Синдикатите възмутени от обрата, германското правителство си изисква обратно 1.5 млрд. евро заеми.
General Motors неочаквано се отказа от вече договорената продажба на европейското си поделение Opel на консорциума между канадската Magna и руската Сбербанк. Решението на американците, макар и прогнозирано от някои наблюдатели още през август, предизвика сензация и подчертано гневни реакции от засегнатите страни. То поставя в особено деликатна ситуация германското правителство, което положи доста усилия да уреди спорната сделка.
След шестчасово заседание на борда във вторник американският автомобилен гигант обяви официално, че ще задържи Opel в портфейла си и ще започне преструктурирането му. Този обрат се обяснява според коментаторите с подобреното самочувствие в автомобилния сектор, най-вече в САЩ, където през октомври отново бе отчетен ръст в продажбите.
Решението на GM обаче възмути синдикатите в Opel, които също усилено работеха в полза на сделката с Magna. Техният председател Клаус Франц побърза да обяви, че профсъюзите ще изискат незабавно изплащане на увеличението на заплатите, от което много техни членове се бяха отказали в името на успешното преструктуриране на компанията и отделянето й от американската корпорация. Според Франц концепцията на GM за бъдещето на германския автомобилен производител е "несъстоятелна".
Икономическият министър на Германия Райнер Брюдерле потвърди пред журналисти, че Берлин ще изиска от GM да върне 1.5-те милиарда евро междинни заеми, които отпусна за оцеляването на компанията до сделката с Magna. "Ще си получим обратно парите на данъкоплатците", увери Брюдерле, окачествявайки поведението на американците като "напълно неприемливо".
Главният изпълнителен директор на GM Фриц Хендерсън защити решението, подчертавайки, че "финансовото здраве и стабилност" на американската компания са се подобрили чувствително в последните месеци и това давало увереност, че и европейският й бизнес може да бъде успешно преструктуриран. Според него това ще струва максимум 3 млрд. евро – значително по-малко от 4.5-те милиарда, които Magna изискваше под формата на заеми и гаранции от правителствата на страните, в които Opel има производство.
Тепърва се очаква реакцията на Русия, която разчиташе чрез ресурсите на Opel да съживи някак и собствената си замираща автомобилна индустрия.
Коко
метан-хибридни, метал-хидридни, какво значение, не се хващайте толкова за думата :D
Mетодий
Случва се, братле... :) Важното е, че са хибридни! Щото ги слагат в хибридите, нали?
Кирил
Методий ти да не си онзи с коментара относно гръцкия бог Медий? Допуснал съм грешка не са никел-метанхибридни, а са никел-металхибридни.
Методий
Евала брато! Много ги разбираш нещата. Особено ми хареса анализа на никел-метанхибридните батерии :D
Кирил
Забравих да добавя и моето предпочитание между ампера и приус. Предпочитам дизел :) по икономичен, по изпитан, по качествен.
Кирил
Тойота използва 2 mode hibrid системи които са най-добрите на пазара в момента. GM, даимлер и BMW са разработили 4 моде хибрид но за момента въвеждането на системата ще оскъпи много продукта. Ампера в много отношения превъзхожда приус. Първо имаш пробег 60-80 км само на ел енергия, при приус са само 2 км. Двигателят на ампера работи в най оптималния си режим задвижвайки генератор за ел енергия и то без да са необходими сложни газоразпределителни системи, които оскъпяват. По този начин колата освен, че гори най-малко гориво за най-много конски сили и малко С02 гарантира дълъг живот на двигателя. На дълъг път двигателя на японците работещ на принципа на Аткинсън (добър в средни работни режими) ще се озори доста ако карате с над 100 и именно там тойота ще гори повече. Ако говорим за имидж тойота е победител, въпреки, че още разчита на никел-метанхибридни батерия а не на литиево йонна. Малко се отделечих от темата, но ще бъда кратък. След като отстраниха икономическите проблеми наследени от GM, американците искат с наглост да си оставят единственият си европейски представител. Правят се на приятно разсеяни се едно не са източвали опел. Коментарът на Тито също има резон.
tito
e tova si e bezlihven zaem posledni izdihania na dolara sreshtu oiroto povecheto moje i da ne razberat tozi komentar
Косьо
не съм сигурен, че приус и ампера (който всъщност е chevrolet volt) могат да бъдат конкуренти. Това са принципно различни автомобили. Аз лично се съмнявам, че GM ще успее да го наложи
GM
Опел за първи път има шанс срещу Фолцваген. Безспорно най-качествените автомобили на американците е опел. Опел ампера застрашава господството на приус, а новата астра на голф и всичко това в най-продавания сегмент.
Коко
Американците ги врътнаха по всички правила - Германия им пое разходите за най-тежкия период, а сега, когато нещата се оправиха - благодаря и сбогом :D