Марк Уебър спечели първата си победа във Формула 1, а неговият съотборник Себастиан Фетел завърши втори. Това е втора поредна двойна победа за екипа на Red Bull, който върна по впечатляващ начин интригата в шампионата.
Фелипе Маса качи Ferrari на подиума за втори път през този сезон, а с прекрасен старт и първа серия обиколки Нико Розберг (Williams) си осигури четвъртото място на финала. Двамата пилоти на Brawn GP Дженсън Бътън и Рубенс Барикело имаха проблеми с меките гуми на Bridgestone и останаха съответно пети и шести.
В края на миналата година мнозина отписаха Уебър, след като австралиецът катастрофира със своя байк в Тасмания и счупи лошо десния си крак. В началото на сезон 2009 обаче той доказа, че е твърдо решен да се бори докрай. Въпреки че ходеше с патерици, Марк участваше в тестовете на Red Bull и бе готов за дебютната Гран при в Австралия. Неговото желание и упорит труд нямаше как да останат без резултат и това стана видно днес на пистата „Нюрбургринг”, където Уебър спечели първата си победа като пилот във Формула 1.
Разказ с неочакван край
След вчерашните квалификации всички в падока прогнозираха, че австралиецът няма да има проблеми по време на състезанието, тъй като разполагаше с цели 14 килограма повече гориво от втория Рубенс Барикело. Оказа се обаче, че Уебър трябваше да мине през серия изпитания, за да спечели немската Гран при. Първото от тях беше на старта. Значително по-лекият Барикело потегли отлично при изгасването на червените светлини и поведе колоната в първия завой, след като Марк изостана на старт-финалната права. При битката между двамата австралиецът дори удари леко своя противник, заради което бе наказан с принудително минаване през бокса.
Решението на стюардите на практика трябваше да изкара Уебър от челото, но неговият състезателен инженер избра прекрасна стратегия, за да компенсира изоставането. Марк се отправи към бокса в четиринайсетата обиколка заедно с Барикело, но не за да презарежда, а за да изтърпи наказанието си. Така той мина пред бразилеца и оглави колоната въпреки наложената санкция. Свободната писта пред Уебър му позволи да вдигне здраво оборотите, което се оказа и решаващият момент в надпреварата. Авансът, който пилотът на Red Bull натрупа, му гарантира първото място след финалните спирания в бокса и той спечели по изключително зрелищен начин първата си победа във Формула 1.
Комбина
В началото на надпреварата изглеждаше, че Red Bull ще се провали в едно на практика спечелено състезание, тъй като наказанието на Уебър не бе единственият проблем за базирания в Милтън Кийнс тим. Фетел не потегли добре на старта, дори излетя за кратко от пистата по време на първата обиколка, и се смъкна от четвърта на шеста позиция. За капак на всичко германецът бе задържан от групичката на значително по-бавните пилоти пред него, оглавявана от Хейки Ковалайнен (McLaren). След първите спирания в бокса обаче нещата за Фетел започнаха постепенно да се подреждат. Младокът вдигна значително темпото, след като се измъкна от „влакчето на Хейки” и си проби път до второто място.
Благодарение на втората поредна двойна победа Red Bull върна тотално интригата в шампионата. Фетел и Уебър минаха пред Барикело във временното класиране при пилотите, където лидер е Дженсън Бътън, а авансът на Brawn GP при конструкторите бе намален на 19,5 точки.
Когато всичко тръгне наопаки
А какво се случи с пилотите на Рос Браун? По всичко личеше, че Барикело ще спечели първата си победа този сезон, след като оглави класирането на старта и Уебър бе наказан. По време на втората серия обиколки обаче бразилецът изпитваше сериозни затруднения с мекия комплект гуми и губеше средно по една секунда на обиколка спрямо Марк.
За капак на всичко системата за зареждане на Brawn GP дефектира при втория му пит, което го принуди да влиза за трети път в бокса десет обиколки преди края. Вследствие на всички тези проблеми Барикело не само че не спечели Гран при на Германия, а остана пети на финала. Неговият съотборник Дженсън Бътън също имаше затруднения с гумите, но финишира четвърти, след като Рубенс изостана заради третия принудителен стоп.
Стратегическа битка
Стратегия с много дълга първа серия обиколки позволи на Фелипе Маса (Ferrari) и Нико Розберг (Williams) да се преборят съответно за третата и четвъртата позиция. За бразилеца това не беше чак толкова голяма изненада, тъй като той стартира осми и със сериозно количество гориво, но едва ли някой е очаквал, че петнайсетият на грида Розберг ще прогресира с цели единайсет места. Това стана възможно благодарение на отличния старт за Нико, който в края на първата обиколка вече се движеше девети.
След серия от агресивни изпреварвания, прецизна стратегия и отлично пилотиране Фернандо Алонсо (Renault) се изкачи на седмото място, а Хейки Ковалайнен (McLaren) спечели последната точка. За Сребърните стрели Гран при на Германия можеше да се окаже повратен момент, тъй като световният шампион Люис Хамилтън направи феноменален старт от пета позиция и влезе в първия завой като лидер. Британецът обаче закъсня при спирането, отвори прекалено много траекторията и позволи да бъде изпреварен от Барикело и Уебър. Междувременно Хамилтън спука задна дясна гума и се смъкна в дъното на колоната, за да завърши на една обиколка зад лидера.
Разочарованите
За пореден път Force India трябваше да изостави големите надежди за първа точка във Формула 1. Адриан Сутил направи отличен старт, а благодарение на дългата първа серия обиколки в един момент от надпреварата се движеше дори втори. При излизането от питлейна обаче, 27 тура след началото, Кими Райконен (Ferrari) се озова на пътя му и при последвалия контакт пострада предното крило на Сутил. Принудителният втори бокс прати пилота на Force India петнайсети на финала, а Райконен, който на пръв поглед не пострада при инцидента, отпадна шест обиколки по-късно заради повреда в охладителната система.
Единственият друг пилот, който не завърши германската Гран при, беше Себастиен Бурде (Toro Rosso). Французинът излетя от дванайсетия завой в осемнайсетата обиколка и малко по-късно бе принуден да се откаже от надпреварата. Ако се съди по начина, по който той се сбогува с инженерите на питуола малко по-късно, вероятно слуховете, че Бурде ще бъде освободен след този старт, ще се окажат реалност. Кой ще бъде неговият заместник, предстои да разберем, но фаворит на този етап е тестовият пилот на Red Bull Хайме Алгерсуари.
Девет кръга са изминали от началото на сезона и резултатът между Brawn GP и Red Bull е 6:3. Дали Ейдриън Нюи и компания ще продължат да притискат конкуренцията от Бракли, ще видим след две седмици на „Хунгароринг” в старта за Голямата награда на Унгария.