Ford Kuga и Mitsubishi Outlander се изправят срещу Hyundai Tucson и Subaru Forester
През последните години зимата все по-рядко е такава, каквато беше. Продължителните студове и големите снегове вече не са от нещата, които ни се случват по подразбиране през студената част на всяка година. Е, все пак има нещо, което не се е променило кой знае колко – а именно склонността на отговорните за снегопочистването фирми и институции да остават силно изненадани всеки път, когато зимата въпреки всичко реши да напомни за себе си.
Забелязва се обаче и една друга интересна тенденция. Всъщност – дори две. Все по-често за двойното предаване се говори като за някаква едва ли не абсолютна необходимост – сякаш не само ние, но и предците ни никога не са си помисляли да посрещнат зимата с автомобил само с един задвижващ мост. Другото любопитно явление са хората, които едновременно намират притежанието на SUV за нещо изключително престижно, модерно и приятно, но същевременно са на мнение, че спокойно могат да си спестят инвестицията в двойно предаване. Т.е. в крайна сметка те решават да притежават автомобил, който по някакъв начин напомня за увеличена проходимост, но не притежава дори намек за такава. Интересни времена, интересни нрави...
Главните действащи лица в настоящото сравнение все пак разполагат със задвижване на четирите колела – това са наскоро обновените Ford Kuga и Mitsubishi Outlander, новият Hyundai Tucson и утвърденият Subaru Forester. Всички с дизелови двигатели. И, както споменахме, с двойно предаване.
Subaru: спомени за славни времена
Според Wikipedia, Fuji Heavy Industries е голям концерн, който се занимава с производството на транспортни средства. Като в случая това не означава единствено големи машини като самолети и локомотиви, но също и автомобилите Subaru, които са част от портфолиото на Fuji Heavy. Автомобилите на Subaru, както казват от маркетинговия отдел на компанията, следват „следват политика на специфични технологични решения“, което в случаи като настоящото сравнение с участието на модела Forester всъщност не винаги означава бляскаво представяне по всички параметри. От друга страна обаче, няма как да не признаем, че напълно разбираме защо клиентите на модела толкова държат на него – въпреки някои негови, нека ги наречем „характерни особености”. Фактът, че Forester след почти двайсет години и четири поколения е останал верен на себе си, е достоен за уважение: моделът предлага изобилие от място за четирима възрастни, а достъпът до интериора е изключително лесен. Високото разположение на предните места гарантира превъзходен обзор. Обилното остъкляване и панорамният покрив правят интериора приятно светъл. Ергономията е на доста добро равнище, функционалността на инфо-развлекателната система също си я бива.
Натискаме бутона за стартиране на двигателя. Фазата на подгряване ни оставя в необикновено дълга фаза на пълна тишина. Тя обаче приключва в момента, когато боксерният двигател стартира. Освен при Subaru, такива двигатели се срещат единствено при Porsche, както и при мотоциклетите на BMW. Няма спор, че снабденият с директно впръскване Common-Rail агрегат е истинска екзотика. Отговарящият на стандарта Euro 6 четирицилиндров агрегат работи с налягане от 2000 бара, а вибрациите му са намалени в сравнение с преди.
Време е да преместим скоростния лост в позиция „D”, и ето че с леко присецване от страна на безстепенната трансмисия автомобилът вече потегля. Досега тази предавателна кутия се предлагаше единствено за бензиновите модели на марката. Ако трябва да бъдем съвсем честни, все още ни е малко трудно да привикнем с особения маниер, по който автомобилът се ускорява – усещането, че оборотите на двигателя се покачват, но това не е правопропорционално на увеличаването на скоростта, създава онзи добре познат „гумен” ефект. Ако на някого това му пречи, все пак е предвидена възможност за ръчна смяна на седемте фиксирани предавки с помощта на планки от задната страна на волана. В автоматичен режим Forester се ускорява с един особен вид нежелание и под съпровода на мощно бръмчене. При магистрално темпо двигателят често работи с около 4000 об./мин, което заедно с аеродинамичните шумове прави акустичния комфорт недотам добър.
Може би Forester ще се чувства по-добре по междуградските шосета? В изпитанията за пътно поведение прави впечатление, че автомобилът бива доста грубо озаптяван от системата ESP. В нормални всекидневни условия обаче безукорното сцепление и прецизната кормилна уредба определено доставят удоволствие, а по отношение на окачването впечатленията са донякъде нееднозначни – когато автомобилът е празен, той вози доста твърдо, но при пълно натоварване комфортът му е наистина добър. За съжаление резултатите от спирачните тестове не са добри, а асистиращи системи на практика липсват напълно. Със своя висок разход на гориво и високата си, независимо от разточителното серийно оборудване цена, Forester изостава от своите конкуренти в крайното класиране.
