Себастиан Фетел (Red Bull) спечели Гран при на Абу Даби и световната титла, след като двамата основни претенденти за титлата Фернандо Алонсо (Ferrari) и Марк Уебър (Red Bull) останаха съответно седми и осми.
В нито един момент през този сезон Фетел не бе оглавявал класирането заради серия от технически проблеми и пилотски грешки, но в последния старт за сезона, както 23-годишният германец, така и неговият тим бяха перфектни. Отлична работа свършиха и момчетата на McLaren, след като Люис Хамилтън и Дженсън Бътъх финишираха на втора и трета позиция.
На старта
За втора поредна година Гран при на Абу Даби премина като процесия и изпреварванията се брояха на пръстите на едната ръка. Ето защо стартът бе най-интересният момент от надпреварата. Фетел и Хамилтън запазиха съответно първата си и втора позиция, но Дженсън Бътън изненада двукратния световен шампион Фернандо Алонсо и мина пред него в битката за третото място. След много слабата квалификация вчера Марк Уебър имаше шанс също да изпревари испанеца, но Алонсо и Бътън заемаха цялата ширина на пистата и той предпочете да върне газта.
Битката в по-задни позиции също бе изключително интересна, като двамата пилоти на Mercedes Михаел Шумахер и Нико Розберг влязоха един до друг в четвъртия завой. Лекият контакт помежду им обаче бе достатъчен германецът да се завърти в петия, а впоследствие - Витантонио Лиуци (Force India) да се забие в него. Съвсем очаквано с оглед тежестта на инцидента на пистата излезе автомобила за сигурност, което първоначално не изглеждаше, че ще има някакъв ефект върху самото състезание. Впоследствие обаче именно сейфти кара подари титлата на Фетел, защото към бокса се отправиха част от пилотите на по-задни позиции, включително и Витали Петров (Renault).
Ключовият момент
Първият от лидерите, който смени гумите си, бе Марк Уебър. Австралиецът явно изпитваше затруднения с мекия комплект и се отправи към своите механици още в 12-ата обиколка. Екипът на Red Bull отново бе перфектен и върна максимално бързо пилота на пистата, но Уебър се озова в трафика и изгуби много време докато се справи със съпротивата на Хайме Алгерсуари (Toro Rosso).
Проблемите на Фернандо Алонсо бяха от аналогичното естество. Петров, който смени гумите си още във втората обиколка, се озова пред него, след като испанецът посети за пръв и последен път бокса и защитаваше много умело позицията си. В действителност защитата е и най-силният елемент от карането на Петров, защото Алонсо така и не намери вратичка да го изпревари до края на надпреварата и след серия от неуспешни атаки и излизания в зоната за сигурност завърши седми.
Нервите на испанеца явно не издържаха на финала, защото в почетната обиколка той дори показа среден пръст на руснака, но в последствие му се извини за невъздържаната си реакция. Основният му претендент за титлата Марк Уебър също бе във „влакчето” от Виборг и остана осми, което бе добре дошло за Алонсо, но не и при положение че Себастиан Фетел спечелеше надпреварата.
Най-младият световен шампион
А той го направи по абсолютно безапелационен начин. Фетел поведе колоната още в самото начало и в нито един момент Хамилтън не можа да застраши позицията му въпреки разликите в избраната стратегия. Така 23-годишният състезател на Red Bull извоюва победата и стана най-младият носител на титлата във Формула 1.
Люис Хамилтън бе наясно, че трябва да се случи чудо, за да повтори успеха си от 2008 г., но британецът не изгуби в нито един момент мотивация и завърши на втора позиция. Неговият съотборник Дженсън Бътън пък направи подиума на McLaren двоен след стратегия с много дълга първа серия обиколки.
В зоната наточките
Стратегията се оказа ключова и за представянето на Нико Розберг, който с влизането си в бокса още по време на втората обиколка си гарантира четвъртото място, и за това на Роберт Кубица. Пилотът на Renault обаче избра коренно различен подход и с много късно спиране – осем тура преди финала – се пребори за петото място. То обаче е под въпрос, тъй като при излизането на Кубица от питлейна останаха съмнения, че е настъпил линията, отделящи го от пистата. Петров финишира шести и с представянето си в Абу Даби показа, че има място във Формула 1 не само заради парите на Русия, а челната десетка допълниха Алонсо, Уебър, Алгерсуари и Фелипе Маса (Ferrari).
Williams не можа да спечели точки, след като Рубенс Барикело и Нико Хюлкенберг останаха съответно дванайсети и шестнайсети, но въпреки това се пребори с Force India за шестата позиция в класирането на конструкторите. В Абу Даби стана ясно и коя ключова фигура ще се подвизава като стюардеса в самолетите на Air Asia. А това е собственикът на Virgin Ричард Брансън, който изгуби баса с боса на Lotus Тони Фернандес. Малайзийският тим отново бе с крачка пред Virgin и HRT благодарение на седемнайсетия Хейки Ковалайнен и така си гарантира десетата позиция в края на годината и първа в групата на новаците.
Сезон 2010 приключи така както и миналия – с победа на Себастиан Фетел. В случая обаче има една разлика, а тя е, че тогава младият германец остана втори в крайното класиране за годината, а сега е новият световен шампион във Формула 1.
Omega
Ферари сами гризнаха дървото-реакциите им са като че карат локомотив.
Анонимен
Испанския катър заедно с италианските кранти се утешават в нещасната си скудерийка. Браво на Фетел, браво на Ред Бул!
The Stig
Бърни, звездата на майка му в... А тия двамата на снимката що си празнят течностите в устата на новото шампионче? Той е малък, но вече знае!
boro
Не мисля. Режисиран от Бърни сценарий! Как така през последните години все има феноменални обрати?Само миналата нямаше как това да се случи, защото Brawn GP смачкаха всички в началото на сезона.
Анонимен
Евала на Себастиен, заслужи си купата!!!
pileto
aide ispanskia mangal pak izduha supata
Martin
WE ARE THE CHAMPIONS