Себастиан Фетел (Red Bull) е новият стар шампион във Формула 1. Германецът завърши шести, но Фернандо Алонсо (Ferrari) остана на втора позиция, която се оказа недостатъчна. Лудата Гран при на Бразилия бе спечелена от Дженсън Бътън (McLaren).
Люис Хамилтън (McLaren) и Нико Хюлкенберг (Force India) спореха за първото място до 55-ата обиколка, когато двамата се удариха на първи завой. Британецът отпадна, докато Хълк в крайна сметка завърши пети, след като бе наказан с принудително минаване през бокса. Фелипе Маса (Ferrari) се качи на подиума в домашното си състезание и спокойно можеше да завърши втори, ако не бе пуснал Алонсо пред себе си.
Без дъх
Няма по-добра писта от „Интерлагос” за края на сезона и тазгодишното издание на бразилската Гран при го показа по възможно най-категоричния начин. Серията от катастрофи, постоянно променящите се атмосферни условия, агресивните изпреварвания и най-вече – битката за шампионската титла, направиха тези близо два часа истински трилър, по време на който не само пилотите, но и зрителите нямаха възможност дори да си поемат дъх.
Инфарктните ситуации във финалното състезание за сезон 2012 започнаха още при загасването на червените светлини. Двамата пилоти на Red Bull се забавиха сериозно на старта зад Хамилтън и Бътън, което даде възможност на Фелипе Маса да ги изпревари и дори за кратко да излезе на втора позиция. Случващото се в челото на колоната обаче изведнъж остана на заден план, тъй като борейки се със Серхио Перес (Sauber) Бруно Сена (Williams) завъртя световния шампион Себастиан Фетел на завой номер 4.
Малшанс или луд късмет?
Общо два бяха ударите, които автомобила на Red Bull понесе при инцидента, като подът и левият накрайник на ауспуховите тръби пострадаха сериозно. Предното крило и окачването на Фетел обаче изненадващо останаха здрави и той се върна в надпреварата, макар и от последна позиция. Междувременно Фернандо Алонсо вече бе изпреварил и Маса, и Марк Уебър (Red Bull), което му даде напълно реален шанс да се бори за шампионската титла.
Най-интересното обаче тепърва предстоеше. Затова съдействаха черните облаци, които се настаниха трайно над „Интерлагос” и лекият дъжд. Голяма част от пилотите, включително и Фетел, който с невероятно темпо си пробиваше път напред и в един момент вече се движеше шести, поеха към боксовете за интермедиа гуми, а Бътън и Хюлкенберг предпочетоха да останат на пистата със сликове. Това се оказа и правилното решение, тъй като малко по-късно дъждът спря.
Великобритания срещу Германия
От този момент нататък двамата изглеждаха като единствените реални претенденти за победата, защото се откъснаха на близо 40 секунди пред останалите. Първоначално британецът водеше, но в 19-ата обиколка Хюлкенберг го изпревари и оглави колоната точно две години, след като спечели първия си полпозишън с отбора на Williams. По пистата обаче имаше доста отчупени карбонови парчета заради множеството катастрофи и 23 тура след началото сейфти кара излезе на трасето и елиминира всички разлики.
Това бе добре дошло за Хамилтън, който излезе втори, изпреварвайки Бътън малко след рестарта. В 48-ата обиколка пък лидерът Хюлкенберг се завъртя, след като стъпи на бялата линия в завой номер 10 и Люис вече бе начело. Седем тура по-късно пилотът на Force India се опита да си върне лидерската позиция, но изгуби контрол над задната си ос в първи завой и торпилира Хамилтън. Британецът бе аут в последното си състезание за McLaren, а след като Хюлкенберг пропусна Бътън пред себе си, трябваше да мине и през бокса заради наказанието, което получи вследствие на инцидента.
Пак в играта, макар и за кратко
Преди този момент мисията на Алонсо изглеждаше обречена, тъй като победата бе невъзможна, а Фетел просто пазеше нужната седма позиция. Катастрофата в челото обаче позволи на испанеца отново да се върне в играта, особено и след като механиците на Фетел се забавиха много при смяната на предна дясна гума. Това забавяне обаче бе по-малкото зло, защото германецът влезе навреме в бокса, за да сложи интермедиа, докато Алонсо се забави с един тур, а над „Интерлагос” вече валеше и то съвсем не толкова слабо колкото преди.
На практика това бе ключовият момент в борбата за шампионската титла, защото Алонсо се прости с всички шансове за победата и трябваше да разчита на Маса, който го пропусна пред себе си в 62-ата обиколка, за да излезе на втора позиция. Своевременната реакция на Red Bull пък даде възможност на Фетел да вдигне темпото, да изпревари Камуи Кобаяши (Sauber) и Михаел Шумахер (Mercedes) и в крайна сметка да завърши на шампионската шеста позиция. Само три точки не достигнаха на втория Алонсо, който финишира плътно зад Бътън, тъй като в края на състезанието Пол ди Реста (Force India) катастрофира на последния завой и отново изкара автомобила за сигурност на пистата.
В зоната на точките
Зад Алонсо остана съотборникът му Фелипе Маса, който за втори път през тази година се качи на подиума, а Марк Уебър се добра до четвъртото място, въпреки че направи серия от грешки. Единствената утеха за петия Хюлкенберг пък бе, че в последното си състезание за Force India той бе на прага на сензационна победа. Гран при на Бразилия бе последна и за Михаел Шумахер, но за разлика от Хълк, който поема към Sauber, седемкратният световен първенец поема към заслужена почивка. Въпреки че Шумахер мина четири пъти през бокса, той се пребори за седмата позиция с Камуи Кобаяши, който го атакува обиколка преди края, но се завъртя и пропусна пред себе си и Жан-Ерик Верн (Toro Rosso).
17 поредни старта в зоната на точките пък записа Кими Райконен (Lotus). На финландеца определено не му вървеше днес, тъй като още в началото той изгуби няколко позиции, за да не удари Себастиан Фетел, а в 54-ата обиколка се завъртя и пое по един от задънените изходи на „Интерлагос” вместо да обърне моментално и да се върне на пистата. В крайна сметка обаче на финала късметът бе на негова страна, защото заради катастрофата на Пол ди Реста Кими намери място в топ 10. Отпадането на Хамилтън пък означава, че той е трети в крайното класиране при пилотите и колкото и да не му се иска, ще трябва да присъства на официалната гала по награждаването на ФИА.
Битката за парите на Бърни
Кими обаче не бе единственият късметлия днес, защото многото отпаднали пилоти дадоха възможност на Виталий Петров да завърши единайсети и да върне на Caterham така ключовото десето място в шампионата на конструкторите. В един момент това изглеждаше невъзможно, защото руснакът се завъртя в 47-ата обиколка и пропусна пред себе си пилота на Marussia Шарл Пик. Пет тура преди края обаче Петров си върна позицията спрямо Пик и записа най-доброто класиране за Caterham въобще. Любопитен факт около битката за дванайсетото място, което след катастрофата на ди Реста се превърна в единайсето, е, че по всяка вероятност именно Пик ще остави Петров без отбор догодина, след като подписа дългогодишен договор с Caterham.
Сезон 2012 завърши с третата титла на Себастиан Фетел при пилотите и третата титла на Red Bull при конструкторите. За разлика от миналия обаче интригата бе много по-голяма, тъй като силите са все по-изравнени. Така ще е и през следващата година заради липсата на сериозни промени в правилника, така че най-интересното тепърва предстои!