Преди шест години предишният Ford Mondeo издържа успешно продължителния тест на auto motor und sport. Сегашният модел се представи на 100 000-километровата дистанция дори още по-добре. Необясними неизправности по електрониката обаче помрачават положителната картина.
Женева, март 2009 г. След като са разгледали автосалона, двама редактори от auto motor und sport стоят пред участващия в маратонски тест Ford Mondeo 2.3 Turnier с намерението да се завърнат в Щутгарт. Автомобилът обаче мисли другояче. Акумулаторът му отдава съвсем малко напрежение, недостатъчно дори да запали контролните светлинки на комбинирания уред. За щастие Mondeo е закъсал в паркинга на Женевския автосалон, където, разбира се, има представители на Ford. Тъй че компетентните лица бързо се притичат на помощ и посредством един мостов кабел голямото комби отново е събудено за живот. Само няколко дни по-късно обаче същата игра се повтаря още веднъж.
След двукратното използване на мостовия кабел следва посещение в сервиза, при което обаче в паметта за дефекти не откриват нищо. Малко след като моделът на Ford приключва 100 000-километровата си служба, необяснимото изчезване на тока настъпва за трети път. Както показват дописките на читателите, и други екземпляри на Mondeo спорадично страдат от същото заболяване.
Електронна игра
Във Ford са до голяма степен безпомощни. Те внимателно поставят въпроса дали евентуално не е налице някаква грешка при експлоатацията. Невероятно, но не и невъзможно предположение. И понеже девизът при маратонския тест е „в случай на съмнение решението е в полза на обвиняемия”, стартирането с чужда помощ не фигурира в статистиката за повредита на Mondeo, независимо че повтарянето на проблема говори против теорията за грешка при експлоатацията.
Все пак хората от Ford представиха един опит за обяснение. Участвалото в продължителния тест Mondeo е оборудвано с безключова система за достъп, при която бутонът Power на арматурното табло замества контактния ключ. Ако го натиснете, за да загасите мотора и после го натиснете пак, за да активирате запалването (без да стартирате двигателя), защото например, се налага да затворите някой от прозорците, управляващите уреди изсмукват за броени секунди цялата енергия на акумулатора. Очевидно това се случва и тогава, когато автомобилът се заключи с дистанционното устройство. Остава въпросът защо автомобилът не преминава самостоятелно в режим на покой, за да спести на водача си такива неприятни моменти.
Скоро след двата проблема с акумулатора дойде още едно електричеко неразположение – на километър 38 550 дистанционното управление на заключването предаде богу дух и трябваше да бъде заменено. Тайнствените неизправности по електрониката обаче бяха започнали още 30 000 километра преди това, когато изведнъж върху дисплея на арматурното табло се бяха появили многобройни съобщения за дефекти. Едно от тях засягаше работещия малко грубичко темпомат с регулиране на дистанцията, затова сервизът предположи, че явлението е свъзрано с евентуален дефект в неговия управляващ модул. В рамките на първата сервизна проверка беше извършена смяна, след която съобщенията за дефекти спряха да се появяват за известно време.
При това посещение в сервиза беше сменен и овлажненият отвътре десен фар – работа, която извън гаранцията би струвала почти 540 евро. Разходите за самите проверки бяха значително по-ниски – около 200 евро, които обаче трябва да се плащат на всеки 20 000 километра. Конкурентите, като например VW Passat, правят задължителните си посещения в сервиза през 25 000 км. Освен това Mondeo трябваше да се отбие там още два пъти извън графика.
Извън графика
Първия път това се случи на 41 049-ия километър, защото блокът на контролните уреди с диво танцуващи стрелки на скоростомера и оборотомера показваше фантастични стойности, а радиото и климатикът самостоятелно променяха настройките си – в паметта за дефектите обаче отново не намериха нищо. Второ извънредно пребиваване в работилницата се наложи след 2400 километра, защото повреденият навигационен блок трябваше да бъде сменен изцяло заедно с монитора. Ако някой клиент беше дошъл в сервиза с тази повреда извън гаранционния срок, той щеше да плати за ремонта 3347 евро.
Невероятна сума за една система, която така и не успя да се хареса на никого – поради сложните манипулации с не особено чувствителния сензорен екран и остарялата графика на картите. Достатъчно е да споменем само две от многобройните слабости на това устройство. Въпреки че сте избрали функцията „Избягване на платени магистрали”, в Австрия навигацията ви води точно по такива пътища. Ако разчитате на системата и не си купите винетка, ще се наложи да платите глоба, в случай, че полицията ви спре. Не толкова скъпа, но също дразнеща е друга особеност – системата просто игнорира възможността автомобилът да бъде качен на влак. Така при един излет до остров Зилт тя поведе колегите по един черен път, който минава по дигата успоредно на жп линията.
Накрая, при сервизната проверка след 80 700 километра беше сменен превантивно датчикът на алармената инсталация, за да се предотврати нов отказ на електрическите системи.
Добрата страна
Явно при това Mondeo важи правилото – където има много сенки, има и много светлина. Защото нуждаещата се от много грижи електроника беше част от един иначе здрав механичен организъм. Двигателят, трансмисията, окачването и каросерията преодоляха 100 000-километровата дистанция почти без проблеми, разчитайки само на плановата поддръжка. Двете изгорели лампи са подробност, която едва ли заслужава да бъде спомената. Интензивната двегодишна употреба не е оставила почти никакви следи по пластмасовите повърхности в интериора и кожените тапицерии на седалките – единствено шофьорската седалка към края на теста изглежда леко слегнала. Мокетът в багажника – истински магнит за мръсотията - след многобройни почиствания с прахосмукачки по бензиностанциите изглежда малко рошав.
