Фернандо Алонсо (Ferrari) спечели Гран при на Европа и стана първият пилот с две победи за сезон 2012. За да се случи това обаче двама от фаворитите в лицето на Себастиан Фетел (Red Bull) и Ромен Грожан (Lotus) отпаднаха.
Кими Райконен (Lotus) финишира на втора позиция, въпреки че не стартира добре и загуби много време в първия си стинт. Автомобилът за сигурност, който се появи на пистата 29 обиколки след старта, даде възможност на Михаел Шумахер (Mercedes) да спечели първи подиум след завръщането си във Формула 1, а на Марк Уебър – да прогресира от деветнайсето до четвърто място. Люис Хамилтън (McLaren) се движеше трети две обиколки преди края, но отпадна след контакт с Пастор Малдонадо (Williams).
Стартът
Фетел потегли отлично от полпозишън и безпроблемно се задържа начело, като бързо започна да се откъсва пред Хамилтън и Грожан, докато Алонсо се изстреля до осмо място. След първите спирания в бокса не последваха промени в челото и авансът на световния шампион вече беше цели 20 секунди пред французина. Веднага при връщането си на пистата Грожан изпревари пилота на McLare и зае второ място, докато Алонсо вече беше пети заради по-късен стоп.
Макар и в средата на състезанието, неговият изход вече до голяма степен изглеждаше предрешен. Очертаваше се едно от най-скучните трасета в календара. Или поне до 29-ата обиколка, която катализира екшъна във Валенсия. Тогава пилотът на Toro Rosso Жан-Ерик Верн допусна груба грешка и при изпреварване удари Хейки Ковалайнен (Caterham), а заради отломките на пистата излезе автомобилът за сигурност.
Драмата
Фетел се размина на косъм с това да бъде блокиран зад Бернд Майлендер, но го изпревари преди появата му от бокса. Назад почти всички пилоти се възползваха от момента и направиха втора смяна на гуми. Най-големият печеливш се оказа Алонсо, който се изкачи до трета позиция зад Фетел и Грожан, докато Хамилтън за пореден път този сезон беше забавен от механиците си и остана шести. Причината бе повреда в крика, с който се обслужва предната ос.
Авансът на Фетел пред автомобила за сигурност му позволи също да спре в бокса и пак да се върне начело на колоната, а при рестарта на състезанието той безпроблемно запази лидерската си позиция. Зад него Алонсо веднага изпревари Грожан, докато Хамилтън мина пред Райконен. Точно тогава увереният водач Фетел изведнъж спря край пистата заради проблем с двигателя на неговия Red Bull и напусна надпреварата.
Така Алонсо за първи път излезе начело и до финала не изпусна лидерското място. На моменти испанецът беше малко по-бавен от своите преследвачи Грожан и Хамилтън, но ги задържаше достатъчно далеч, за да не бъдат директна заплаха за него. Постепенно пилотът на Ferrari установи постоянен аванс от над 3,5 сек. и остави основната битка да се води за второто място.
Нищо не е приключило
В 41-ата обиколка тя беше решена в полза на Хамилтън, след като повреда в алтернатора провали отличното състезание на Грожан и го принуди да се оттегли. Неприятностите за англичанина обаче също тепърва предстояха. Неговите задни гуми бяха силно износени от опитите да задържи по-бързия Райконен зад себе си и в крайна сметка предаде втората позиция пред атаките на финландеца. За Хамилтън беше все по-трудно да остане на пистата и бързо дойде ред да се защитава от Пастор Малдонадо две обиколки преди финала.
Пилотът на Williams беше по-бърз и двамата си спретнаха агресивна битка за последното място на подиума. Венецуелецът атакува своя съперник на дванайсети завой, но Хамилтън не му остави място в тринайсети, в резултат на което двамата се удариха. Световният шампион за 2008 г. спря в стената, докато Малдонадо остана без предно крило и в крайна сметка се добра до десетата позиция и последната точка във Валенсия.
Инцидентът между двамата беше изцяло в полза на Михаел Шумахер и Марк Уебър, които отложиха спиранията си в бокса след прибирането на сйефти кара и в края на състезанието бързо си пробиха път към челото. Отпадането на Хамилтън и изоставането на Малдонадо изстреля германеца на подиума, където той не се беше качвал от Гран при на Китай през октомври 2006 г., а Уебър записа поредното си четвърто място.
В зоната на точките
Нико Хюлкенберг (Force India) се пребори за петата позиция, което е най-доброто му постижение във Формула 1. Нико Розберг пък класира втория Mercedes на шесто място, следван от Пол ди Реста (Force India) и Дженсън Бътън (McLaren). В зоната на точките се вмъкнаха още Серхио Перес (Sauber) и Малдонадо.
Вторият пилот на Ferrari Фелипе Маса записа поредното си разочароващо състезание, което работи за скорошната му раздяла с екипа. Бразилецът имаше удар с Виталий Петров и завърши едва 16-и, зад двата болида на Caterham и Шарл Пик с Marussia, а в последните метри беше затворен с обиколка от своя съотборник Алонсо.
Победата във Валенсия върна двукратния световен шампион на върха във временното класиране при пилотите. Той има в актива си 111 точки и цели 20 аванс пред Марк Уебър. Люис Хамилтън вече е трети с 88 т., следван от Фетел (85) и Розберг (75). Бътън все повече се отдалечава от битката за титлата и заема осма позиция с едва 49 точки. При конструкторите Red Bull остава начело със 176 т., пред McLaren (139), Lotus (126), Ferrari (122) и Mercedes (92). Следващото състезание е Гран при на Великобритания на 8 юли.
tdi
Много се радвам за Шумахер!!!Пожелавам му още подиуми и нови две години вьв Ф1!!!