Outlander: същината на нещата
Като че ли напоследък този модел изпусна гребена на вълната? Донякъде да, но в случая на Outlander това също има своите положителни страни. Повечето модерни SUV модели се чувстват напълно безпомощни в трудни терени, докато Mitsubishi все още залага на първоначалната идея на този тип автомобили. А тя се състоеше в това, един автомобил да може да служи едновременно за различни цели. В този ред на мисли, Outlander предлага много място за петима възрастни, разполага със задна седалка, предлагаща възможност за изместване с до 25 сантиметар в хоризонтална посока, както и две допълнителни сгъваеми места в багажното отделение. Последните определено не са удобни за дълги преходи, но пък в България носят логични предимства от икономически характер. Нито един модел в този тест не може да се похвали с по-гъвкав и функционален интериор. Това е едно от традиционните предимства на Outlander, а при представянето на обновената версия на модела на последното издание на IAA Mitsubishi разшири списъка с оборудване с адаптивен темпомат, технология за аварийно спиране, както и асистент за следене на пътната лента. Наред с това, седалките трябва да са станали по-удобни (само че не са), изработката трябва да е подобрена (и донякъде наистина е), структурата на инфо-развлекателната система трябва да е оптимизирана (в действителност със сигурност не е), а освен това е прибавено ново отделение за съхранение на очила (което безспорно е налице). Останалите промени по модела засягат ходовата част. Новите настройки целят по-пъргаво поведение, съчетано с по-рафиниран комфорт. Или поне така им се иска да изглеждат нещата на всички автомобилни производители – в случая на Outlander обаче видимо има потенциал за доста подобрения в тази насока. Преминаването през по-големи неравности води до резки сътресения на каросерията, а при пълно натоварване на каросерията положението се влошава допълнително. Нивото на шум в купето също не е никак ниско.
2,2-литровият агрегат от своя страна е турбомотор от старата школа – неговата мощност не се разгръща напълно хомогенно, но затова пък подемът при определени обороти е почти експлозивен. Наред с това, прецизно работещата шестстепенна механична трансмисия е с много сполучливо подбрани предавателни числа и успява да изкара наяве най-доброто от двигателя. Пътното поведение определено не е толкова динамично, колкото задвижването – страничното накланяне на каросерията в завой е силно, а кормилната уредба дава доста слаба обратна връзка. Всъщност последното не е задължително да се приема за недостатък – като представител на старата школа Outlander предпочита да събира точки с качествата на своята система за задвижване на четирите колела – а те са наистина впечатляващи. Като прибавим разумната с оглед на богатото оборудване цена, моделът на Mitsubishi всъщност се представя като едно доста смислено пазарно предложение.
Kuga: обича завоите
Разликата между цената на Kuga и тази на останалите модели в теста е почти сензационна – динамичният Ford към момента е едно от най-изгодните, а може би дори най-изгодното предложение в своя сегмент. В средата на миналата година Ford подложи Kuga на частично обновление и го екипира с нова инфо-развлекателна система. За съжаление, който си мисли, че неудобното управление на използваното досега решение в тази област е отстъпила място на нещо по-интуитивно, е на грешен път. Управлението на системата е станало още по-сложно, отколкото досега, същото се отнася и за логиката в командването на асистиращите системи. С това обаче и се изчерпват по-сериозните критики към Kuga.
Водачът и неговия спътник разполагат с удобни седалки с добра странична опора. Задните места също са достатъчно комфортни, а облегалките им се регулират по наклон. Двулитровият турбодизел също успя да ни впечатли. Това, че той вече отговаря на Euro 6, по никакъв начин не е променило неговия характер – той работи малко грубо, но изключително енергично и благодарение на изявената лекота при набиране на обороти се усеща като най-темпераментния мотор в този тест. Наред с това той е и най-икономичен със среден разход
7,6 л/100 км, което в немалка степен се дължи и на отлично настроената трансмисия, чиито предавки се превключват леко и прецизно.
Динамичното начало е част от ДНК на Kuga – по отношение на управляемостта той категорично изпреварва своите трима опоненти, при това с голяма преднина. Кормилното управление работи много прецизно и дава превъзходна обратна връзка за контакта на предните колела с пътя, поради което Ford носи истинско удоволствие по пътища със завои. При рязка смяна на натоварването автомобилът реагира с леко контролирано занасяне на задницата, което е радост за сетивата на хората, обичащи да шофират, но е напълно безопасно, тъй като бива своевременно парирано от системата ESP. Независимо от твърдата си основна настройка, окачването на Kuga е и най-комфортното в теста – дори и качен на 18-цолови колела с нископрофилни гуми, автомобилът абсорбира гладко всякакъв вид неравности по пътя си. Освен това системата за двойно предаване се представя не по-зле спрямо Subaru и Mitsubishi. Дали след всичко, казано до тук, Kuga ще финишира като победител?
