Дженсън Бътън (McLaren) спечели Гран при на Австралия, втори кръг за сезон 2010 във Формула 1. Роберт Кубица (Renault) завърши на втора позиция, а Фелипе Маса (Ferrari) допълни челната тройка в едно наистина уникално състезание на „Албърт парк”.
Това е първа победа за световния шампион след Гран при на Турция миналата година и първа с екипа на McLaren. Спечелилият полпозишън Себастиан Фетел (Red Bull) водеше убедително през първата половина от надпреварата, но отпадна след повреда в спирачната система.
Руска ролетка
Стартът за Гран при на Австралия бе прекрасно олицетворение на цялата надпревара – изключителна битка, много изпреварвания и серия от катастрофи. Себастиан Фетел потегли отлично на мократа писта в Австралия и оглави колоната, но най-бърз при загасването на червените светлини бе Фелипе Маса. Бразилецът стартира едва от пета позиция, но прогресира до втора, като изпревари едновременно Марк Уебър (Red Bull), своя съотборник Фернандо Алонсо и Дженсън Бътън. Именно последните двама имаха лек контакт на първия завой, като в резултат испанецът се смъкна в дъното на колоната. Борещият се за по предна позиция успоредно с тях Михаел Шумахер (Mercedes GP) също пострада и пое към бокса за смяна на предното крило.
В този момент на пистата излезе автомобила за сигурност, но причината за това не беше хаосът в челото на колоната, а уникалното меле, което Камуи Кобаяши (Sauber) сътвори в дъното й. Японецът изтърва своя автомобил и се вряза с бясна скорост в този на Нико Хюлкенберг (Williams), като при катастрофата пострада и Себастиен Буеми (Toro Rosso). След всички тези инциденти в първата обиколка на „Албърт парк” челната десетка придоби много по-различен вид от топ 10 в квалификациите, а именно – Фетел, Маса, Уебър, Кубица, Розберг, Бътън, Люис Хамилтън (McLaren), Адриан Сутил (Force India), Рубенс Барикело (Williams) и Витали Петров (Renault).
Шоуто трябва да продъжи
Автомобилът за сигурност се прибра в бокса по време на четвъртата обиколка, но ситуацията на пистата съвсем не се беше успокоила, а напротив. Изпреварванията следваха едно след друго, като Уебър, Кубица, Маса, Бътън и Хамилтън на няколко пъти си разменяха позициите. В дъното на таблицата Алонсо прогресира уверено, но Михаел Шумахер срещна сериозен отпор от Хайме Алгерсуари (Toro Rosso). Единственият пилот без проблеми явно беше Себастиан Фетел, който стабилно водеше колоната.
Пистата започна постепенно да изсъхва и седем обиколки след старта Бътън рискува и влезе в бокса за смяна на гуми. В този момент интермедиа опцията се държеше значително по-добре от мекия комплект за сухо, което си пролича на мига – световният шампион излетя в чакъла буквално броени секунди, след като се върна на трасето, но все пак продължи надпреварата, макар и със значително по-бавно темпо от това на останалите. Оказа се обаче, че решението на Бътън е било правилно и в десетата обиколка в питлейна вреше и кипеше. Само екипът на Red Bull изчака да оборудва автомобилите на Фетел и Уебър с гуми за сухо и докато за германеца това не бе проблем и той запази първото си място, то Уебър излезе едва пети, като в последствие бе изпреварен и от Фелипе Маса.
Отново разочарование
Постепенно ситуацията на „Албърт парк” започна да се успокоява, тъй като Фетел се откъсна пред излезлия междувременно на втора позиция Дженсън Бътън и третия Роберт Кубица. 26 обиколка след старта обаче всичко се обърна с главата на опаки за водача. Себастиан изтърва тринайсетия завой и се озова в чакъла без никакъв шанс да се върне обратно на пистата, като предполагаемата причина за това е повреда в спирачната система.
Междувременно Бътън поведе колоната, а зад него се движеше Роберт Кубица. Полякът трябваше да парира атаките на третия Люис Хамилтън, който по-рано се бе справил с пилотите на Ferrari, Уебър и Розберг. Бътън и Кубица решиха да изкарат надпреварата само с едно спиране в бокса, но световният шампион за 2008 сложи нов комплект гуми и логично се смъкна по-назад в класирането. С всяка изминала обиколка обаче темпото на пилотите в челото падаше, а Хамилтън все по-бързо застигаше Фернандо Алонсо, който след серия от изпреварвания бе прогресирал до четвъртото място. И когато изглеждаше, че британецът ще се справи със съпротивата на своя съперник, връхлитащият зад тях Марк Уебър не можа да спре навреме и удари автомобила на McLaren само две обиколки преди финала.
Първа победа за Бътън
В челото бе далеч по-спокойно, тъй като Бътън с лекота контролираше преднината си спрямо Роберт Кубица и без проблеми мина покрай карирания флаг, развяван от Джон Траволта. По този начин световният шампион спечели първата си победа след Гран при на Турция през юни миналата година и първата с екипа на McLaren. Кубица изненада всички не с отличното си каране, а с второто място за екипа на Renault, докато Фелипе Маса се пребори за третото.
Четвъртият Фернандо Алонсо се измъкна невредим от катастрофата между Хамилтън и Уебър и запази лидерската си позиция във временното класиране при пилотите. Пети завърши Нико Розберг, а Хамилтън, който все пак продължи надпреварата, се пребори за шестото място. Витантонио Лиуци изведе Force India на седма позиция, Рубенс Барикело остана осми, докато Уебър трябваше да се задоволи с деветото място, тъй като посети бокса един тур преди края заради инцидента с Хамилтън.
Последната точка
Само една обиколка делеше Педро де ла Роса от спечелването на първата точка за Sauber. В нея обаче испанецът загуби две места. Първо Шумахер мина пред него, а впоследствие и Хайме Алгерсуари, който през цялото състезание тормозеше седемкратния световен шампион. В крайна сметка обаче последната точка бе за Михаел, който завърши десети.
По традиция най-добре от новаците се представи екипът на Lotus благодарение на тринайсетото място на Хейки Ковалайнен. Най-голямата изненада обаче сътвори Карун Чандок, който закара автомобила на HRT до финала, макар и на 4 обиколки зад лидера. Всички останали представители на дебютантите отпаднаха в по-ранна фаза от надпреварата, включително и тези на Virgin, които така и не можаха да тестват обема на своя резервоар заради други повреди.
Стартът в Австралия показа, че промените в правилата далеч не са толкова лоши, колкото изглеждаше на пръв поглед след Гран при на Бахрейн. Дали това ще се потвърди и в третия кръг за сезона, ще разберем само след седмица в Малайзия.
НВ
Явно пролича, че Мерцедес не са конкурентни на този етап.Хамилтън пак доказа, че още не е зрял пилот.В крайна сметка ФЕРАРИ е на върха.
Мира
Състезанието беше много интересно,при трудни условия и доста напрегнато с много изпреварвания и доста отпаднали пилоти.Бътън се справи много добре със ситуацията и заслужи 1-вото място!Моят фаворит е Алонсо-най-добрият пилот според мен!