Като изключим тези подробности, Mondeo пожъна многобройни похвали за простора, който предлага на пътниците и техния багаж. Това беше оценено особено високо от онези колеги, които пътуваха с обемиста фотографска екипировка. За комфортното им придвижване имаше заслуга активната ходова част, която предлага в равна степен комфорт, сигурност на пътя и типичната за Ford динамика. Отделните настройки (спортна, нормална и комфортна) се отличават едва доловимо една от друга, като не броим факта, че тук спортният режим е съпроводен с вибрации.
Когато натиснеш газта
Не толкова радващо обаче беше впечатлението от задвижващия блок, който днес вече не се предлага за модела. Шестстепенният автоматик с хидравличен преобразувател отнемаше цялата динамика на 2,3-литровия мотор, който и без това не разполагаше с излишък от тяга. Само онези, които възприемаха Mondeo като уютно возило за плавно преодоляване на дълги разстояния, оставаха донякъде доволни от шофирането. Ако обаче някой пожелаеше да предприеме маневра за изпреварване при 160 км/ч, трябваше да се въоръжи с много търпение.
При подобни действия винаги оставате с впечатление, че Mondeo бързо увеличава звука и съвсем бавно – скоростта. Дори средният разход на гориво не е особено блестящ – той е почти на едно и също ниво с показания в маратонския тест от значително по-мощния (200 к.с.) VW Passat Variant 2.0 TFSI. Все пак Mondeo прояви пестеливост, но по отношение на гумите – тук недостигът на въртящ момент се отрази благотворно.
Разходите на километър също се движат около нивото за Passat, но обезценяването при Mondeo е още по-високо. Което още веднъж доказва, че богатото оборудване със скъпи екстри, каквото имаше в тестовия автомобил, се отразява в цената само при първоначалната покупка, но не и при продажба на старо.
Накрая остана впечатлението, че хората от Ford са се справили много добре с механиката, но не и с електрическата и софтуерната част на Mondeo. Нека се надяваме, че при неотдавнашната модернизация електронните демони, които измъчваха модела, са били прогонени окончателно.
Текст: Кристиан Бангеман
Снимки: ams
Оценка
Ford Mondeo Turnier
Стоте хиляди километра изобщо не затрудниха механиката на Mondeo. Те се оказаха обаче непосилни за електронните компоненти, макар и без да се стига до класическо закъсване на пътя. Не на последно място заради богатото си оборудване тестовият автомобил се обезцени значително. В паметта на редакторите този Ford ще остане като просторен автомобил за спокойно и плавно шофиране.
Технически данни
Ford Mondeo Turnier | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 160 к.с. при 6500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
11,3 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 202 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
10,9 л |
Базова цена | 41 180 евро |
Vigor
Вярно - неграмотността е непростима ,но няма връзка с проблема който има човека.Факт е ,че всички производители печелят много повече от резервните части и труда по колата след продажбата.Просто конкуренцията не им оставя много място да надуват печалбите като нови коли , но те си го докарват после при сервиза.
Лачев
Първо, когато някой пише "ч" като "4", "ш" като "6", 10х като благодаря и "8" като не знам какво, едва ли има книжка, камо ли кола. Второ човек, който не знае как се започва изречение, как се завършва, къде започва новото изречение, едва ли и той знае що е то книжка. Колеги да не сте завършили едно училище, че сте неграмотни. Пише ви го човек, живял и учил в Македонско училище, а смятам, че владея български по- добре от вас!
цецо
наи после един честен колега който чистосърдечно си признава за качеството на пасатите браво
Georgi
Qvno nikoi ot vas nqma passat B6, ina4e edvali 6tqhte da tvurdite,4e e dobra kola. Prosto nqma kola koqto da se razvalq tolkova. Kupena 4isto nova za 3 godini parite za remontite prez tozi period nadvi6avat prodajnata i cena na 3.5 godini! I ne sum samo az o6te 2ma kolegi (po avtomobil) se 4udqt kak da se oturvat po podobni na moqta pri4ini!
цецо
колицата е готина но ние винаги не харесваме нещо лично на мене ми допада повече от пасата но това си е лично мое мнение симпатичен автомобил с приличен разход на гориво за надежност според автобилд получи оценка 4 това е добър показател
Анонимен
Колеги Мондео е далеч назад от Пасат,VW отбеляза рекордни продажби за първото полугодие от 2,5 милиона автомобила в ситуация на икономическа криза, това говори само по себе си че предлагат най-добрите продукти на пазара. Главния дизайнер на VW груп Валтер Де Силва получи най-престижната награда за дизайн, неоспорими факти в полза на Волфсбург!
Анонимен
Прав си Ники Пасата просто е най-добрия, изпреварва всички който се напъват да му бъдат конкуренти! Дори и при японските няма такава широка гама двигатели от 100 до 250 к.с. да не говорим че при тях е голяма рядкост да оборудваш автомобила си с 4х4 или V6 мотор. Форд винаги си остава вечния трети в класацията след Опел който ръждясва още след излизането си от завода, Пасат винаги е бил и ще остане номер 1 както преди 30 години така и след още 30 години, колкото и да напъват не могат да го стигнат!
niki
Добре, че намериха автомобил, с който да сравняват Пасат немците. Че Форд си е Форд- никой не се съмнява, ама сравнете пасат 98-2004 и като цяло гамата на VW от този период с примерно ... някоя японска марка или дори Опел. ;)