До 2025 г. ще влязат в серийно производство две нови платформи за електромобили
В Европа ще има малки електрически модели, базирани на VW; за останалите пазари американците разработват две нови, изключително гъвкави BEV платформи за всички класове.
Отне известно време, докато спящият красавец Ford се събуди от електрическия сън. В замяна на това сега, що се отнася до електромобилността, автомобилният гигант започва да работи като пожарна. В допълнение към сътрудничеството с Volkswagen, което прави възможно производството в Европа на захранвани с батерии SUV модели и кросоувъри на Ford от компактния и средния клас, американците сега се фокусират изцяло върху вътрешния пазар, който трябва да бъде електрифициран. С електрическия пикап F-150 Lightning, който беше представен едва през май 2021 г., Ford вече даде знак, че при никакви обстоятелства не иска да преотстъпва бизнеса на нови и стари конкуренти. Как точно си представят електрическото бъдеще в Диърборн, стана ясно по време на презентация за инвеститори на 26 май 2021 година.
Електромобилност = гъвкавост
Освен изцяло нова електронна архитектура (Blue Oval Intelligence) с централен компютър, възможност за безжично актуализиране и Google като партньор в разработването, продуктовият директор Хон Тай Танг обяви две нови електрически платформи, на които от 2025 г. ще се изгради практически цялото електрическо портфолио на Ford. Най-важното послание: максимална гъвкавост. Батерийните клетки, батерийните блокове, двигателите и управлението на батерията могат да се използват в различните моделни серии. Това позволява изключително кратки цикли на разработка и намалява разходите.
Една платформа за почти всички модели
Настъплението започва още през 2023 г. с изключително гъвкавата платформа за електромобили с вътрешнофирмено название GE2, която според илюстрациите може да осъществява както задно (RWD), така и двойно предаване (AWD). И обратно, това също може да означава, че с нея е възможно да бъдат конструирани и автомобили с предно предаване. Остава да разберем дали изобщо ще са необходими. Много по-важно: Почти цялото бъдещо електрическо портфолио на Ford ще се основава на GE2. От наследника на настоящия Mach-E през големи SUV модели, като Ford Explorer и Lincoln Aviator, до пикапи от среден клас като Ranger. Изрично са предвидени ванове и лекотоварни модели, от което става ясно, че платформата GE2 също ще намери своя път към Европа. Макар и само защото, като част от сътрудничеството с Volkswagen, Ford не само ще използва MEB от Волфсбург, но в замяна ще произвежда в бъдеще за Volkswagen и някои от електрифицираните лекотоварни модели. Което означава, че електрическите деривати на VW Caddy и VW Amarok вероятно ще получат новата платформа на Ford. Ще я използват, разбира се и собствените модели на Ford Transit и Ranger.
Пълноразмерните пикапи със собствена платформа
Втората нова електрическа платформа се нарича вътрешно TE1 и до края на 2025 година трябва да осигури основата за всички големи пълноразмерни пикапи и SUV модели. По-специално - за наследника на наскоро представения F-150 Lightning и гигантските джипове Lincoln Navigator и Ford Expedition. За автомобилите, използващи TE1, Ford освен това анонсира нови акумулаторни клетки с литий и железен фосфат, които макар да предлагат малко по-малък пробег, по отношение на здравина и цена би трябвало с лекота да съперничат на съвременните модели с топлинни двигатели.
Заключение
Що се отнася до електрификацията, Ford не оставя камък върху камък. Впечатляващ е напорът, с който американците сега подхождат към задачата. Не трябва обаче да се забравя, че Ford откри темата за електрическите платформи много късно. Без съмнение големите конкуренти, като GM в частност, вече имат значителна преднина.
Текст: Йохен Кнехт
Снимки: Ford