Дженсън Бътън спечели втора победа в кариерата си, а Рубенс Барикело завърши на втора позиция след драматичен финал на австралийската Гран при. Ярно Трули (Toyota) допълни челната тройка.
Докато днес в Мелбърн Brawn GP празнуваше първата си победа във Формула 1, ръководителите на Honda Motor Company в Токио се проклинаха за решението да напуснат шампионата. Възкръсналият от пепелта отбор на Рос Браун доминира тотално в първия кръг за сезон 2009, след като Дженсън Бътън спечели по безапелационен начин Гран при на Австралия, а Рубенс Барикело се пребори за второто място благодарение на катастрофата между Себастиан Фетел (Red Bull) и Роберт Кубица (BMW Sauber) три обиколки преди финала.
Първо раздаване
Спечелилият полпозишън Бътън потегли отлично на старта и оглави с лекота колоната. Неговият съотборник обаче се забави много при загасването на червените светлини, бе на крачка от това да изгаси автомобила си и изведнъж се озова в дъното на челната десетка. При опитите да компенсира допусната грешка на старта, Барикело атакува агресивно последвалия завой и стана причина за първия по-сериозен инцидент на пистата. Марк Уебър (Red Bull), Ник Хайдфелд (BMW Sauber) и Хейки Ковалайнен (McLaren) пострадаха при мелето, финландецът дори бе принуден да напусне надпреварата, докато Барикело продължи необезпокояван напред, макар и с леки повреди по предното крило и дифузора на BGP0001.
Междувременно Бътън започна да трупа със завидно постоянство преднина в челото на колоната и само две обиколки след началото преднината му спрямо излезлия на втора позиция Себастиан Фетел бе цели пет секунди. В този момент челната осмица допълваха третия Фелипе Маса (Ferrari), Кубица, Кими Райконен (Ferrari), Нико Розберг (Williams), Барикело и Казуки Накаджима (Williams).
Пилотите на Ferrari, както и Кубица, избраха по-мекия комплект гуми за началото на надпреварата. Докато в първите няколко обиколки това им даваше известно предимство, постепенно темпото им падна значително заради бързото износване на супер софт опцията и тримата посетиха бокса далеч преди останалите си конкуренти. Това позволи на Нико Розберг да мине на трета позиция, но ентусиазмът на германеца за място на подиума се изпари в петнайсетата обиколка, когато неговият екип имаше проблеми с предна лява гума и изгуби близо 20 секунди в пита.
Картите са разбъркани
Бътън и Фетел постепенно се откъснаха в челото, но преднината им бе неутрализирана в деветнайсетия тур, когато на пистата излезе кола за сигурност. На изхода от четвъртия завой Накаджима изгуби контрол върху своя автомобил заради неравностите на пистата и се заби в предпазните заграждения. В този момент екипът на Brawn GP реагира по възможно най-добрия начин и успя да вкара и двамата си състезатели в бокса за презареждане и смяна на гумите. Благодарение бързата реакция на Рос Браун Бътън запази първото място и при рестартирането на надпреварата отново се откъсна напред с привидна лекота.
Дванайсет тура преди края на състезанието победата на британеца изглеждаше сигурна, но при последния пит неговите механици се забавиха със зареждането. Преднината на Бътън все пак бе достатъчна, за да се върне на пистата пред втория Себастиан Фетел, но в този момент от състезанието пилотът на Red Bull поддържаше по-добро темпо. Междувременно излезлият на трета позиция Роберт Кубица се възползва от предимството на по-твърдия комплект гуми, който запази за последния стинт, и за броени обиколки се присъедини към групата на лидерите. При опита си да изпревари Фетел обаче полякът не прецени добре ситуацията и удари своя конкурент. Последвалата катастрофа извади Кубица от състезанието и разби окачването на Себастиан, което принуди рейс контрола да вкара за втори път сейфти кара на пистата.
Последен коз
В оставащите два тура до финала Бътън нямаше никакви проблеми и с лекота спечели втората си победа след Гран при на Унгария 2006, а Рубенс Барикело се изкачи от четвърта на втора позиция заради инцидента между Фетел и Кубица. Изненадващо място на подиума намери и Ярно Трули , който потегли от пита заради проблемите със задното крило на Toyota, но със стабилно каране и голяма доза късмет се пребори за третото място. Подобна бе и съдбата на стартиралия от осемнайсета позиция Люис Хамилтън , който в крайна сметка завърши четвърти. Челната осмица допълниха Тимо Глок (Toyota), Фернандо Алонсо (Renault), Нико Розберг и дебютантът Себастиен Буеми (Toro Rosso).
До началото на третия стинт Гран при на Австралия се развиваше оптимистично за отбора на Ferrari с оглед темпото, което двамата показаха по време на квалификациите. И Фелипе Маса, и Кими Райконен се движеха в зоната на точките, но четиринайсет тура преди финала финландецът се завъртя и се удари в загражденията, а само два по-късно технически проблем извади и неговия съотборник от състезанието.
Сезон 2009 започна по възможно най-добрия начин. Драстичните промени в техническия правилник разбъркаха сериозно стартовата решетка и наистина доведоха до повече изпреварвания. На „Албърт Парк” проличаха ограниченията, които използването на KERS предизвика, но и предимствата, които иновативната система осигурява при пряк двубой между двама пилоти. Дали този импулс във Формула 1 ще се запази, предстои да видим само след седмица, когато е стартът за Голямата награда на Малайзия.