/ч | 221 км/ч | 220 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,2 л | 7,0 л | 7,2 л |
Базова цена | 35.975 € | 36 990 € | 31.025 € |