Тест на осемцилиндровия вариант на легендарния американски спортист
Време е да изоставим клишетата, в които колите се сравняват с лимони, олицетворяващи разочарованието. Време да спрем с насмешките за американските автомобили и всевъзможните аналогии с Макдоналдс, биг мак, круизери, уиски и тем подобни. Не, днес ще тестваме с подобаващ респект новия Ford Mustang и затова имаме две важни основания. Първо, защото най-после той може съвсем легално и официално да бъде купен в Европа, и второ, защото твърдият заден мост е изпратен окончателно в музея, отстъпвайки място на високотехнологично независимо окачване.
Ах да, твърдият мост, тази реликва от стари времена, някакъв странен технически култ на Дивия запад, сякаш без него автомобилът няма да прилича на себе си. Тук, естествено, веднага изниква въпросът за независимото окачване на Corvette – нима то не носи вълнуващи мигове зад волана? Сега обаче сме зад този на Mustang в ролята му на най-типичния от всички американски пони автомобили, който увенчава гамата на Ford при всеки дилър в Европа и й придава значителна доза нов блясък.
Small Block с ритъма на Big Block
За разлика от екзотичния GT, който през 2005 година се предлагаше срещу 177 000 евро, от Ford днес искат за Mustang само петцифрена сума, или по-точно 86 600 лева. За подобни пари много други производители ще предложат далеч по-тривиален модел с четирицилиндров турбомотор, наполовина по-малка мощност, задвижване на предния мост и по всяка вероятност, безизразен тенорен звук, който няма нищо общо с тъмните басове, идващи от дълбините на осемцилиндровия двигател с душа и ритъм на Big Block.
Благодарение на всмукателните тръбопроводи с управляем контур и горно разположените разпределителни валове двигателят на Ford разполага с 421 к.с. И това става под съпровода на въртящ момент от 530 Нм, осигурени по типичен за голям атмосферен двигател начин. Нека го стартираме. За кратко осемцилиндровият агрегат се покащля, след това започва да боботи дълбоко с плътни, басови тонове.
Ford е оборудвал тестовия автомобил с шестстепенна механична трансмисия, така че включваме на първа. Лостът с къс ход изисква повечко сила и се съпротивлява на бързата смяна на предавките, каквато ще ни е нужна след това на пистата. Писта? Разбира се, че ще отведем Mustang там – за това той разполага с цял арсенал от цифрови устройства за измерване на времена, ускоряване на четвърт миля и прочее.
Тръгваме по аутобана към Хокенхайм, а окачването поема в дълбините си по удивително добър начин и по-големите неравности. Учудващо добре, като се има предвид, че всички модели за Европа се предлагат с т. нар. пакет Performance, който за радост не включва втвърдени амортисьори, а преди всичко по-добри спирачки. Последните дозират спирачната сила изключително прецизно и работят перфектно. На техния фон изглежда странен ефектът, който се появява при скорости около и над 160 км/ч – предният капак буквално се изплъзва от стягащите го механизми и трепти със сантиметрова амплитуда. Това прави неприятно впечатление на фона на иначе приятното качество на материалите и сглобяването, което цари в интериора.
Обратно към ходовата част. Германските специалисти на компанията имат пръст в разработването на Performance пакета и перфектния му баланс, включващ поведението на неравни пътища. Там, където преди целият заден мост подскачаше нервно, клатейки цялата каросерия, сега Mustang минава непоклатимо и спокойно. Независимото окачване придържа четирите гуми Pirelli плътно към настилката и с помощта на самоблокиращия диференциал насочва мощността към пътя. При 530 Нм това е доста важно.
Следваща спирка: Хокенхайм. Асфалтът е толкова горещ и грапав, че гумите P Zero бързо се нагряват до оптимална температура. Ще симулираме „драгстрип“ с легендарната четвърт миля. За предварителното загряване на задните гуми с широчина 275 мм на разположение е функция, наречена Line-Lock, подобна на която имат драгстерите – при активирането й се задействат само предните спирачки и след подаване на газ задните гуми започват да буксуват в продължение на 15 секунди, чертаейки черни петна с отнемане на част от материала по тях.
Така 19-цоловите гуми бързо достигат работна температура и Mustang е готов за игри на пистата. Системата Launch Control помага при потегляне – настройката на оборотите може да се програмира в диапазона от 3000 до 4500 об./мин, но ако са твърде високи, гумите очертават широки ленти върху пистата. Затова най-подходящи са около 3500 об./мин, при което дистанцията от 400 метра се преодолява за 13,5 секунди, а ускорението от нула до 100 км/ч става за 5,2 секунди или с 0,4 секунди по-бавно от заводските данни.
С вратите напред
Поглеждаме към данните на цифровия дисплей. Сред тях има и такива за страничното сцепление, което според производителя може да достигне 0,97 g. ESP системата е напълно деактивирана и е време за дрифт. Висока скорост в завоя – и Mustang започва да занася предния мост, защото 1,8 тона все пак са си едно доста сериозно тегло. Втори вариант – завъртаме волана, натискаме спирачките, пренасяме теглото към предния мост, задната част се повдига и разтоварва задния мост и автомобилът започва да поднася. Даваме газ на трета предавка и се плъзгаме по завоя. Дисплеят показва 1,10 g – ето че така автомобилът може да постигне повече. При страничното движение в дрифта завъртането на волана става относително и човек трябва да разчита повече на задните си части, за да установи страничното ускорение. Слава богу, тестовият автомобил е оборудван с прекрасни седалки Recaro. В този контекст за препоръчване е да разполага и поне със сензори за паркиране отзад, защото видимостта не е особено добра.
Как стои въпросът с разхода на гориво? Естествено, че е висок – в теста той достигна 13,1 литра, но благодарение на дългата шеста предавка е възможно да слезе и под 10 литра. Сред останалите критични точки са високото тегло и повдигащият се преден капак. Другояче казано – четири звезди, извън клишетата за американските автомобили.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт, Ахим Хартман
Оценка
Ford Mustang 5.0 GT
Цената не е висока – подобна стойност за V8 мотор може да бъде открита само при Chevrolet (Camaro). Mustang обаче не е само изгоден – той доставя удоволствие и вълнение при шофиране. Тази машина наистина притежава дух.
Каросерия
+ Добро качество на изработка в салона
Добър обзор отпред
Удобни седалки
Голям обем на багажника
Интуитивна ергономия
– Отчасти малко място в интериора
Сложни контролни уреди
Капакът над мотора се повдига
Недобро качество на облицовката в багажника
Високо тегло
Комфорт
+ Добър комфорт на возене
Седалки с перфектен контур (опционални Recaro)
Ефективна климатизация
Страхотен V8 звук
Двигател/силово предаване
+ Страхотна тяга и бързо набиране на обороти
Чудесни динамични показатели
– Малко трудно превключване
Поведение на пътя
+ Изключителен динамичен потенциал
– Кормилно управление с недостатъчна обратна връзка
Безопасност
+ Добре дозирани спирачки и отличен спирачен потенциал
- Малко системи за асистенция
Екологичност
+ При разумно шофиране има потенциал за намаляване на разхода
- Доста висок разход при спортно шофиране
Разходи
+ Ниска цена
Богато серийно оборудване
- Висока застрахователна стойност
Само две години гаранция
Необходима годишна гаранция
Технически данни
Ford Mustang 5.0 GT | |
---|---|
Работен обем | 4951 куб. см |
Мощност | 310 кВт (421 к.с.) при 6500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
530 Нм при 4250 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
5,2 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,4 м |
Максимална скорост | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
13,1 л/100 км |
Базова цена | 86 600 лева |