Tucson: роден победител
Смяната на името на корейския модел по ярък начин демонстрира колко по-добър е станал той от своя предшественик ix35. И причината за това съвсем не се крие само в богатия набор от асистиращи системи, с който разполага Tucson – от система за разпознаване на пътни знаци, през предупреждение при опасност от сблъсък, асистент за аварийно спиране и асистент за наблюдение на мъртвия ъгъл, до малко грубичко работещия асистент за спазване на пътната лента. Параметрите, по които още ix35 се представяше впечатляващо – като например изработката, вътрешния простор и ергономията, сега са допълнително подобрени от инженерите на Hyundai. Tucson осигурява на своите пътници много място, удобни предни седалки и регулиране на задните облегалки по наклон. Солидно изработеният и уютно обзаведен кокпит разполага с множество функции – и множество бутони. Което всъщност не е дразнещо, тъй като бутоните са логично подредени и удобни за използване.
Истинската новост обаче се крие другаде: Tucson е започнал да обича завоите. За разлика от ix35, Tucson може да се похвали с радващо прецизно кормилно управление. Макар да няма как да изпревари чевръстата Kuga, моделът се усеща сигурен, директен и приятен за управление. Сполучливите настройки на Tucson се допълват и от впечатляващия комфорт на возене, който не се влошава дори при достигането на максималния полезен товар от 598 килограма. Единствено някои слабости при преминаване през къси неравности донякъде влошават впечатлението от иначе отличната возия. Спирачките също биха могли да бъдат с една идея по-добри, но това в различна степен се отнася и за останалите му опоненти в този тест.
Двулитровият дизелов мотор е с по-ниска номинална мощност в сравнение с конкурентите, но във всекидневието това почти не се усеща – моторът тегли уверено, маниерите му на работа са на ниво около средното, а разходът на гориво от 7,7 л/100 км е второто най-добро постижение в този тест. При оценката на качествата Tucson отстъпва на Ford Kugа с четири точки. При оценката на разходите Hyundai категорично отстъпва пред ниската цена на Kuga, но въпреки това успява да спечели малка преднина с по-богато оборудване и по-добри гаранционни условия. В крайна сметка Tucson печели сравнението с една точка преднина. Дали човек ще спре изборът си на Ford Kuga или Hyundai Tucson е въпрос преди всичко на вкус и лични приоритети – всеки от двата модела има качествата на победител.
Текст: Себастиан Ренц, Божан Бошнаков
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Hyundai Tucson - 390 точки
Макар и с минимална преднина, Tucson завършва като победител в това сравнение. С добър комфорт, отлична ергономия, икономично задвижване, модерно оборудване и много място в интериора, Tucson е сред най-впечатляващите представители на своя сегмент.
2. Ford Kuga - 389 точки
Kuga е просторна отвътре, има енергично и едновременно с това икономично задвижване и се предлага на българския пазар на забележително изгодна цена. Освен това тя продължава да бъде един от най-чевръстите на пътя модели в класа си.
3. Mitsubishi Outlander - 345 точки
Темпераментното задвижване е може би най-сериозното предимство на Outlander. Наред с това моделът впечатлява с обемно и практично вътрешно пространство и богато серийно оборудване. Неособено сполучливите настройки на ходовата част и нелогичната в някои отношения ергономия го дърпат назад в класирането.
4. Subaru Forester - 335 точки
Forester е удобен, сигурен и приятен за управление, а характерът му го отличава от неговите съперници. Недостатъци като високото ниво на шум в купето, бедното оборудване за безопасност и високата цена обаче няма как да останат незабелязани.
Технически данни
1. Hyundai Tucson | 2. Ford Kuga | 3. Mitsubishi Outlander | 4. Subaru Forester | |
---|---|---|---|---|
Работен обем | 1995 куб. см | 1997 куб. см | 2268 куб. см | 1998 куб. см |
Мощност | 100 кВт (136 к.с.) при 2750 об./мин | 110 кВт (150 к.с.) при 3500 об./мин | 110 кВт (150 к.с.) при 3500 об./мин | 108 кВт (147 к.с.) при 3800 об./мин |
Максимален въртящ момент |
373 Нм при 1500 об./мин | 370 Нм при 2000 об./мин | 380 Нм при 1750 об./мин | 350 Нм при 1600 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,9 сек | 10,1 сек | 10,0 сек | 10,6 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
38,2 м | 37,5 | 38,4 м | 38,1 м |
Максимална скорост | 184 км/ч | 192 км/ч | 200 км/ч | 188 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,7 л/100 км | 7,6 л/100 км | 8,3 л/100 км | 8,5 л/100 км |
Базова цена | 70 990 лева | 50 100 | 67 990 лева | 76 480 лева |