Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Глокмания

05.11.2008 14:13 4
4
2571836228
Туит

След инфарктния финал на бразилската Гран при се изсипаха серия коментари относно поведението на Тимо Глок в последната обиколка. Наложи се дори Toyota да публикува официално интервю с германеца, в което той да обяснява подробно събитията в последните моменти от надпреварата. Беше ли стартът на „Интерлагос“ поредният фарс във Формула 1 или Хамилтън спечели заслужено първата си шампионска титла?

Трябва да следиш наистина изкъсо спорта, за да си наясно какво се случва във всеки момент от дадено състезание. Какво се печели при стратегия с по-къса първа серия обиколки и какво при тази с отдалечен пит, каква е разликата в поведението на мекия спрямо по-твърдия комплект гуми, на „сухите“ спрямо интермедиа версията на Bridgestone Potenza и още хиляди подобни детайли, известни единствено на специалистите и по-запалените фенове? Може би това е причината веднага след финала на бразилската Гран при в Интернет да се появят хиляди коментари, критикуващи действията на Глок. Германецът бе нарочен за пионка, която Бърни Екълстоун жертва в името на това Формула 1 да има своята нова царица, в случая Люис Хамилтън.

Но какво се случи в действителност на пистата? Пет обиколки преди финала Райконен, Алонсо, Хамилтън и Фетел влязоха в бокса, за да сложат „интермедиа“ гуми, тъй като дъждът над „Интерлагос“ започна да се усилва. Една по-късно Маса извърши същата операция. До този момент Глок се движеше седми, но неговият екип рискува и го остави с гуми за сухо, което изведнъж прати германеца на четвърта позиция. По този начин пилотът на Toyota индиректно се намеси в битката за световната титла. Един тур преди финала на надпреварата Тимо разполагаше с аванс от 20 секунди спрямо борещите се за позиция Фетел и Хамилтън, но в края на обиколката двамата го изпревариха и Люис спечели шампионската титла пред погледа на невярващия Маса.

Задкулисните игри са част от Формула 1, но едва ли Бърни Екълстоун има потенциала да режисира подобен финал, тъй като в рамките на последните няколко тура на пистата цареше пълен хаос. Роберт Кубица например атакува Хамилтън и Фетел, въпреки че се движеше с обиколка закъснение. В подобна ситуация никой не може да прогнозира крайния резултат, още повече че не всички пилоти спираха по еднакво време в бокса за смяна на гуми. Въпреки това съвсем не бяха малко феновете, а дори и медиите, които коментираха, че Тимо е върнал газта нарочно в последните секунди на надпреварата. Все пак двайсет секунди са огромна преднина в съвременната Формула 1! Това е вярно, но не при положение, че пистата е мокра, а един пилот кара с „интермедиа“, друг с гуми за сухо, а трети например с такива за екстремно мокра настилка (екстрийм). Ето и няколко случая от съвсем близкото минало на шампионата.

Преди година на „Нюрбургринг“, по време на старта за Голямата награда на Европа, се изсипа пороен дъжд, който обърка сметките на водещите пилоти. Изведнъж начело на колоната се озова не друг, а Маркус Винкелхок – пълният дебютант, който замени Кристиан Алберс в екипа на Spyker, настоящият Force India. Нито неговите качества, нито болидът на изпадналия в криза отбор имаха заслуга за това, единствената причина беше, че последният на грида Винклехок стартира с екстрийм гуми.

Пример втори. Тази година в Белгия Хайдфелд завърши на втора позиция (след наказанието на Люис Хамилтън), въпреки че изоставаше драстично от лидерите малко преди финала на състезанието. Две обиколки преди края обаче германецът рискува и влезе за трети път в бокса, за да сложи интермедиа гуми при влошаващите се условия на пистата, и с уникален финален спринт направи серия изпреварвания. По аналогичен начин Алонсо се пребори за четвъртата позиция. И двамата нямаха никакъв шанс да се придвижат толкова напред при нормалния условия, но разликата между представянето на гумите за сухо и интермедиа опцията им позволи да наваксат огромна част от изоставането си.

Идентичен е и третият пример – Гран при на Великобритания, отново тази година. Барикело стартира шестнайсети, но завърши на подиума, след като 24 обиколки преди финала избра гуми за напълно мокра писта, вместо да следва консервативната стратегия на останалите, които използваха интермедиа. Именно тогава , ако си спомням достатъчно добре, бразилецът печелеше по 20 секунди на тур, въпреки че болидът на Honda е вторият по сила отзад напред този сезон.

Тези три примера са достатъчно показателни за разликите, които има в представянето на всеки автомобил или пилот, при положение, че е избрал верния или съответно грешния за условията комплект гуми. С оглед засилващия се дъжд над „Интерлагос“ в последната обиколка Тимо Глок нямаше как да запази преднината си спрямо Фетел и Хамилтън. Дори изостаналият с една обиколка Нико Розберг го изпревари преди стартфиналната права, което е показателно за разликите в представянето на интермедиа опцията и класическата версия на Bridgestone Potenza при подобни условия.

На въпроса дали е върнал газта в края на състезанието Тимо отговори напълни категорично: „Абсолютно не! Напротив! Последната обиколка бе една от най-трудните в кариерата ми на пилот от Формула 1, тъй като нямах никакво сцепление, беше почти невъзможно да удържам автомобила на пистата. Натисках наистина здраво, за да остана четвърти. Може да погледнете и времената. Бях по-бърз от Ярно (Трули) в последната обиколка, а той беше единственият друг пилот с гуми за сухо в този момент от състезанието.“

Двайсет секунди наистина са много в съвременната Формула 1, но при нормални условия и идентични стратегии. В Бразилия обаче се оказаха недостатъчни за Фелипе Маса, който заслужаваше да спечели титлата също толкова, колкото Хамилтън, но в случая късметът и дъждът не бяха на негова страна.

Коментари

габровец
На вниманието на SATA:-"По време на празненството Лука ди Монтедземоло се е свързал с екипа на Ferrari от Ню Йорк, за да поздрави своите служители с думите: „Успяхме да опазим Хамилтън, няма да му се налага да влиза в психиатрична клиника...". :-D :-D :p :p

bmw killer
изобщо не е вярно просто трябваше хамилтън да спечели. не беше честно от страна на ФИА да се меси в тази игра но от друга страна това сие нейната игра и може да прави каквото си иска обаче бсичко си остава за нас зрителите. Според мен Фелипе Маса трябваше да спечели. Така беше честно. Той се бори от началото на тренировките до финала.

Sata
Победителят от последната за сезона Гран при на Бразилия Фелипе Маса призна, че има намерение да поздрави лично Люис Хамилтън за спечелената световна титла. Два завоя на пистата „Интерлагос" деляха бразилеца от мечтата на живота му, но всичко свърши, след като Люис си осигури петото място преди финала и се превърна в най-младия световен шампион във Формула 1. "Искам да се срещна с Хамилтън и баща му, за да му кажа, че заслужава титлата си. След състезанието гледах запис по телевизията и последната обиколка на Люис беше истинска драма", призна Маса. "Той коригираше лошото поведение на болида си с волана през цялото време. Искам също да приключа с всички спекулации, като кажа, че Глок в никакъв случай не пусна нарочно Хамилтън", завърши бразилецът.

Павката
Абсолютно съгласен.

comments powered by Disqus