Daihatsu Trevis, Fiat Panda, Peugeot 1007, Smart Fortwo и Toyota Aygo предлагат неоспорими предимства в градското движение. Коя от петте автомобилни концепции ще се окаже най-сполучлива за употреба в големите градове?
Да успееш бързо да се мушнеш в първото възможно място за паркиране и почти светкавично да можеш да се измъкнеш оттам – това е дисциплина, в която малките градски автомобили безспорно имат огромни предимства пред положително по-комфортните и съвършени, но значително по-големи и неповратливи модели от високите класове. Само че времената се менят и днес клиентите изискват от своите градски помощници много повече от компактни размери и маневреност.
Например купувачите искат сигурност и удобство за своите деца. Също така и повече място за своите покупки или багаж. Ако към това се прибави и малко стил и поне мъничка доза екстравагантност, би било още по-добре. Освен това, този тип автомобили не е напълно задължително да използват класическата компановка с напречно разположен отпред двигател и предни задвижващи колела, която сър Алек Исигонис откри още преди половин век.
Добър пример в защита на последната теза е Smart Fortwo, който и в своята втора генерация залага на концепция, която използва заден двигател, задно задвижване и двуместен кокпит, призвана да отговори по радикален начин на най-суровите предизвикателства на градското движение. Със своя модел 1007, Peugeot също отваря своя собствена особена ниша в малкия клас, докато Toyota Aygo и Fiat Panda остават верни на класическите идеи за малък автомобил.
Удобство, което не бива да струва твърде скъпо
Това, че подобна рецепта не е нужно да струва твърде скъпо, се доказва нагледно от Daihatsu Trevis, който в Германия се предлага с богато оборудване срещу 9990 евро, а и наред с това автомобилът дава възможността да се радвате на закачлива „муцунка”, която сякаш е взета директно от Mini. Моделът може да се похвали с прекрасен обзор от мястото на водача, както и със сравнително приличен простор зад волана – благодарение на изместените почти в самите ъгли на каросерията колела, Trevis осигурява вътрешно пространство, което изглежда направо учудващо с оглед на външните му мерки. Това впечатление се засилва още повече от падащото под много голям ъгъл челно стъкло. Чак когато отпред се качи и втори пасажер, започва да става ясно, че няма как един автомобил да бъде по-голям отвътре, отколкото е отвън: с 1,48 метра външна и 1,22 метра вътрешна широчина, Trevis е най-тесният от петимата кандидати в теста.
Базовата цена на Panda е най-ниската в теста – моделът е дори малко по-евтин от най-достъпната модификация на Aygо, както и от Smart Fortwo. По отношение на ориентираните изцяло към практичността форми н Panda може би може да се поспори, но практическите качества на автомобила са извън всяко съмнение. Обзорът от мястото на водача е великолепен в абсолютно всички възможни посоки, дори позицията на задницата може да се определи с лекота, а пасажери с ръст около 1,90 метра могат да виждат и предния капак – като към всичко това прибавим и City-функцията на кормилната уредба, която прави „дирижирането” на мъника още по-лесно, получаваме едно наистина прекрасно предложение за натоварения градски трафик.
Smart и Peugeot показват някои съществени слабости
Струващият изключително скъпо с оглед на категорията си Peugeot 1007 е най-големият автомобил в теста. С дължина 3,73 метра, широчина 1,69 метра и височина 1,62 метра той превъзхожда и четиримата си опоненти. Едновременно с това обаче, с 1215 килограма собствено тегло това е и най-тежкият модел в тестовия квинтет. Сериозна критика заслужава катастрофално лошата видимост от мястото на водача, а големият радиус на завиване бързо може да смрази надеждите за бързо паркиране в коя да е малка ниша.
С оглед на цялостната концепция на Smart е нормално да се очаква, че тук гъвкавостта на вътрешното пространство определено не е поставане на първо място. За сметка на това, двуместният автомобил се отблагодарява с прекрасен обзор през голямата остъклена площ, както и с прекрасна маневреност. Заедно с Aygo, Fortwo предлага най-малкият радиус на завиване в този тест, но повратливостта му донякъде страда от доста индиректната и неравномерна работа на кормилната уредба. Макар да се представя по-добре, отколкото при първото издание на модела, автоматизираната трансмисия все още дава поводи за критика.
Какво е заключението от това сравнение? Всъщност и петте автомобила предлагат атрактивни качества за употреба в натоварените градски условия. Според класификацията по точки, на първите три места се нареждат съответно Fiat Panda, Daihatsu Trevis и Peugeot 1007, следвани от Smart Fortwo с чувствителна преднина пред Aygo. Явно доказателство, че малките външни размери сами по себе си не са достатъчни за един наистина добър градски автомобил. Поне към дадения момент, най-малкият модел на Toyota просто няма как да си съперничи с оптималния комплекс от качества, който предлага Panda.
Текст: Йорн Ебберг, Божан Бошнаков
Снимки: Ули Йоос